صنعت جهانی میوه نقش مهمی در تولیدات کشاورزی امروز در سراسر جهان دارد و مصرف میوه ها برای یک رژیم غذایی متعادل در سراسر جهان بسیار توصیه می شود. تا آنجا که سازمان ملل سال ۲۰۲۱ را سال جهانی میوه و سبزیجات نامید.
بر اساس داده های سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، متوسط تولید جهانی میوه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تن است که طی ۱۰ سال گذشته به طور متوسط سالانه ۴۰ درصد رشد داشته و در نتیجه انتظار میرود صنعت جهانی میوه در آینده نزدیک رشد قوی و ثابتی داشته باشد. زیرا هم تولید میوه و هم مصرف میوه به سرعت در حال افزایش است. این امر ناشی از عواملی مانند افزایش جمعیت طبقه متوسط، افزایش درآمد، شهرنشینی، تغییر سبک زندگی مصرف کننده و افزایش آگاهی نسبت به رژیم غذایی سالم در سراسر جهان است.
به زودی محل دائمی نمایشگاه های شهرآفتاب در پایتخت میزبان اولین رویداد تخصصی میوه و سبزیجات با عنوان تجاری «ایران فروت شو» خواهد بود. این رویداد تخصصی قرار است ایران را به یکی از بازارهای مهم صادراتی در زمینه میوه و سبزیجات بدل کند. در همین رابطه گفتگویی داریم با سعید رسا، مدیرعامل شرکت آریا ویژن و برگزار کننده این رویداد تخصصی.
وی در معرفی نمایشگاه ایران فروت شو اظهار داشت: بخش میوه و سبزیجات ایران گنجینهای ارزشمند است که به علت بهره مندی از تنوع بسیار بالا، داشتن طعم عالی محصولات، دارا بودن رتبه جهانی در حجم تولید و با توجه به کمیت، کیفیت و قیمت رقابتی، از ظرفیت های قابل توجهی برای تامین تقاضای رو به رشد کشور، بازارهای منطقه ای و جهانی برخوردار است. از همین رو با توجه به مطالعات بخش نمایشگاهی و بازدید از رویداد های تخصصی این حوزه در سایرکشورها، جای خالی یک برند بین المللی نمایشگاهی در صنعت میوه و سبزیجات احساس شد. این موضوع ما را برآن داشت تا اولین نمایشگاه بین المللی صنعت میوه و سبزیجات کشور را با نام برند ایران فروت شو (IRAN FRUIT SOW) کلید بزنیم. این رویداد از ۵ لغایت ۸ آذر در مرکز نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار خواهد شد.
این کارشناس نمایشگاهی با اشاره به گروه کالایی رویداد بزرگ میوه و سبزیجات کشور افزود: تنوع محصولات (میوه های تازه، سبزیجات تازه، صیفی جات ،گیاهان تازه، جوانه ها، محصولات ارگانیک، میوه ها و سبزیجات منجمد) و موضوعات (ماشین آلات پس از برداشت، فناوری نظارت بر محصول، سیستم های خنک کننده، ماشین آلات بسته بندی و مرتب سازی، سیستم های توزین، برچسب گذاری، ذخیره سازی، فناوری فروش هوشمند، سیستم های شست و شو، فناوری های دیجیتال، سیستم های حمل و نقل، پایانه های میوه، امکانات انبار، کنترل کیفیت، صدورگواهینامهها، سازمانها، اتحادیه، انجمن های مربوطه، موسسات تحقیقاتی و آموزشی، مطبوعات و رسانه ها تخصصی) به همراه بازدید هیئت های داخلی و خارجی، برگزاری سمینارها و پنل های تخصصی، از ارکان اصلی و مورد توجه در این نمایشگاه خواهند بود. به دنبال این هستیم که با ایجاد این فرصت به تبادل ایده ها و بینش های تجاری در مورد بازار میوه و سبزیجات در ایران پرداخته و شاهد رشد و بالندگی جایگاه این صنعت، خصوصا در بخش صادرات باشیم.
سعید رسا همچنین به برگزاری عناوین مطرح در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: چین، آلمان، اسپانیا و امارات متحده عربی رویدادهای نمایشگاهی مهمی را در حوزه میوه و سبزیجات برگزار میکنند. همچنین برگزاری چندین کنفرانس و سمینار تخصصی را هم در سراسر جهان شاهد هستیم.
وی افزود: بزرگترین رویداد در اسپانیا برگزار میشود که نمایندگانی از ۱۳۰ کشور در قالب مشارکت کننده و بازدیدکننده در ان حضور دارند. دوبی هم بیش از یک دهه است که این رویداد را برگزار میکند. بنابراین ما جای این رویداد را در کشور خودمان هم خالی دیدیم. متاسفانه تا امروز هیچ رویدادی در هیچ شهری پیرامون صنعت میوه و سبزیجات نداشتیم و امیدوارم که ایران فورت شو تبدیل به یک برند منطقه ای و در نهایت به عنوان برند جهانی بشود.
مدیرعامل آریا ویژن سپس به وضعیت تولید محصولات باغی اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه تولید ما جایگاه با ارزشی خصوصا در رابطه با محصولات مختلف داریم. اما باید تلاش کنیم این شرایط بیش از گذشته تثبیت شده و به مدارج بالاتر برسیم. در برخی تولیدات خصوصا در زمینه میوه، رتبه های اول تا سوم جهانی را در اختیار داریم. اما متاسفانه این حجم قابل توجه از تولید در صادرات ظهور و بروز خوبی نداشته است. فکر میکنم باید بیش از پیش تلاش کنیم تا این جایگاه را هم بهبود ببخشیم و مزیت رقابتی صادرات میوه و سبزیجات را مشخص کنیم.
وی گفت: برندهای مختلفی در حوزه ماشین آلات، واردات و صادرات ضمن استقبال از رویکرد نمایشگاهی در این حوزه، قول مشارکت و همراهی حداکثری به ما دادند.
رسا در پایان تاکید کرد: رویداد میوه و سبزیجات کشور قطعا رویداد گسترده ای خواهد بود. شهر آفتاب به واسطه دسترسی های بسیار خوبی که دارد و البته تجربه موفقی که ما در برگزاری چند رویداد دیگر داشتیم، بهترین گزینه برای برگزاری چنین رویدادی است. توجه به این نکته ضروریست که تولیدکنندگان و تاجرانی که در گذشته از شهرهایی چون اصفهان، قم، قزوین، سمنان و... قصد بازدید از رویداد را داشتند، بدون ورود به کلانشهر تهران، امکان حضور در شهر آفتاب را داشتند. به هر حال شهرآفتاب آینده بسیار استراتژیک و هدفمندی در معادلات نمایشگاهی کشور خواهد داشت.
انتهای رپرتاژ آگهی