به گزارش تابناک، رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، در نشست خبری که در محل ایستگاه تقویت فشار گاز شهید رفیعی راد (آرادان) برگزار شد، بیان کرد: شرکت ملی گاز ایران مجموعه پروژههایی را برای تثبیت و تامین فشار گاز استانهای شمال و شمال شرق تعریف کرده است که آرادان از جمله آن است.
وی ادامه داد: تکمیل حلقههای شرقی کشور (شمال شرق و جنوب شرق) به واسطه اتصال خط بزرگ حدفاصل دوراهی دشتک در زاهدان نیز از جمله پروژههای مدنظر شرکت توسعه گاز به حساب میآید که پایداری تامین گاز استان خراسان جنوبی را تضمین میکند.
نوشادی عنوان کرد: با افتتاح خط دیزباد _ تربت حیدریه و پروژه ذخیرهسازی شوریجه و پروژه فعلی (آرادان) میتوان نسبت به عدم قطعی گاز در زمستان امسال امیدوار بود. البته در صورتی که مردم نیز در همکاریهای لازم را در زمینه صرفهجویی داشته باشند.
این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین تکمیل قطعه دوم خط لوله قم پاورچین که توانایی ظرفیت تامین گاز ایستگاه آرادان را به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب گاز دارد در دستور کار است. این ایستگاه آخرین حلقه انتقال گاز به شمال و شرق کشور به حساب میآید.
نوشادی درباره جزئیات راهاندازی آرادان توضیح داد: تاکنون دو واحد از این ایستگاه راهاندازی شده است و واحدهای دیگر تا قبل از پاییز راهاندازی میشوند.
وی درباره توربینهای بهکار گرفته شده در این ایستگاه گفت: شرکت مهندسی توسعه گاز با انتقال تکنولوژی داخلی نسبت به ساخت قسمتهای پیچیده توربینها همچون محفظه احتراق و ... اقدام کرده است.
نوشادی ادامه داد: متخصصان ایرانی تمام تجهیزات این ایستگاه را با توان داخلی تامین کردند و دو شرکت بزرگ داخلی در این پروژه همکاریهای لازم را به عمل آوردند.
وی عنوان کرد: به این ترتیب میتوان گفت ایستگاه آرادان ایرانیترین ایستگاه تقویت فشاری است که تاکنون در کشور ساخته شده است. در چند دهه گذشته هر ایستگاه تقویت فشاری که ساخته میشد نهایت به همکاری کارگران ایرانی بود اما امروز نهتنها مهندسان بلکه تمام تجهیزات این سایت ایرانی هستند و هیچ برند خارجی در اینجا وجود ندارد.
نوشادی ادامه داد: این ایستگاه اولین تاسیسات گازی است که با سیستم کنترل DCS (سیستم اعلان حریق و آتش و دود) راه اندازی شده است. در حالی که در گذشته همین تجهیزات هم باید از خارج از کشور تامین میشد و همواره نگرانیهای امنیتی را در این زمینه به وجود میآورد، اما امروز دیگر چنین دغدغههایی وجود ندارد.
وی همچنین گفت: امید است میزان پیشرفت ما در زمینه تولید سیستم DCS به اندازهای باشد که گردش مالی ۲۵۰ میلیون یورویی ناشی از واردات این دستگاه صرفا به سمت داخل کشور هدایت شود.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک در خصوص هزینه ریالی احداث این تاسیسات و اینکه تا چه اندازه در هزینههای ارزی کشور صرفهجویی شده است گفت: به طور متوسط هزینه احداث یک تأسیسات با توجه به ظرفیت تولید آن ۶۰ تا ۷۰ یا حتی ۱۰۰ میلیون یورو برآورد میشود. اما از آنجاییکه ۹۰ درصد تجهیزات این تاسیسات ساخت داخل است قاعدتا هزینههای ارزی آن کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
وی ادامه داد: اما درباره درون سپاری تجهیزات یک نکته لازم به ذکر است. اگر توجه کنید همه دنیا هواپیماهای ایرباس را به نام فرانسه میشناسند. در حالی که حجم قطعات داخلی که توسط خود فرانسه برای ساخت این هواپیما به کار گرفته میشود بسیار اندکی است. به عنوان مثال کل سیستم کنترل، ناوبری و ... این هواپیماها توسط آمریکا تامین میشود.
نوشادی افزود: با این حال برند ایرباس همچنان فرانسوی به شمار میآید. چراکه زنجیره تامین هنر یک مدیر پروژه برای ساخت یک محصول است. حال در ایران با وجود تحریمها راهاندازی زنجیره تامین برای تسهیل مسیر راهاندازی یک کارخانه تولیدی به کار گرفته شده است. اتفاقی که در کاهش خروج ارز از کشور بسیار کمککننده بود.
این مقام مسئول عنوان کرد: کشور ما نیاز ارزی دارد و اقدامات اینچنینی در بهبود وضعیت تامین ارز بسیار کمککننده به حساب میآید. اینکه یک قطعه داخلیسازی شود و نیاز به واردات نداشته باشد در کاهش هزینههای ارزی کشور تاثیر میگذارد. تاکنون نزدیک به ۱۵۰ توربین در داخل تولید شده است.
وی ادامه داد: حتی نیاز سایر بخشهای صنایع مثل پتروشیمی و پالایش هم برطرف شده و بسیاری کل این اقداماتی که انجام می شود حذف نیاز ارزی کشور است. اتفاقی که در حال حاضربا مدیریت صحیح رقم خورده است.