بازدید 7978

پزشکیان: قرار نبود تورم و مشکلات کمر مردم را خم کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری: وضعیت جامعه به گونه‌ای است که کارگران نمی‌توانند خانه بگیرند و کارمندان نمی‌توانند زندگی روزمره خود را بگذرانند.
کد خبر: ۱۲۴۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۳ 13 June 2024

به گزارش «تابناک»، «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه، در میزگرد تخصصی اقتصادی شبکه یک در بیست دقیقه ابتدایی سخنان خود در رابطه با دیدگاه‌های اقتصادی خود اظهار داشت: دیدگاه اعتقادی من نسبت به وضعیت موجود و جایی که باید برویم و روشی که باید به آنجا برویم و دلیل نرسیدن به آن مطرح می‌کنم.

وی عنوان کرد: حضرت علی (ع) از افرادی نام می‌برد که هیچکدام پایدار نیستند مگر با تاجران و صاحبان صنعت. اگر همین نگاه را بپذیریم و قوانین و مقررات را بر این اساس تنظیم کنیم، به جایگاه درست خواهیم رسید. طبق آمار از وضعیت موجود، شاخص‌های مهم اقتصادی کشور به استناد بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مرکز آمار ایران، بدهی دولت به بانک مرکزی به ۳۰۲ همت رسیده، بدهی دولت به بانک‌ها دو برابر شده و به ۸۱۸ همت رسیده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تورم طی سه سال همواره بالای ۴۰ درصد بوده و رشد اقتصادی ما منفی بوده است. رشد ۵۷ درصدی اقتصادی مختص به نفت بوده است. وضعیت ارز ترجیحی به گزارش رئیس کل بانک مرکزی ۲۰ هزار میلیارد دلار فروخته شده و نزدیک هزار هزار میلیارد تومان پول به عده‌ای رانت داده شده است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: وضعیت جامعه به گونه‌ای است که کارگران نمی‌توانند خانه بگیرند و کارمندان نمی‌توانند زندگی روزمره خود را بگذرانند. همه ناراضی هستند و اگر جلوی این گرفته نشود ما مشکل خواهیم داشت. قرار نبود تورم و مشکلات کمر مردم را خم کند.

حسین عبده تبریزی همراه پزشکیان در تکمیل سخنان وی اضافه کرد: آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها، فرصت‌های برابر، دست یافتن به جایگاه اول، ارتقای سطح سرانه، ریزفناوری‌ها، فناوری‌های زیستی، تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و سایر فرازها مانند ارتقای روابط بین المللی، افزایش جذب منابع سرمایه گذاری خارجی مورد قبول ما است. متن سند نهایی چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران است که توسط کارشناسان تهیه شده است و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را پذیرفته و به تأیید مقام رهبری رسیده و تمام این سند توسط ایشان ابلاغ شده است.

همراه و مشاور این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر آقای پزشکیان گفتند که قصد اجرای آن را دارند حرف بدی زدند؟ این اصول اجرا نشده و حرف آقای پزشکیان این است که اینها را اجرا کنند. برای مثال بند ۳۹ این سند مربوط به مهار تورم است. این سند هزاران ساعت کار کارشناسی برده و طبق این بند قرار بوده تورم کنترل شود.

همراه پزشکیان تصریح کرد: متوسط تورم در دولت آقای رفسنجانی ۲۵ بوده، در دولت آقای خاتمی ۱۵ و در دوران آقای احمدی نژاد ۱۷ و در دولت روحانی متوسط به ۴۷ رسیده و در دوران آقای رئیسی به ۴۰ رسیده است. ما به طور دائم تورم بالای ۲۰ درصد داشتیم. آیا ما کارشناس نداشتیم که با وجود زمان ۲۰ ساله این سند تورم بالا را تجربه کردیم؟

وی تصریح کرد: منِ دولت و منِ حاکمیت که قرار بود تورم را کنترل کنم و ناتوان بودم؛ نظام، بانک مرکزی و نهادهای مسئول مسئولیت دارند. در حال حاضر هم مسئولینی هستند که معتقد به کنترل قیمت هستند و برای آن مقررات وضع می‌کنند. با توجه به محدودیت‌هایی که در ایران هست و تداوم پیدا کرده، آیا این وضعیت تعامل سازنده در نظام بین‌الملل را اجرا کرده است؟ ما اگر به اندازه کافی نفت فروخته بودیم، هزینه آن را برای اشتغال کنار می‌گذاشتیم. ما باید قدرت اول منطقه باشیم، اما تکنولوژی مانع آن می‌شود. ما با کشورهایی مثل قطر منابع مشترک داریم که هر کدام زودتر منابع را دست پیدا کند از آن بهره می‌برد.

در ادامه احمد حیدری، دیگر همراه پزشکیان خاطرنشان کرد: طبق تجربه دکتر پزشکیان ایده‌ای مطرح شده مبنی بر اینکه بهداشت و آموزش دو حق همگانی هستند و کالا نیستند. ایرانیان همانطور که در امنیت و آب و برق برابر هستند، در بهداشت هم از نظر بودجه دولت باید برابر باشند که فاصله زیادی از آن داریم.

وی افزود: بازسازی اقتصادی ایران با نگاه عدالت اجتماعی از سوی ایشان احیا خواهد شد، اما نه ایده‌ای که تورم را نابود کند؛ بلکه در حوزه آموزش و بهداشت بتوانیم برابری را ایجاد کنیم. در حوزه آموزش افراد فقیر باید آموزش بیشتری ببینند تا نابرابری‌ها جبران شوند. اگر تزریق پول با یک سیستم صحیح مدیریتی انجام نشود، طرح تحول سلامت با مشکل روبرو می‌شود. ایده‌ای که ایشان به مردم می‌گویند ایده‌ای نیست که یک مرتبه و در بازه انتخابات به آن رسیده باشند، بلکه در دوران وزارت به آن رسیده‌اند.

وی تاکید کرد: ما شعارهای خوبی دادیم و هیچ رئیس جمهوری نمی‌خواسته تورم زیاد تجربه شود. حتماً آقای رئیسی هم نمی‌خواست مسأله چای دبش پیش بیاید. ما اقتصاد بیستم جهان هستیم. دیدگاه شخصی آقای پزشکیان این است که نظام اداری ایران به دلیل سلطه سیاست بر این نظام، ناکارآمد شده. یعنی با تغییر رئیس جمهور ۴۰۰ هزار منصب دولتی تغییر می‌کنند و همه اینها کم و بیش سیاسی اداره شدند و این باعث شده نظام اجرایی و ماشین اجرا از کار بیفتد و خیلی ضعیف شود که انتظار مردم و مسئولین را تأمین نمی‌کند.

این مشاور در رابطه با چرایی تأمین نشدن این سیاست گفت: یکی از مؤلفه‌های آسیب پذیر بودن حکومت‌ها، اختلاف جناح‌های سیاسی بوده است و تنش‌های سیاسی موجود، خود را در نظام اجرایی متبلور می‌کند و کسی نمی‌تواند این ماشین را به اهداف و احکام توسعه برساند. برنامه ششم ۳۰ درصد محقق شده و ما در برنامه هفتم قرار است با اجرای صد درصدی کاداستر جلوی فساد زمین خواری را بگیریم.

حیدری تصریح کرد: شعار آقای پزشکیان این است که شایسته سالار است در حالی که ایشان گرایش سیاسی دارند و وزیر بهداشت دولت آقای خاتمی بودند. ایشان با توجه به فراگیری سیاسی‌ای که دارند و شعار این که کارشناس باید مدیر باشد، نظام اداری ایران را متحول خواهند کرد. نظام اداری زیر تهاجمات نظام سیاسی به شدت آسیب دیده و تا آن را احیا نکنیم سایر فرامین محقق نخواهند شد.


بر اساس این گزارش، یحیی آل اسحاق، داود دانش جعفری، محمد حسین حسین زاده بحرینی کارشناسان برنامه و احمد حیدری و حسین تبریزی همراهان پزشکیان در برنامه بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۳۰
این برنامه رو دارم گوش می دم به عنوان یک اقتصاد خوانده صحبت های مطرح شده منطقی بود.
خیلی چیزها قرارنبود باشه اما هست
خیلی چیزها قرار بشه بشه اما نشد !
حرف دکترپزشکیان بسیارخردمندان است
وی می گوید بالا رفتن از دیوار سفارت ها و قطع رابطه با دنیای خارج نه تنها اقتدار نمی آفریند که انزوا و خواری به بار می آورد
دکترپزشکیان و مشاورین ایشان راه حل را تعامل با جهان خارج به جای تقابل می دانند.
عالی، بیست.
کلید حل کسری بودجه، عقب افتادگی ها ، ناترازی ها، آموزش وبهداشت، تورم، نرخ ارز و.......
تعامل با دنیا ورفع تحریم است.
بسیارعالی ومسلط.مخصوصا مثال سربازی در زابل و حقوق 1200 تومان و هندای 1800 تومان را عالی گفت.
آل اسحاق چندین بار گفت احسنت.
زنده باد دکتر پزشکیان.امیدوارم در عمل به نیت های پاکی که داری موفق باشی.
رای ما دکتر پزشکیان
اون دو تا مشاور را پس برا چی آورد فقط ی مقدمات گفتن و ی جمع بندی کردن ?
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
چون خانم مجری گفت قانون برنامه این هست که فقط کاندیدا باید به پرسشها جواب بده.
واقعا آدم صادق با درک و فهم بالایی هست و مردم را می فهمه
نسبت به گفتگوی قبلیش خیلی بهتر عمل کرد .
حقتو تو اصلاحات خوردن باید اصولگرا می شدی
با اینکه رای من قالیبافه ولی پزشکیان هم قابل احترامه
اینها چرا خودشان را خسته میکنند؟ اولا که ایجاد تغییر در این امور در اختیار رییس‌جمهور نیست ثانیا در عرض این هفته که رییس جمهور نداشتیم ثابت شده که نبود رییس‌جمهور باعث بهبود اوضاع اقتصادی و ثبات بازار ارز میشه.
پاسخ ها
عباس
| United States of America |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
❤️
یکی از مهمترین علت های تورم مسکن اجاره مغازست که باعث بانیش دولت شما یعنی دولت روحانی است
قبول نیست من وقتی راضی میشم که بگی گوشت میارم در خونه تحویلت میدم
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
آفرین
مستعد ترین ملت دنیا برای میدان دادن به پوپولیست ها ما هستیم
شما حل میکنی تمام این مشکلات
به همراه تیم حسن روحانی یعنی
ظریف، جهانگیری، آذری جهرمی و همتی
قرار بود باهاش برقصن؟؟؟
حرفهای قشنگ مردم پسند میزنه دغدغه هم داره به نظر میاد نیتشم کمک به وضع موجوده... اما برنامه نداره و چشش به برنام های مصوبه و برای اجرا نظر کارشناسان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
خب دلیلش اینه که نفرات دیگه چندین سال هست خیز برداشتن برای ریاست جمهوری و معلومه برنامه دارن
ایشون بعد از فوت ناگهانی رییسی کاندیدا شد و احتمال هم نمی داد که تایید صلاحیت بشه
بنابراین کل برنامه اش در عرض چند روز تدوین شده و طبیعیه که هنوز پخته نباشه
آقای دکتر زیر برجام امضای شما هست یا آقای جلیلی یا قالیباف؟
نگفت متوسط تورم دوران روحانی 47 درصد بوده. گفت سالی که حداکثر تورم را داشته این رقم بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
زمان روحانی کرونا و نفت 20 دلاری و ترامپ و داشتیم
زمان رییسی چی ؟ با بالاترین قیمت نفت و صادرات بالا رکورد تورم روحانی رو هم زدن تیم ایشون
کمر که هیچ دیگر نمی توانیم بلند شویم از زمین با این تورم واقعا کشور با این امکانات گاز نفت کشاورزی معدن شیلات چه رمزی است که مردم اینجور به بدبختی افتاده اند قصابی می گفت اگر مردم مانند سابق گوشت بهرند می شود یک پانصد قیمت ان
اینکه همراهان جناب پزشکیان خیلی حرف زدند بیانگر این است که ایشان از همین الان گرفتار حلقه اطراف خود است و گوش به فرمان یک باند وجناح خاص و نمی تواند دولت فراگیر و فراجناحی با تخصص و تعهد ایجاد کند.
اول قرار نبود بعدا قرار شد
عالی بود ، رای ما به یک تحصیلکرده واقعی بدون حقه و کلک، دکتر واقعی ودرست مسعود پزشکیان
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات