گزارشی از پیش فصل نمایندگان ایران در آسیا

خواب زمستانی استقلال و پرسپولیس وسط تابستان/ سپاهان پیشتاز و تراکتور در پی جبران

در نقل‌وانتقالات پیش فصل برای شروع بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر و حضور در آسیا، نمایندگان ایران وضعیت متفاوتی نسبت به هم دارند.
کد خبر: ۱۲۴۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱ 11 July 2024

خواب زمستانی استقلال و پرسپولیس وسط تابستان/ سپاهان پیشتاز و تراکتور در پی جبران

به گزارش تابناک ورزشی، با وجود اینکه دوره بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال ایران ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ به اتمام رسیده و ۴۰ روز از پایان لیگ گذشته، نمایندگان فوتبال ایران در آسیا هر کدام شرایط متفاوتی را سپری می‌کنند و با این وضعیت مشخص نیست که باید انتظار کسب چه نتیجه‌ای را در فصل پیش‌رو داشت. آن هم در شرایطی که تیم‌هایی از عربستان، قطر و امارات با تمام قوا خود را برای حضوری قدرتمندتر آماده می‌کنند.

پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ و استقلال به عنوان نایب قهرمان دو نماینده ایران در لیگ نخبگان آسیا خواهند بود و سپاهان نیز که قهرمان جام حذفی شده، در پلی‌آف این مسابقات شرکت می‌کند تا خود را به جمع نخبگان آسیا برساند. تراکتور هم به عنوان تیم چهارم لیگ گذشته تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود و البته سپاهان در صورت عدم صعود به لیگ نخبگان به لیگ قهرمانان آسیا خواهد رفت.

پرسپولیس، متلاشی شده
با این حال وضعیت هر تیم متفاوت با جایگاه فصل گذشته است. پرسپولیس که قهرمان فصل گذشته شده بود اکنون متلاشی شده و در گام اول سرمربی‌اش را از دست داد و اوسمار ویه‌را راهی بوریرام تایلند شد. علیرضا بیرانوند قراردادش را فسخ کرد و صحبت از حضورش در تراکتور است. تیمی که مقصد دانیال اسماعیلی‌فر و مهدی ترابی هم شد و این دو بازیکن سرخپوش پیراهم سرخ تیم تبریزی را در فصل پیش‌رو به تن خواهند کرد. عبدالکریم حسن دیگر قرار نیست فوتبالش را خارج از قطر ادامه دهد و وضعیت گئورگی گولسیانی هم برای ادامه حضور در پرسپولیس نامشخص است.

برای پرسپولیس تاکنون فقط مرتضی پورعلی‌گنجی و وحید امیری تمدید قرارداد کرده‌اند و این تیم عملاً هیچ اقدامی در نقل‌وانتقالات جز از دست دادن بازیکن نکرده است. حتی بازیکنانی چون علی نعمتی و فرشاد فرجی هم قصد جدایی دارند و این موضوع به معنای خالی شدن پرسپولیس از عناصر دفاعی فصل گذشته است. شاید اگر محمدحسین کنعانی‌زادگان هم قرارداد نداشت، تاکنون از جمع سرخپوشان جدا شده بود. البته وضعیت پرسپولیس در خطوط میانی و هجومی هم چندان با ثبات نیست و هنوز تکلیف عیسی آل کثیر مشخص نیست، پرسپولیسی‌ها شاید قصد فروش و درآمدزایی از اوستون اورونوف را داشته باشند و به جز مهدی ترابی که جمع سرخپوشان را ترک کرد، احتمالاً سعید صادقی هم از این تیم خواهد رفت و جدایی سینا اسدبیگی هم قریب الوقوع است.

تنها بازیکنی که پرسپولیس برای جذب او به نتایجی رسیده، مهدی لیموچی از آلومینیوم اراک است که البته تعلل مدیران باشگاه برای دریافت رضایتنامه او از باشگاه اراکی ممکن است این بازیکن را هم از پرسپولیس دور کند. سپاهان و استقلال هم مشتری لیموچی هستند و بعید نیست این بازیکن هایجک شود و فصل آینده در جمع یکی از رقبا باشد. حتی ابهاماتی در خصوص درست بودن انتخاب خوان کارلوس گاریدو به عنوان سرمربی هم وجود دارد و برخی او را انتخابی پر از ریسک می‌دانند و این وضعیت برای پرسپولیس که هنوز تمریناتش را هم آغاز نکرده، نگران کننده است.

استقلال، سرد و پرابهام
جواد نکونام برای قهرمان کردن استقلال در فصل گذشته فقط یک قدم کم آورد اما تیمش مقتدرانه‌ترین نایب قهرمانی تاریخ لیگ را با ۶۷ امتیاز به دست آورد. او ماندگار شده اما وضعیت کادرفنی‌اش نامشخص است و گفته می‌شود هلدینگ خلیج فارس خواهان جدایی مهدی هاشمی‌نسب، بهزاد غلامپور و محمد نوازی شده و نکونام باید کادر جدیدی برای خودش برگزیند.

استقلال در پایان فصل با چالش ماندن یا جدایی سیدحسین حسینی مواجه شد و اینکه شاید این دروازه‌بان موفق فصل گذشته برای فصل پیش‌رو مجوز فعالیت در استقلال را نگیرد. علت نامشخص است و فقط گفته می‌شود آغوش گرفتن جیمی جامپ خانم در اراک و در پایان بازی با آلومینیوم برای حسینی دردسرساز شده، اما اینکه هیچ نهادی مشخصاً درباره این موضوع صحبت نمی‌کند یا باشگاه استقلال و فدراسیون از این بازیکن صیانت نمی‌کنند، جای ابهام دارد. آبی‌ها توانسته‌اند قرارداد آرمین سهرابیان و ابوالفضل جلالی را تمدید کنند، اما درباره جلالی و سرباز شدن او نیز مباحثی مطرح شده که در صورت جدایی این مدافع چپ، میلاد زکی‌پور که به استقلال پیوست این پست را تصاحب خواهد کرد.

استقلالی‌ها از جواد نکونام لیست بازیکنان مدنظرش را گرفته‌اند، اما گفته می‌شود نکونام دو لیست به باشگاه داده که یکی از آنها بازیکنانی هستند که حضورشان در ایران و استقلال سخت است و لیست دوم هم فاصله زیادی با لیست اول دارد. اتفاقی مشابه فصل گذشته که گفته می‌شد نکونام خواهان بازیکنانی چون علیرضا بیرانوند، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، مهدی قایدی، محمد محبی و... شده بود.

سپاهان پیشتاز در نقل‌وانتقالات و تراکتور در پی جبران/ استقلال و پرسپولیس در خواب زمستانی!

سپاهان، مثل همیشه پرتوان
تاکنون جدایی رامین رضاییان و میلاد زکی‌پور از جمع سپاهانی‌ها قطعی شده اما این باشگاه سعی در حفظ تیم فصل گذشته خود دارند و در کنار آن، توانسته محمدمهدی محبی را از مس جذب کند که از بازیکنان تأثیرگذار فصل گذشته بود و چند مشتری جدی داشت. جذب محمدامین حزباوی هم که قراردادش با السد قطر فسخ شد، اقدام دیگر باشگاه سپاهان بود تا آنها دو خرید خوب را در نقل‌وانتقالات داشته باشند. آن هم در شرایطی که سپاهان ۳۰ خردادماه با قهرمانی جام حذفی فصل را به اتمام رساند و عملاً خیلی زودتر از دیگر رقبا و پرتوان برای فصل جدید استارت زد.

سپاهان پیشتاز در نقل‌وانتقالات و تراکتور در پی جبران/ استقلال و پرسپولیس در خواب زمستانی!

سپاهانی‌ها حتی وضعیت نیمکت خود را هم مشخص کرده‌اند و آنها با ژوزه مورایس در فصل پیش‌رو ادامه خواهند داد و کادرفنی این تیم تغییری نخواهد کرد. تنها تغییر روی نیمکت طلایی‌پوشان جدایی رضا فتاحی از مدیریت تیم بود که احسان بعیدی در فصل پیش‌رو مدیر تیم سپاهان خواهد بود.

تراکتور، پر سر و صدا برای جبران
اولین جرقه‌ها برای تغییرات گسترده در تراکتور، جدایی پاکو خمز در میانه‌های فصل گذشته بود. تراکتور تلاش کرد تا یحیی گل‌محمدی را به عنوان سرمربی خود انتخاب کند، اما گویا موفق به دریافت مجوز برای این مربی نشد و با حمید مطهری فصل را به پایان رساند. تراکتور برای جبران تلاش نافرجام خود در جذب یحیی گل‌محمدی، برای فصل جدید دراگان اسکوچیچ را روی نیمکت خود خواهد داشت تا سرمربی سابق تیم ملی ایران را بار دیگر به کشور بازگرداند. هرچند محمدرضا زنوزی در پایان فصل اعلام کرده بود دیگر قصد تیمداری ندارد، اما این تحلیل وجود داشت که او نیت دیگری دارد و با قدرت برای فصل پیش‌رو آماده خواهد شد. همانطور که سه بازیکن پرسپولیس چند ماه پیش در مراسم ختم همسر زنوزی شرکت کردند و دو نفر از آنها تاکنون به تراکتور پیوسته‌اند و همین موضوع مشخص می‌کند تراکتور از مدت‌ها قبل برای فصل جدید استارت زده بود.

سپاهان پیشتاز در نقل‌وانتقالات و تراکتور در پی جبران/ استقلال و پرسپولیس در خواب زمستانی!

مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر دو خرید پر سر و صدای تراکتور در نقل و انتقالات پیش فصل بوده‌اند و گفته می‌شود کار انتقال علیرضا بیرانوند هم نهایی شده، اما شکایت پرسپولیس از این دروازه‌بان با ادعای فسخ غیر قانونی باعث شده رونمایی از بیرانوند مدتی زمان ببرد. علیرضا علیزاده هم دیگر بازیکنی است که با تراکتور قرارداد بسته و شرایط مشابه با بیرانوند دارد. البته با این تفاوت که قرارداد علیزاده با گل‌گهر به اتمام رسیده بود اما این باشگاه سیرجانی از بند تمدید خودکار قرارداد هافبک خود استفاده کرده و حالا علیزاده برای پیوستن قطعی به تراکتور باید گل‌گهر را راضی کند. در این بین خبر پیشنهاد به کریم انصاری‌فرد نیز نشان می‌دهد که تراکتور برای فصل پیش‌رو قصد دارد تیمی قدرتمندتر را روانه میدان کند.

سپاهان پیشتاز در نقل‌وانتقالات و تراکتور در پی جبران/ استقلال و پرسپولیس در خواب زمستانی!

با نگاهی به این وضعیت می‌توان گفت که پرسپولیسی‌ها رسماً در خواب زمستانی به سر می‌برند و اگر خرید زکی‌پور در استقلال را در ازای جدایی احتمالی ابوالفضل جلالی بابت خدمت سربازی در نظر بگیریم، آبی‌ها نیز شرایطی مشابه رقیب سنتی خود دارند. در این بین سپاهان از دیگر رقبا پیشتازتر بوده که هم توانسته شاکله اصلی تیم فصل گذشته خود روی نیمکت و در زمین را حفظ کند و دو خرید موفق هم داشته است، آن هم در شرایطی که فصل را دیرتر به پایان رساند و نقل و انتقالات را سریع‌تر آغاز کرد. تراکتور هم گرچه کمی تعلل در انتخاب سرمربی خود داشت، اما به یکباره پر سروصدا ظاهر شد و با انتخاب اسکوچیچ و جذب ترابی و اسماعیلی‌فر و احتمال پیوستن بیرانوند و علیزاده، تیم پر ستاره‌ای را روانه مسابقات خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
پرسپولیس و استقلال مثلا واگذار شدن خوشبخت بشن، بدبخت‌تر شدن.
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
حضرات هیات مدیره پرسپولیس
با اعصاب هواداران بازی نکنید
اگر نمیتوانیدبدرستی مدیریت کنید استعفا بدهید وکنار بروید
شادیفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
واقعا این چه شیوه تیمداریه بانک شهره؟ سپاهان و تراکتور هر جور دلشون بخواد خرج کردن و بازیکن می‌گیرن و پرسپولیس حتی نمی‌تونه بازیکنای خودش رو تمدید کنه. در اون بانک رو تخته کنید بره با این شیوه تیمداری
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # اربعین # مسعود پزشکیان