رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا با تابناک مطرح کرد؛

حزب الله چند موضع مهم را هدف قرار داد که اسرائیل آنرا نفوذناپذیر می دانست/ ایران دست خود را برای حمله رو نمی کند

پروفسور نادر انتصار معتقد است عملیات انتقام جویانه حزب الله لبنان چند مواضع مهمی از ارتش اسرائیل را برای اولین بار مورد حمله قرار داد که اسرائیل برخی از این مواضع  را  نفوذ ناپذیر حساب میکرد.
کد خبر: ۱۲۵۵۷۹۸
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸ 25 August 2024
|
12865 بازدید

بین الملل تابناک: حزب الله لبنان صبح امروز با صدور بیانیه ای از آغاز مرحله نخست پاسخ به ترور شهید فواد شکر فرمانده ارشد خود در ضاحیه بیروت از سوی رژیم صهیونیستی با پرتاب دهها فروند موشک و پهپاد خبر داد.

حزب الله لبنان در این بیانیه از هدف قراردادن دستکم ۱۱ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی و منطقه جولان اشغالی خبر داده است.

میرون؛‏۲- ناوی زیف؛‏۳- زعتون؛‏۴- الزاعوره؛‏۵- السهل؛‏۶- کیلع در جولان اشغالی سوریه؛‏۷- یو اف در جولان اشغالی سوریه؛‏۸- نفح در جولان اشغالی سوریه؛‏۹- یردن در جولان اشغالی سوریه؛‏۱۰ - عین زی تیم ‏و‏۱۱- راموت نفتالی.

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرحله نخست عملیات با موفقیت کامل به پایان رسیده است و این مرحله ای بود که طی آن پادگانها و مراکز نظامی اسرائیلی هدف قرار گرفتند تا پهپادهای هجومی بتوانند به هدف مورد نظر در عمق رژیم صهیونیستی برسند و پهپادها طبق برنامه عبور کردند.

در این بیانیه آمده است: شمار موشکهای شلیک شده تاکنون بالغ بر ۳۲۰ موشک است و مراکزی که هدف قرار گرفتند، عبارتند از؛ پایگان میرون، نافی زیو، زعتون، الزاعوره، السهل، کیلع، یو اف، یردن و نفح در جولان اشغالی و پایگاههای عین زی تیم، راموت نفتالی.

حزب الله بیان کرد: جزئیات بیشتر درباره عملیات نظامی در بیانیه های بعدی اعلام خواهد شد.

رسانه‌های لبنانی نیز اعلام کردند که گستره مرحله نخست واکنش حزب‌الله لبنان به ترور شهید «فؤاد شکر» از سوی رژیم صهیونیستی شامل ۱۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی بوده است.

المیادین به استناد اطلاعات موثق خود اعلام کرد که مرحله نخست عملیات حزب‌الله لبنان در واکنش به ترور شهید «فؤاد شکر» کاملاً موفقیت‌آمیز بوده و با بالاترین درجه دقت به انجام رسیده است.

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک گفت‌وگویی با پروفسور نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

کتاب «سیاست کردها در خاورمیانه» از جمله آثار شناخته شده انتصار است که ابعاد سیاسی و اجتماعی ادغام کردها در جریان اصلی زندگی سیاسی-اجتماعی در ایران، عراق و ترکیه را تحلیل می کند.

*حزب الله لبنان در عملیاتی انتقام جویانه با صدها راکت، موشک و پهپاد مواضع ارتش اسرائیل را هدف قرار داد. اهمیت این عملیات چه بود؟

در گذشته بارها حزب الله لبنان با راکت، موشک و پهپاد اسرائیل را مورد حملات خود قرار داده است. ولی عملیات انتقام جویانه اخیر حزب الله چند  مواضع مهمی از ارتش اسرائیل را  برای اولین بار مورد حمله قرار داد که اسرائیل برخی از این مواضع  را  نفوذ نا پذیر حساب میکرد. اهمیت عملیات اخیر حزب الله لبنان این بود که این برداشت اسرائیل را به چالش کشید.

*حزب الله این عملیات با چنین حجم و گستردگی را به صورت مستقل انجام داده است. از حیث بازدارندگی این عملیات چه پیامی را به اسرائیل مخابره می کند؟

اسرائیل واقف است که  حزب الله امروز با حزب الله چند سال پیش فرق دارد و میتواند عملیات نظامی گسترده ای را به صورت مستقل در عمق اسرائیل  انجام  دهد. این مهمترین پیغام حزب الله از حیث بازدارندگی به دولت و ارتش اسرائیل است. گرچه اسرائیل با فرستادن ۱۰۰ هواپیمای جنگی و بمباران مواضع حزب الله در لبنان واکنش نشان داد.

*مطابق آنچه حزب الله اعلام کرده  این عملیات مرحله اول عملیات انتقام جویانه متعاقب ترور فواد شکر فرمانده ارشد خود به شمار می رود. تصور می کنید مراحل بعدی با چه حجم و گستردگی و چه زمانی احتمالا رخ دهد؟

مشکل است که در مورد زمان و یا حجم و گستردگی عملیات آینده حزب الله نظر بدهیم. ولی شواهد نشان میدهند که عملیات بعدی حمله‌ی غافلگیرانه خواهد بود. حزب الله بخوبی به اهمیت جنبه روانی جنگش بر علیه اسرائیل واقف است.

*آیا ممکن است متعاقب این عملیات حزب الله، عملیات انتقام جویانه ایران علیه اسراییل نیز قریب الوقوع باشد؟

احتمال هر سناریو یی  وجود دارد. گمانه زنی در مورد اینکه عملیات انتقام جویانه ایران علیه اسراییل قریب الوقوع است یا خیر و به چه طریقی و چه زمانی انجام خواهند شد مشکل است. آنچه پیدا است این است که ایران دست خود را قبل از انجام چنین عملیاتی رو نخواهد کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...