اختصاصی با عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا:

پزشکیان تمایل به شروع مذاکرات هسته ای دارد/ «گروسی» به زودی به ایران سفر می کند/ احتمال شروع مذاکرات غیررسمی

«پل پیلار» می گوید با توجه به اینکه رئیس جمهور پزشکیان برای دیپلماسی در مسائل هسته ای باز به نظر می رسد، احتمال زیادی وجود دارد که گروسی به زودی به ایران سفر کند.
کد خبر: ۱۲۵۶۸۴۶
|
۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱ 02 September 2024
|
6680 بازدید
|

بین الملل تابناک: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش محرمانه خود مدعی شده ایران ذخایر اورانیوم خود را افزایش داده است.

در این گزارش تصریح شده تا تاریخ ۱۷ اوت ایران ۱۶۴.۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد در اختیار داشته است.

طبق گفته آژانس ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خودش را به میزان ۲۲.۶ کیلوگرم نسبت به گزارش قبلی این سازمان در ماه می افزایش داده است.

در این گزارش که برخی از رسانه‌های غربی از جمله آسوشیتدپرس می‌گویند به رویت آنها رسیده ادعا شده که پیشرفتی در تحقیقات پادمانی از ایران حاصل نشده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با وجود این، به نقل از رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی نوشته او ابراز امیدواری کرده که «دیدارم با رئیس‌جمهور پزشکیان با سفری زودهنگام به ایران و برقراری گفت‌وگوهای سازنده و پویا جهت رسیدن سریع به نتایج ملموس همراه شود.»

در بخشی از گزارش آژانس ادعا شده است: «ایران اظهار داشته که تمامی مواد، فعالیت‌ها و اماکن هسته‌ای که ذیل توافقنامه پادمانی لازم هستند را اعلام کرده است. این مسئله با یافته‌های آژانس در یافتن ذرات اورانیوم با منشا انسانی در اماکن اعلام‌نشده در ایران ناهمسو است.»

رافائل گروسی علاوه بر این ادعا کرده که هیچ پیشرفتی در موضوع لغو انتصاب بازرس‌های آژانس به وقوع نپیوسته است. وی تصریح کرده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نامه‌ای به تاریخ ۶ ژوئیه به مدیر کل آژانس اطلاع داده که موضع ایران در قبال آن بازرس‌ها تغییر نکرده است.

در خصوص این موضوع، خبرنگار تابناک گفت‌وگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پپلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد و کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی از افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده توسط ایران صحبت شده است. ارزیابی شما از این گزارش چیست؟

این گزارش افزایش مداوم اورانیوم غنی شده 60 درصد و بن بست مداوم در رابطه با پاسخ ایران به سوالات مربوط به فعالیت های نظامی احتمالی در گذشته را تشریح می کند. بنابراین، این انحراف از وضعیتی نیست که برای مدتی حاکم بوده است، اگرچه به این معنی است که ایران در صورت تمایل به تولید مواد شکافت پذیر برای چندین سلاح هسته ای بسیار نزدیکتر است.

*در این گزارش آمده است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس برای سفر به ایران و گفتگوی سازنده با مسعود پزشکیان ابراز امیدواری کرده است. آیا این سفر به زودی انجام می شود؟

با توجه به اینکه مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران برای دیپلماسی در مسائل هسته ای باز به نظر می رسد، احتمال زیادی وجود دارد که گروسی به زودی به ایران سفر کند.

*برخی رسانه ها اعلام کردند که ایران به اروپا برای آغاز مذاکرات هسته ای سیگنال مثبت داده است. به نظر شما آیا این مذاکرات قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام خواهد شد؟

بعید است که قبل از انتخابات هیچ گونه تحرکی در طرف ایالات متحده در این زمینه وجود داشته باشد و اروپایی ها این را متوجه شده اند. علاوه بر این، بدون مشارکت ایالات متحده نمی توان پیشرفت زیادی در جهت توافق جدید داشت و اروپایی ها نیز مطمئناً این را درک می کنند. بنابراین، رهبران اروپایی احتمالاً در مورد اینکه چقدر می‌توان در این مدت در مذاکرات اروپا و ایران به نتیجه رسید، تردید دارند. با این وجود، آنها ممکن است نوعی گفتگوی غیررسمی با ایران داشته باشند تا فرمول های احتمالی را که مذاکرات رسمی بعدی می تواند در نظر بگیرد، بررسی کنند.

* آیا گزارش جدید آژانس می تواند آغاز مذاکرات را ضروری کند؟

هیچ گزارشی وجود ندارد که نیاز به مذاکره داشته باشد. اما هر یک از این گزارش‌ها از گسترش ادامه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، خطرات را کمی بیشتر می‌کند و یادآور این است که برای حل و فصل چیزی که برای مدتی نگران‌کننده بوده، به مذاکره نیاز است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
ای بابا یکی میاد میخواد مذاکره‌ کند یک عده میانند مذاکره رو برهم میرنند و آتش می‌زنند شعار می‌دهند دوباره یک عده می آیند که مذاکره را بد می‌دانند و دشمن دوست ایران و مردم ایران بین دستان این دو گروه در حال نابود شدن است این که نشد آخر عاقبت برای مردم خسته این مملکت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
اون اربابت بود که از برجام خارج شد و تحریم هارو برگدوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
اقایانی که از هر معامله فروش نفت ۹ درصد پورسانت میگیرند و در این سال ها ۱۵ میلیارد دلار کاسبی تحریم کردن مشخصه که دوست ندارن تحریم ها از بین بره و با مذاکرات و برجام دشمن هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
مذاکرات بارها بدون نتیجه شروع و خاتمه یافت . چون معلوم نبود تصمیم بر چیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
آقای محترم بفهم .گوسفندان داخل طویله هم میدانند هیچ توافقی از برجام و ادامه آن حاصل نمیشه . چقدر نفهمی تا وقتی ایران و ایرانی هست غرب و امریکا دنبال منافع و چپاول و غارت هستند . تصور اینکه اجرای برجام و توافق با غرب و حتی همه چیزهای دیگر هم بدهی دست از سرت بر نمیدارند میفهمی اینها همه بهانه است .فقط باید قوی شد .قوی که زمان انهم گذشته .جوانها دنبال رفاه آقا زادها و ژن های خوب که مملکت مال انهاست در امریکا و اروپا دنبال عشق و حال .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
تا تفکرات خود بزرگ بینی مثل شما وجود داشته باشه همین اش و کاسه واسه ما مردم بیچاره هست اصولا شما رو باید اصلاح کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
یک کلام از یکی از کاسبان تحریم و طرفداران بدبختی مردم
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
گوسفندای ما داخل طویله حرف نمیزنن. حرف هم بزنن من نمی فهمم.
اما به عنوان یک انسان معتقدم که ما باید با دنیا تعامل داشته باشیم البته با الویت منافع ملی و نه منافع حزبی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
آقای محترم شما هم بفهم که با منم منم کردن بیخودی و سرجنگ داشتن با تمام دنیا نمی توان مملکت را اداره کردن. در عصر حاضر فقط با تعامل و سیاستمداری است که می توان یک مملکت را مانند ژاپن یا کره جنوبی کرد. و بر عکس با خود بزرگ بینی مملکت تبدیل می شود به کره شمالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
هنوز فکر میکنه میتونه در مورد این چیزا تصمیم بگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
میخوایین مذاکره بکنید میخوایین نکنید، اصن هر کاری میخوایین بکنید، بکنید. قرار بود درست بشه توی ۴۵ سال درست میشد. اگر تا الان نشده، ازین به بعدشم نمیشه
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...