یک بام و دو هوای قیمت سیمان/ علت گرانی سیمان چیست؟

قیمت سیمان ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده است؛ انبوه سازان توپ را در زمین تولیدکنندگان می اندازند و معتقدند آنها هرموقع که بخواهند قیمت ها را افزایش می دهند در حالی که تولیدکنندگان منکر این موضوع هستند.
کد خبر: ۱۲۶۴۰۶۹
|
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۵ 09 October 2024
|
821 بازدید

یک بام و دوهوای قیمت سیمان/ علت گرانی سیمان چیست؟

به گزارش خبرنگار تابناک، قطعی مکرر برق در تابستان باعث کاهش تولید کارخانه ها شد و کاهش تولید اثر خود را بر قیمت ها گذاشته به طوری که قیمت سیمان از ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسید، اما دوباره روند کاهشی داشته و به کیسه ای ۱۳۰ هزار تومان بازگشت این درحالی است که به گفته فعالان صنعت سیمان ناترازی برق، باعث کاهش تولید کارخانه ها شده و همین امر برقیمت سیمان اثرگذاشته است. 

بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید سیمان کاهش یافته است

علی محمد بد، عضو سابق اتحادیه صنعت سیمان درخصوص علت گرانی قیمت سیمان به خبرنگار تابناک گفت: سیمان زیربنای سازندگی در کشور است و برای عمران هر جایی نیاز به سیمان است. از سوی دیگر سیمان مانند دیگر کالاها قابلیت انبارکردن و ذخیره سازی ندارد که متاسفانه در سال اخیر رشد تولید آن به صفر رسید و از ابتدای سال تاکنون ساخت و ساز و سرمایه گذاری بسیار اندکی انجام شده است و به تبع آن که تولید سیمان بسیار کاهش یافت هزینه های جاری افزایش یافته و کارخانه ها مجبور به گرانی ۳۰ تا ۴۰  درصدی قیمت سیمان شدند.

این فعال صنعت سیمان افزود: عمده ترین دلایل گرانی سیمان را می توان شهادت رییس جمهوری، افزایش نرخ سود بانکی و افزایش نرخ اوراق قرضه دولتی برای ساخت راه و جاده دانست که باعث شد پیمانکاران ضرر کنند و ساخت و ساز در کشور کاهش یابد. 

وی به مشکل قطعی برق در تابستان اشاره کرد و ادامه داد: تا سال های پیش فقط در تیرماه به دلیل کسری برق تولیدات کاهش می یافت، اما امسال مرداد هم به آن اضافه شد و به جای تولید ماهیانه ۵ میلیون تن در هرماه به تولید ۲ میلیون تن در ماه رسیدیم که بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت تولید سیمان کاهش یافت. همچنین میزان تولید کل سیمان در ۵ ماهه اول سال نیز ۱۰ درصد کاهش داشته است و تولید سیمان از آنجایی که به برق زیادی نیاز دارد با قطعی های مکرر روبه رو بودیم و تولیدکنندگان نتوانستند به میزان کافی تولیدات داشته باشند. 

علی محمد بد اظهار داشت: قیمت سیمان حداقل ۳۰ درصد افزایش داشته در حالی که در سه ماه اخیر تولید سیمان به طور چشمگیری کاهش داشت که همین امر باعث گرانی آن شده است. ازطرفی تقاضا برای خرید سیمان کم بود و انبوه سازان به دلیل رکود بازار مسکن تمایلی به ساخت و ساز ندارند. در این میان قطعی برق هم مزید بر علت شده و تولیدکنندگان نتوانستند به میزان کافی تولیدات داشته باشن، همچنین افزایش هزینه ها و تورم در جامعه و افزایش عوارض گمرکی و کرایه های حمل بار نیز بی تاثیر درگرانی قیمت سیمان نبود. 

شرکت های تولیدکننده هرزمان بخواهند قیمت سیمان را افزایش می دهند

فرشید پورحاجت، دبیرکل کانون سراسری انبوه‌سازان پیش تر در رسانه ها مطرح کرده بود که شرکت‌های تولیدکننده و سازوکار بورس در کنار هم شرایطی را ایجاد می‌کنند که هر زمان که می‌خواهند قیمت سیمان را افزایش می‌دهند.

به گفته وی، در دوره‌ای به دلیل آنچه که قطع برق و کمبود تولید نامیده شد، سیمان کمیاب و سپس گران شد. اما باید تاکید کنم که عملکرد شرکت‌های تولیدکننده سیمان قابل دفاع نیست چراکه این شرکت‌ها باید اقدام به احداث نیروگاه می‌کردند. این بی توجهی در ساخت نیروگاه باعث شده است که کارخانه‌ها در تابستان برق و در زمستان هم که پیش روی ما است به دلیل کمبود گاز با افت تولید سیمان مواجه شوند و نباید با یک نوسان کوچک دچار کمبود سیمان و گرانی سیمان شویم.                                                           

 

                                                               

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟