جعلیات درباره خلیج فارس و جزایر سه گانه ایران

حسین نظریان
کد خبر: ۱۲۶۸۱۳۰
|
۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶ 27 October 2024
|
406 بازدید

روابط بین کشورها همیشه با تصمیمات غیر واقع‌بینانه که متاثر از ناآگاهی تصمیم‌گیران است، به سردی می‌گراید و یا تا مرز قطع روابط پیش می‌رود. یکی از بهترین شاهد مثال‌ها در این زمینه خلیج فارس و جزایر سه‌گانه است که ما سعی می‌کنیم در این مقاله مستندا و مستدلا درباره آن بنویسیم. 

۱- تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی 

نخستین بار این نام جعلی و بی پایه اساس از سوی جمال عبدالناصر عنوان شد که نشانه ناآگاهی و بی اطلاعی وی از جغرافیایی خاورمیانه و مطقه است. نامبرده برای رسمیت بخشیدن به این نام جعلی سفری به کشور عربستان سعودی کرد و نظر واهی و متوهمانه خود را با ملک فیصل پادشاه وقت آن زمان عربستان سعودی در میان گذاشت که ملک فیصل با قاطعیت نظر وی را نپذیرفت. البته در مورد مردود بدون این نظریه دلایل و اسناد بیشماری وجود دارد که ما به دو نمونه آن اشاره میکنیم؛ 

نخست؛ اسنادی که عمری به درازای بیش از ۲۵۰۰ سال دارند و آن نوشته های《هرودوت》که پدر علم و تاریخ جهان است و نیز نوشته های 《گزنفون》و 《پلوتارک》که هرگاه به مناسبتی الزاما نام خلیج فارس را می آورند آن را《گلفوس پارسیکوس》می نوشتند. 

دوم؛ سال ۱۳۴۷ خورشیدی یکی از اساتید محترم دانشگاه تهران به نام روانشاد محمد صادق نشات کتابی را درباره حقانیت نام خلیج فارس به تحریر درآورده بود و حدودا ۸۰ سند از منابع عربی را به عنوان شاهد ذکر نمود که خود عرب ها این خلیج را به نام خلیج فارس می شناختند. 

۲- همین چند روز پیش اتحادیه ای اروپا در بیانیه ای مشترکی با شورای همکاری خلیج فارس در بروکسل بروی نخستین بار از ادعای مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر سه گانه خلیج فارس یعنی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی با واژه اشغال حمایت کرد.

در این بیانیه گفته شد، از ایران می‌خواهیم؛ به《اشغال》سه جزیره تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی متعلق به امارات که نقض حاکمیت این کشور و منشور ملل متحد است، پایان دهد. البته این موضوع جدید اتحادیه اروپا واکنش‌های گسترده ای را برانگیخته است. وزیرخارجه کشورمان روش اتحادیه اروپا را با به کاری گیری واژه اشغال مقابله جویی با ایران خواند و برتر تعلق این سه جزیره به کشورمان تاکید کرد و سخنگو دولت نیز این سه جزیره را پاره تن ایران خواند. موضع اتحادیه اروپا بیانگر آن است که رهبران عضو اتحادیه به لحاظ آگاهی و دانایی در حال سقوط هستند و روح سیاستمداران بزرگ اروپا مانند:《مترنیخ و چرچیل》به شدت در عذاب است. 

علاوه برآن محمد حسنین هیکل سیاست مدار و روزنامه نگار معروف جهان عرب در شبکه تلویزیونی《الجزیره》و در برنامه《مع هیکل》به صراحت سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را از نظر تاریخی و جغرافیایی متعلق به ایران دانست و به امارات متحده عربی یادآور شد تا به دنبال تنش سیاسی نباشد. وی همچنین از کشورهای عربی خواست تا بر مسائل بزرگتر و منافع مشترک منطقه تمرکز کنند و از پرداخت به موضوع تنش زا بپرهیزند. 

فرجام سخن اینکه؛ موسسه جغرافیایی سلطنتی بریتانیا در قرن ۱۹ نقشه ای از خلیج فارس چاپ و یک نسخه آن را وزیر مختار آن کشور در ایران به ناصرالدین شاه قاجار اهدا کرد که در آن نقشه رنگ سه جزیره تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی رنگ سرزمینی ایران را دارد. با این براهین قاطع که ذکر شد به امارات و اتحادیه اروپا باید گفت: عرض خود می‎‌بری و زحمت ما می‌داری! لطفا بیش از این نمایش ناآگاهی ندهید! و براهین قاطع را بپذیرید.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟