به گزارش تابناک به نقل از فارس، «همه باید تلاش کنیم تا عدالت آموزشی محقق شود.» این را محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت میگوید و بر همین مبنا از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی میخواهد تا سهمیههای کنکور بازنگری شود.
به گفته وزیر بهداشت، سهمیههای کنکور در طول زمان افزایش داشته و در برخی رشتهها به دو سوم ظرفیت رسیده است.
این در حالی است که شهریورماه امسال ماده واحده «الزام بازنگری و اصلاح سهمیههای سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی» برای اجرا ابلاغ شد و براین اساس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف حداکثر شده است تا ظرف مدت ۳ ماه با همکاری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نسبت به بازنگری تمامی سهمیههای سنجش و پذیرش دانشجو اقدام و طرح تفکیک استانی سهمیهها را برای تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و اجرا از سال ۱۴۰۵ به ستاد علم و فناوری دبیرخانه این شورا پیشنهاد کند.
البته زمانی که نام سهمیههای کنکور برده میشود شاید ذهنها به سمت سهمیه ایثارگران برود در حالیکه حدود ۲۰ سهمیه در آزمون سراسری وجود دارد و براساس آمار تنها حدود ۹ درصد ظرفیت ثبت نامی آزمون سراسری از مجموعه خانواده ایثارگران هستند.
به گفته عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش، ۳۶ نفر از مجموع ۱۰۰ نفر اول رتبههای برتر گروههای آزمایشی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از داوطلبان ایثارگر هستند که کسب این موفقیت توسط فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان بدون استفاده از سهمیه بوده است.
اما باتوجه به اینکه داوطلبان کنکور سراسری از امکانات آموزشی یکسان برخوردار نمیباشند، ظرفیت هر یک از رشتههای دانشگاهی را بر اساس تعداد شرکت کنندگان هر منطقه تقسیم بندی میکنند.
ساماندهی سهمیه مناطق در کنکور
برای مثال اگر ظرفیت یک کد رشته محل ۱۰۰ نفر باشد و تعداد داوطلبان مناطق ۱، ۲ و ۳ به ترتیب ۳۵، ۴۵ و ۲۰ نفر باشد، بنابراین انتظار میرود ۳۵ درصد از ظرفیت رشته به داوطلبان منطقه ۱، ۴۵ درصد از ظرفیت رشته به داوطلبان منطقه ۲ و ۲۰ درصد از ظرفیت رشته به داوطلبان منطقه ۳ اختصاص یابد.
از این رو رئیس جمهور ماده واحده نحوه تعیین سهمیه مناطق داوطلبان آزمون سراسری در سال ۱۴۰۴ را نیز ابلاغ کرد که براساس این ماده واحده، سهمیه مناطق براساس بخش محل تحصیل سه سال آخر دوره متوسطه داوطلب تعیین میشود. اگر این سه بخش در یک منطقه باشد، سهمیه اختصاصیافته به آن منطقه، بهعنوان سهمیه نهایی داوطلب منظور میشود. در صورتی که بخشهای محل تحصیل سه سال آخر متوسطه داوطلبان دارای سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه داوطلب بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی بخش منطقه مرفهتر (حتی یک سال از سه سال) تعیین میشود.
داوطلبانی که حداقل ۲ سال از ۳ سال آخر تحصیل دوره متوسطه خود را در مدارس خارج از کشور گذرانده باشند، جزو سهمیه منطقه دو محسوب میشوند.
داوطلبان دارای معلولیت بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد و اعصاب و روان، جزو سهمیه منطقه سه محسوب میشوند.
سهمیه مناطق برای داوطلبان طلبه سطح یک حوزههای علمیه، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر سطح یک حوزه تعیین میشود. در صورت تفاوت بخش این سه منطقه، سهمیه براساس بخش منطقه مرفهتر (مطابق سایر داوطلبان) لحاظ میشود».
موضوع اجرای این ماده واحدهها در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز بررسی شده و دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی از دستور رئیس جمهور برای ساماندهی و اصلاح سهمیهها خبر میدهد.
به گفته خسروپناه، گروهی در وزارت علوم برای بررسی دقیق اصلاح سهمیه پذیرش دانشجو در دانشگاهها تشکیل شده است و تحقیقات اولیه در این زمینه انجام میشود.
عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی هم از دستور رئیس جمهور برای بازنگری سهمیه پذیرش دانشجویان در دانشگاهها خبر میدهد و میگوید که طبق قوانین، ظرفیت رشته محلها، بین سهمیههای مختلف تقسیم میشود که شرایط استفاده از سهمیهها با یکدیگر متفاوت است.
وزیر بهداشت هم میگوید که قرار شده است با محوریت وزارت علوم و بهداشت، در سهمیهها بازنگری و بازبینی انجام شود.