به گزارش «تابناک» به نقل از فارس؛ « بندر ایلات از ابتدای جنگ غزه تاکنون تعطیل شده و دولت برنامهای برای بازگشایی آن ندارد؛ در حالی که بندر اصلی واردات خودرو به اسرائیل به خصوص از چین بوده و در واقع یمنیها ضربه مخربی به بخش واردات خودرو وارد کردند» این را کالکالیست وبگاه اقتصادی رژیم صهیونیستی گزارش داد.
بر اساس گزارش سازمان کشتیرانی و بنادر اسرائییل که توسط کالکالیست منتشر شده است، سال ۲۰۲۴ شاهد سقوط بزرگ در بخش واردات خودرو از طریق بنادر اسرائیل بود به طوری که ارقام مربوط به آن به سطوح هشدار دهنده ای سقوط و ۱۹.۵ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۳ ثبت کرده است.
بر اساس این دادهها، در سال جاری تنها ۲۷۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه خودرو در بنادر اسرائیل تخلیه شد که این رقم در سال قبل از آن ۳۴۴ هزار و ۷۸۳ دستگاه بود که نشاندهنده بحران عمیق در این بخش است.
سرگردانی واردکنندگان و بسته شدن ایلات در نتیجه حملات یمنیها
کالکالیست آورده که این کاهش شدید در واردات خودرو فقط یک نوسان گذرا نیست، بلکه منعکس کننده مدیریت فاجعه بار عملیات واردات است، زیرا واردکنندگان در سال ۲۰۲۳ به دلیل ترس از مالیات بالای خودروهای الکتریکی، مقادیر زیادی خودرو وارد کردند که این امر منجر به هرج و مرج بیش از حد در ذخیره سازی و توزیع شد؛ اما واردکنندگان خودرو به اسرائیل تصمیم گرفتند واردات را در سال ۲۰۲۴ به شدت کاهش دهند که باعث کمبود عرضه قابل توجهی شد.
کالکالیست افزود: اما بزرگترین معضل بسته شدن کامل بندر ایلات به دنبال آغاز جنگ غزه و متعاقب آن تنش های امنیتی و نظامی بزرگ در چندین جبهه مانند لبنان، یمن و موارد دیگر بود که ضربه مخربی به بخش واردات خودرو وارد کرد.
بر اساس دادههای کالکالیست،در تمام سال ۲۰۲۴ هیچ خودرویی در بندر ایلات تخلیه نشده است که در مقایسه با سالهای گذشته سقوطی بیسابقه است. این بسته شدن بندر ایلات در حالی که بندر اصلی ویژه تحویل خودروهای وارداتی بوده تنگناهای جدی در عملیات حمل و نقل ترانزیتی خودرو به اسرائیل ایجاد کرد، هزینه ها را افزایش داد و فشار را به سایر بنادر منتقل کرد.
جایگزینی بندر حیفا به جای ایلات موفقیت آمیز نبود زیرا هزینه واردات خودرو را بالاتر برده
در سایه فروپاشی بندر ایلات در نتیجه حملات یمنیها در دریای سرخ بندر حیفا تنها برنده بود، زیرا شاهد افزایش چشمگیر ۶۵ درصدی در تحویل تعداد خودروهای وارداتی بود به طوری که ۱۳۴ هزار و ۱۹۵ خودرو در سال ۲۰۲۴ در این بندر تحویل گرفته شد در حالی که در سال ۲۰۲۳ مقایسه ۸۱ هزار و ۲۴۳ خودرو وارد شده است، بنابراین افزایش تخلیه خودرو در بندر حیفا نشانه بهبود بازار خودرو در اسرائیل نبوده بلکه به عنوان یک واکنش اضطراری در نتیجه فلج شدن ایلات بود.
کالکالیست به نقل از منبعی در بندر حیفا گفت: «بندر حیفا تنها مقصد واردات خودرو به اسرائیل شده است، اما این یک موفقیت واقعی نیست، بلکه صرفاً جبران سقوط سایر بنادر است زیرا زیرساختهای این بندر صرفا برای ورود کالاها و مواد خام در نظر گرفته شده بود و اگر این هرج و مرج ادامه یابد در ماه های آینده با مشکلات عملیاتی بزرگ مواجه میشویم.
کاهش شدید واردات از بندر اشدود
اما بندر اشدود علیرغم ثبت افزایش جزئی ۸ درصدی در تعداد خودروهای وارداتی به این بندر در سال ۲۰۲۴ که تنها به ۱۲۴ هزار و ۸۱۲ خودر در مقایسه با ۱۱۴ هزار و۴۲ خودرو در سال ۲۰۲۳ رسیده بود، نتوانست به هیچ جهشی واقعی دست یابد.این اعداد بسیار کمتر از سال ۲۰۲۲ است که در آن ۱۳۵ هزار و ۳۵ خودرو در بندر اشدود تخلیه شد که نشان دهنده روند منفی آشکار واردات خودرو از این طریق این بندر است.
در مورد «بندر خلیج» (در سواحل مدیترانه در شهر حیفا) که قرار بود راه حل جایگزینی برای بحران ورشکستگی بندر ایلات در نتیجه حملات یمنیها باشد، این بندر نیز نتوانست تأثیر ملموسی به دست آورد، زیرا تنها ۱۸ هزار و ۴۳۸ خودرو را وارد کرده که نسبت به سایر بنادر رقم بسیار پایینی است.
کالکالیست تاکید کرد: این عملکرد ضعیف نگرانی ها را در مورد آینده واردات خودرو در اسرائیل افزایش می دهد، زیرا به نظر می رسد گزینه های موثر در حال کاهش هستند.
این روزنامه میگوید که چشم انداز امیدوارکننده به نظر نمیرسد و تحلیلگران هشدار میدهند که ادامه هرج و مرج در سیاستهای واردات میتواند به کمبود گسترده خودرو و افزایش سرسام آور قیمتها منجر شود و با وجود اینکه بندر حیفا از وضعیت فعلی منتفع میشود، اما این چیزی نیست جز یک راه حل موقت که در صورت ادامه اختلالات فعلی، هر لحظه ممکن است سقوط کند.
دیوید روزنبرگ، کارشناس حمل و نقل اسرائیلی به کالکالیست گفت: «اگر اقدامات فوری برای راه اندازی مجدد ایلات و بهبود مدیریت عملیات واردات انجام نشود، ممکن است در سال ۲۰۲۵ با یک بحران بی سابقه در بخش خودرو مواجه شویم».
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.