خبر خوش برای پروژه ۲۰ ساله!

آن طور که وزیر راه و شهرسازی وعده داده، تملک اراضی مسیر ریلی رشت - آستارا؛ پروژه ۲۰ ساله‌ای که به عنوان حلقه نهایی کریدور شمال - جنوب‌ شناخته می‌شود،‌ تا پایان سال آینده به اتمام می‌رسد و طرف روسی هم‌،‌ هم‌زمان با تملک اراضی، مطالعات فنی‌ را انجام می‌دهد تا ریل‌گذاری آغاز شود.
کد خبر: ۱۲۹۳۴۲۲
|
۲۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷ 10 March 2025
|
1280 بازدید

خبر خوش برای پروژه ۲۰ ساله!

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مسیر ریلی رشت - آستارا حلقه نهایی کریدور شمال - جنوب محسوب می‌شود. این کریدور نیز به‌ عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج ‌فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.

تکمیل کریدور شمال - جنوب فرصت بی‌نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران فراهم می‌کند که با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخص‌های اقتصادی کشور نیز تاثیرگذار است.

 راه‌آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲.۵ کیلومتر در دو قطعه طراحی شده و شامل ۹ ایستگاه صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پره‌سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا می‌شود.

گفتنی است؛ تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا به تکمیل کریدور بین‌المللی ریلی (NOSTRAC) می‌انجامد و راه‌آهن ایران را به راه‌آهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل می‌کند. از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.

خبر خوش برای پروژه ۲۰ ساله!

بنابر گفته کارشناسان، تکمیل کریدور شمال - جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است و پیش‌بینی می‌شود با عملیاتی‌ شدن این کریدور تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کاهش یابد. همچنین این کریدور در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

خبر خوش برای پروژه ۲۰ ساله!

آن طور که در برخی منابع آمده مسیر ریلی رشت - آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی - ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.

حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا این مسیر به صورت دریایی - ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

با این وجود، اهمیت پروژه راه‌آهن رشت - آستارا که قرار بود با همکاری کشورهای روسیه و آذربایجان در تامین مالی پروژه احداث شود، به دلیل موضوعات مختلف هنوز بعد از ۲۰ سال به سرانجام نرسیده است. البته اخیرا وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که تکمیل این پروژه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و آن را پیگیری می‌کند.

فرزانه صادق همچنین به موضوع تملک اراضی در این مسیر ریلی نیز اشاره کرده و گفته که طرف روس می‌گوید باید تملک اراضی تمام شود و بعد وارد عملیات شوند. بنابراین این وعده را می‌دهیم که تا پایان سال آینده خرید اراضی این مسیر انجام شود و روسیه هم پذیرفته که هم‌زمان با تملک اراضی مطالعات فنی‌شان را انجام دهد تا به محض تکمیل، ریل‌گذاری انجام شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، کشور آذربایجان به شدت روی موضوع خط آهن مشتاق است و تضمین پنج میلیون تن بار را با روسیه گرفته است. البته حمل ۱۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی پیش‌بینی می‌شود.

اشتراک گذاری
برچسب ها
محک پایین متن خبر
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # ترامپ # ایران و آمریکا # قیمت طلا # تعطیلی مدارس # کالابرگ # مهدی تاج # سید حسن نصرالله
الی گشت