مصوبات جلسه علني امروز مجلس

تمديد اجراي لايحه آيين دادرسي ديوان عدالت اداري/تصويب موافقتنامه همكاري امنيتي بين ايران و قطر/تصويب طرح تعرفه‌هاي ترجيحي ميان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي.
کد خبر: ۱۳۷۶۲۳
|
۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷ 22 December 2010
|
2620 بازدید

سرویس مجلس تابناک : در نشست علني امروز مجلس (چهارشنبه)، ضمن قرائت گزارش كميسيون صنايع و معادن درباره بررسي وضعيت صنايع حمل و نقل ريلي، نمايندگان مصوب كردند كه اجراي لايحه آيين دادرسي  ديوان عدالت اداري به مدت سه سال تمديد شود. 

مصوبات امروز مجلس به شرح زیر است:

موافقتنامه همكاري امنيتي بين ايران و قطر تصويب شد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، لايحه موافقتنامه همكاري امنيتي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت قطر را به تصويب رساندند.

بنا بر ماده واحده اين طرح، موافقتنامه همكاري امنيتي بين ايران و قطر به شرح پيوست تصويب و اجازه مبادله اسناد آن داده مي‌شود.


مجلس متن تجديدنظر شده كنوانسيون بين المللي حفظ نباتات را تصويب كرد

نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي ديگر، متن تجديدنظر شده كنوانسيون بين‌المللي حفظ نباتات مصوب بيست و نهمين اجلاس سازمان خوار و بار و كشاورزي ملل متحد (فائو) را تصويب كردند؛ بنابراین، به دولت جمهوري اسلامي ايران اجازه داده مي‌شود اسناد تصويب را نزد امين اسناد كنوانسيون توديع کند.

به موجب تبصره يك ماده واحده اين مصوبه رعايت اصل 77 قانون اساسي براي هرگونه اصلاح كنوانسيون در الزامي است. همچنين از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين قانون، متن پيوست قانون الحاق دولت ايران به كنوانسيون بين المللي حفظ نباتات مصوب 1351/4/7 ملقي مي‌شود.


قرائت گزارش بررسي وضعيت حمل و نقل ريلي درمجلس


پيشنهاد برقي كردن خطوط  و احداث خطوط سريع‌السير از سوي كميسيون صنايع

همچنين گزارش كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي درباره بررسي وضعيت صنايع حمل و نقل ريلي كشور در جلسه امروز قرائت شد.

پيش از اين، موضوع بررسي وضعيت صنايع و حمل نقل ريلي به كارگروهي متشكل از شهريار طاهرپور ،نماينده تويسركان و سيداحمد لطفي نماينده اراك واگذار شده بود كه اين كارگروه با همكاري مركز پژوهش‌ها موضوع را بررسي کرده و گزارش آن را به كميسيون صنايع و معادن ارايه داده بود كه پس از بحث و بررسي به تأييد كميسيون رسيد و امروز در جلسه علني مجلس توسط يوسف‌نژاد مخبر كميسيون صنايع و معادن خوانده شد.

در اين گزارش، ضرورت توسعه حمل و نقل ريلي، مقايسه حمل و نقل ريلي ايران و كشورهاي منطقه، وضعيت موجود و برنامه‌هاي آتي صنايع حمل و نقل ريلي و برنامه پنجم و حمل و نقل ريلي مورد اشاره قرار گرفته است.

گزارش كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي همچنين با برشمردن مهمترين مشكلات و چالش‌هاي صنعت حمل و نقل ريلي كشور در راستای وصول به اهداف سند چشم‌انداز و مرتفع كردن مشكلات مواردي را پيشنهاد كرده است.

تدوين استراتژي صنعت ريلي، ايجاد صندوق توسعه صنعت ريلي، تشكيل شوراي سياست‌گذاري صنعت ريلي، ممنوعيت ورود كالاهاي مستعمل ريلي به كشور، برقي كردن خطوط داراي توجيه مناسب اقتصادي، افزايش واردات لوكوموتيو و واگن، دست کم به ميزان 30 درصد و راه اندازی خطوط سريع‌السير مسافري داراي توجيه اقتصادي از جمله راهكارها و پيشنهادهای كميسيون صنايع و معادن براي بهبود وضعيت حمل و نقل ريلي كشور است.


اجراي لايحه آيين دادرسي ديوان عدالت اداري به مدت سه سال تمديد شد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي لايحه آيين‌دادرسي ديوان عدالت اداري را براي اجراي آزمايشي به مدت سه سال ديگر تمديد كردند. اين لايحه كه بنا بر اصل 85 قانون اساسي برای رسيدگي به كميسيون قضايي و حقوقي مجلس ارجاع شده بود، در جلساتي با حضور كارشناسان مربوطه مطرح و پس از بحث و تبادل نظر و اصلاح در عنوان و متن، براي اجراي آزمايشي به مدت سه سال تصويب شد كه نمايندگان مجلس نيز در جلسه علني امروز آن را تأييد كردند.

اين لايحه شامل بخش‌هاي تشكيلات، آيين‌ دادرسي‌، اعاده دادرسي و اجراي احكام، 123 ماده را در خود گنجانده است.


تصويب طرح تعرفه‌هاي ترجيحي ميان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، سپس لايحه‌اي را با نام پروتكل طرح تعرفه‌هاي ترجيحي براي نظام ترجيحات تجاري ميان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي به تصويب رساندند.

به موجب ماده واحده اين لايحه، اين پروتكل مشتمل بر يك مقدمه و 12 ماده به شرح پيوست با قيد حق شرط ايران در مورد مواد 8 و 9 تصويب و اجازه‌ مبادله اسناد آن داده مي‌شود.

بنا بر اين گزارش، بر پایه تبصره ماده واحده اين لايحه، در مورد مواد 8 و 9 دولت جمهوري اسلامي ايران تا زماني كه به عضويت سازمان جهاني تجارت درنيامده است، اقدامات موضوع مواد ياد شده را طبق قوانين و مقررات خود در پیش خواهد گرفت.

مواد 8 و 9 اين پروتكل شامل اقدامات ضدقيمت‌شكني، يارانه‌اي و جبراني و هم‌چنين اقدامات حفاظتي است.
 
 
منبع: ایسنا
 
تازه ترین اخبار مجلس شورای اسلامی را در صفحه سرویس مجلس تابناک بخوانید.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟