شرط روسیه برای موافقت با حق غنی سازی ایران

هرچند مذاکرات ایران و 1+5 در سطح مقامات عالیرتبه فعلاً متوقف شده، اما گفت و گوها در سطوح فنی و کارشناسی همچنان در جریان است. در این شرایط، اکنون دولت روسیه ضمن اظهارنظر درباره روند مذاکرات هسته ای ایران، شرط خود را برای حمایت از حق غنی سازی ایران اعلام کرده است.
کد خبر: ۲۵۵۸۶۴
|
۱۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۸ 05 July 2012
|
79865 بازدید
|
هرچند مذاکرات ایران و 1+5 در سطح مقامات عالیرتبه فعلاً متوقف شده، اما گفت و گوها در سطوح فنی و کارشناسی همچنان در جریان است. در این شرایط، اکنون دولت روسیه ضمن اظهارنظر درباره روند مذاکرات هسته ای ایران، شرط خود را برای حمایت از حق غنی سازی ایران اعلام کرده است.

به گزارش «تابناک»، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز رضایت کشورش از نتایج نشست فنی استانبول، اظهار داشته در صورت موافقت ایران با کنترل کامل جامعه بین المللی بر برنامه هسته ایش، روسیه از حق غنی سازی اورانیوم توسط ایران حمایت می کند.

مذاکرات فنی میان هیئت های ایران و گروه 1+5 روز سه شنبه در استانبول برگزار شد و پس از ساعت ها بحث و تبادل نظر، طرفین در نهایت به توافق رسیدند که به زودی نشست دیگری در سطحی بالاتر، میان علی باقری، معاون شورای عالی امنیت ملی ایران و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.

روز گذشته، سخنگوی کاترین اشتون با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مذاکرات استانبول تنها بر جنبه های فنی متمرکز بوده است.

اما در واکنش به این نشست، وزیر خارجه روسیه اظهار داشته هرچند هنوز اختلافاتی میان طرفین موجود است، اما مسکو از نتایج این گفت و گوها رضایت دارد.

ریابکف همچنین در گفت و گویی در همین رابطه، به خبرگزاری «اینترفاکس» گفته: «نمی توانم بگویم به نوعی پیشرفت مهم یا قطعی دست پیدا کرده ایم»؛ اما با این حال، اشار کرده که نمی توان از شکست در این مذاکرات نیز سخن گفت. وی گفته زمینه هایی وجود دارد که می توان بر اساس آن ها، از پیشرفت مشخص صحبت کرد.

ریابکف در بخش دیگری از سخنانش به تلاش ایران برای رسمیت بخشیدن به حق خود در غنی سازی اورانیوم اشاره کرده و گفته در صورتی که ایران اجازه نظارت کامل جامعه بین المللی بر برنامه هسته ایش را بدهد، مسکو تمایل دارد از این حق ایران حمایت کند.

وی در این رابطه گفته: «حق غنی سازی اورانیوم و به رسمیت شناخته شدن این حق، باید در مقابل کنترل کامل جامعه بین المللی بر برنامه هسته ای ایران، به این کشور داده شود».

این سخنان در حالی ابراز می شود که مطابق معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان. پی. تی) هر کشوری حق دارد در چارچوب قوانین آژانس بین المللی، غنی سازی اورانیوم را در هر سطحی با مقاصد صلح آمیز انجام دهد.

ایران نیز از جمله کشورهایی است که این معاهده را امضا کرده و بازرسان آژانس نیز در حال حاضر بر تمامی مراکز غنی سازی ایران نظارت و کنترل کامل دارند.

با این اوصاف، دقیقاً مشخص نیست منظور ریابکف از «نظارت و کنترل کامل» جامعه بین المللی چیست؛ زیرا اگر منظور حرکت در چارچوب ان. پی. تی باشد که ایران هم اکنون نیز به آن پایبند است؛ اما اگر نظارت و کنترل هایی فراتر از آن مدنظر باشد، این اجازه تنها به طور داوطلبانه می تواند به آژانس داده شود و اساساً نباید تأثیری بر حق غنی سازی توسط کشورها داشته باشد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۹۷
انتشار یافته: ۱۰۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
معنیش اینه که ایرانیا حق کنترل آزمایش و یا ساخت دستگاه جدید بدون اجازه از آقایون رو نخواهند داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
این مثلا جامعه (بخوانید جنگل) بین المللی چرا کوچکترین نظارتی بر رژیم کودک کش اسرائیل هند و پاکستان که هر سه رسما و علنا اعلام کردن بمب اتم دارن نداره ؟ !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
خیلی راحت میشه پذیرفتش و بعد زیرش زد
به انحاء مختلف
درست مثل خودشون
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
این روسیه از آمریکا بدتره آخه یکی نیست به این ها بگه خود شماها(غرب و شرق) چقدر به قوانین بین المللی پایبندید؟ این همه کلاهک هسته ای که شما ها دارید برای صلح جهانی تهدید نیست ولی غنی سازی 20% در ایران آن هم با نظارت کامل آژانس تهدیده؟
انشاله مثل زمان جنگ که با هر زحمت و هزینه ای شاخ دو ایر قدرت شرق و غرب رو شکستیم، این بار هم حق خودمون رو می گیریم.
به نظر من ایران باید در مذاکرات بحث عدم اشاعه و کاهش کلاهک های هسته ای را در دستور کار قرار بده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
یعنی اینکه اون چیزی که گروه مخالف می خوان رو روسیه بیشتر می خواد هم پروتکل الحاقی هم بازرسی از همه چیز و همه جا و همه کس . اگر قرار بود ایران زیر بار این حرفا بره پس چرا ده سال وقت این کشور صرف تحریم شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
باید پرسید از حمایت روسیه در عمل چی گیر ما میاد؟! اونچه که مهمه اینه که موانع کار مرتفع بشه تحریم ها لغو بشه ... اگه بناست امتیازی بدیم منطقی اش اینه که گرهی از کار خودمونم باز بشه و گر نه بذار زورشون و بزنن ما بهتره کوتاه نیایم.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
ایران باید روی اصل اقدام مساوی متقابل تأکید کند. مثلاً اگر قرار است ایران تن به «کنترل کامل جامعهٔ بین‌المللی» بدهد، باید سایر کشورهای هسته‌ای، به خصوص خود روسیه و آمریکا، هم همین کار را انجام دهند. اگر قرار است غنی‌سازی در ایران متوقف شود، سایر کشورها هم باید آن را متوقف کنند.

دلیلی ندارد بیخود و بی‌جهت امتیاز بدهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
قشنگه اما خودتم میدونی شدنی نیست
omid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
شرط کاملا مشخص هست که چه چیزی هست.اجرای کامل پروتکل الحاقی.حتی صمیمی ترین دوستان امریکا یعنی المان و زاپن هم پروتکل الحاقی را اجرا میکنند.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
در سال ۲۰۰۶ وقتی ایران داشت پروتکل الحاقی را اجرا می‌کرد پروندهٔ ایران را به شورای امنیت فرستادند. آن‌ها مشکلشان شفافیت نیست، بلکه وجود این تکنولوژی در ایران است.
ناشناس
| United States |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
دقیقا منظور همینه (پروتکل الحاقی) اما تا الآن ما همیشه مخالفش بودیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
شما که انقدر خوب از شرایط خوب سر در میاری میشه ما رو روشن کنی که ارباب آمریکا یعنی اسرائیل چرا هیچ پیمان و پروتکلی رو امضا نمیکنه و هیچ کس هیچ کاری بهش نداره ؟
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
يادمان باشد كه صميمي ترين دوست امريكا يعني رژيم صهيونيستي با وجود داشتن مقادير زيادي كلاهك هسته اي حتي عضو اژانس بين المللي انرژي اتمي هم نيست!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
جناب امید غربیها به اندازه کافی زبانشان دراز است. شما لازم نبود به کمکشان بیایی. ضمن اینکه همه این قوانین و پروتوکولها بهانه است. اینها می خواهند به بهانه پروتوکل الحاقی سر به هر جایی که به فکرشان رسید به بهانه و بی بهانه بکشند. آن وقت می شود با این وضع دم از استقلال و دفاع از این کشور زد. آیا آنها هم مثلا به ایران اجازه می دهند که هر وقت خواست برود و پرونده های پنتاگون را بررسی کند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
ژاپن و المان شکست خورده های جنگ جهانی دوم هستن و از اون موقع تسلیم اروپای پیروز و امریکا برادر.
ناشناس
| Australia |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
دقیقا من با نظر محمد موافقم این مثل روز روشنه ایران باید شفافیت برای مردم جهان ایجاد بکنه با رسانه ای کردن هر گامش، جزئیات جلسه رو زنده پخش بکنه تا دنیا بفهمه اونها با ایران جنگ دارن و نه ایران با اونها و اون چیزی که تو جلسه به توافق می رسند و اون چیزی که نتیجه گیری می کنند و اون چیزی که بعدا ازش در میاد (بعد از اینکه اسرائیلی ها توش دست کاری کردن) با هم متفاوتن و این اسرائیله که مشکل ایجاد میکنه با عرب ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
خب اگه ایرانم میخواست دوست صمیمی آمریکا باشه و جلوی زورگوییش توی خاورمیانه نایسته پروتکل الحاقی را امضا میکرد چونکه زیانی براش نداشت
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
با نظر محمد موافقم بعلاوه اینکه اینها کلا با پیشرفت ایران مخالفند، اینها دنبال یه کشور عقب افتاده وابسته و نوکر صفت مشابه کشورهای عرب منطقه هستن و به کمتر از آن هم رضایت نمیدن !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
آمریکا از انگلیس بدتر ؛ انگلیس از آمریکا بدتر ؛ و روسیه از همه اینا بدتر .
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
آقا به خدا قسم به روسیه و چین اعتماد نکنید !!
اینها به ملت خودشان هم رحم نمی کنند چطور انتظار دارید تا آخر از ما حمایت کنند؟؟؟
اینها ملت های با چشم و دل گرسنه هستند ! غیر قابل اعتمادند !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
چین از همه اینها بدتر ,عربستان از کلشون بدترو...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
روسیه ، همیشه در مواقع حساس پشت ما رو خالی کرده .
پاسخ ها
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
دردنیای کنونی کی پشت هم ایستاده فقط کشورها به منافعشون فکرمیکنن ماهستیم که میگیم کشور برادر مسلمان خادمین حریمین شریفین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
عدم تحویل S300 یکی از مواردشه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
روسیه خائن ؛ کم کم داره پشت سوریه هم خالی میکنه .
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
روسیه مدل سیاستش اینه،یک کشور مخالف غرب رو حمایت میکنه و وقتی اون کشور تبدیل به یک مشکل بزرگ برای غرب شد اون کشور رو با قیمت بالا میفروشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
ایران که اجرای کامل پروتکل را اجام میده پس نظارت و کنترل کامل مشکلی نیست
امیر علی حامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
تمام مصیبتها از سر دوستی با روسیه هست...کاش روسیه بی خیال ایران بشه و مردم به راحتی زندگی کنن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
روسیه خائن !
هر موقع تو اجازه دادی که جامعه بین المللی از برنامه های هسته ای نظامی تو سر در بیاره و هرموقع تو سلاح های اتمی خودتو نابود کردی ما هم برنامه صلح آمیز هسته ای مون رو تعطیل میکنیم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
انگلیس روباه پیر ؛ روسیه هم روباه جوان .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
انگلیس روباه پیر- روسیه کفتار جوان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
بهتره بگی :
روسیه کفتار میانسال
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
روسیه به مراتب ، مکار تر از انگلیس است .
پس نتیجه میگیریم :
انگلیس روباه بازنشسته و روسیه روباه پیر .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
روسیه خودش با داشتن صدها کلاهک اتمی ؛ داره برای ما تعیین تکلیف میکنه !!!!!!
چه پر روعه این روسیه !!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
تا کی می خواهیم باور کنیم که روسیه حامی ایران است. تا کنون تمام بخشنامه ها در شورای امنیت با رای موافق روسیه جهت تحریم ایران بوده است. روسیه تنها نگاهش به باج هایست که از آمریکا می خواهد دریافت کند و فقط نرخش را دارد بالا می برد. در تاریخ ایران هیچگاه روسیه به نفع ایران گامی بر نداشته است.
پاسخ ها
رهگذر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
برادر چه کسی گفته روسیه حامی ایرانه؟!! برعکس دشمن تر از اون یا شاید به همون اندازه ش آمریکاست. منتها بحث مانور در سیاست بین المللی هست و این مهارت ما رو می رسونه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
کلی از این بخش نامه ها هم به خاطر چین و روسیه اجرا نشده البته اون هایی رو هم که موافقت کردن تحت فشار آمریکا و اینگلیس بوده. البته این به این معنا نیست که باید چشم بسته به روس ها اعتماد کنیم
سرباز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
تازه پس از 20 سال باج گیری و تامین تجهیزات نیروگاه اتمی با 6 برابر قیمت واقعی آن,آیا باید هنوز ساده لوحانه به این شریک دزد و رفیق قافله اعتماد کرد ؟ پس کی می خواهیم از خواب خرگوشی بیدار شویم؟
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات