بازدید 34966
«پنجمعه» با «تابناک»

فیلم: نوای شاه کمان کیهان کلهر را از قلب نیویورک بشنوید

کیهان کلهر در مقام یکی از معدود «سفرای فرهنگی» ایران در حالی در انجمن آسیایی روی صحنه رفت که بلیت‌های اجرای مشترک وی و علی بهرامی‌فرد (نوازنده سنتور) پیش‌فروش شده بود. کلهر و بهرامی‌فرد در این کنسرت به اجرای موسیقی از آخرین آلبومشان، «تنها نخواهم ماند» پرداختند.
کد خبر: ۳۶۰۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۷ 27 November 2013
پس از دو هفته غیبت «پنجمعه» بار دیگر با پیشنهادهایی برای این آخر هفته پیش رویتان قرار گرفته است؛ پیشنهادهایی که در هفته آغازین آذر می‌تواند برگ ریزان 1392 را برایتان با خاطرات ماندگاری همراه سازد. از اکران دوباره «شب های روشن» در ایامی که سینماها کشش شان به حداقل ممکن کاهش یافته تا شنیدن نوای شاه کمان کیهان کلهر در همین لحظه در «تابناک»؛ نوایی که همین چند روز پیش، در قلب نیویورک طنین انداز شد و با همین فاصله کم، تقدیم تان می‌شود.

به گزارش «تابناک»، با اندکی تاخیر «پنجمعه» به همان شکل سابق این هفته نیز تقدیم حضورتان می‌شود؛ فرصتی برای پیشنهاد یک بسته فرهنگی برای این آخر هفته تا روزهای پیش رو را با اندکی آرامش و در فضاهایی متفاوت و کم هزینه پشت سر بگذارید. اما سوای دو روز پیش رو که درباره شان در ادامه خواهید خواند، در هفت روز اخیر اتفاقات فرهنگی فراوانی رخ داده که شاید مهم ترین آنها میزبانی «انجمن آسیا»ی نیویورک از کیهان کلهر استاد مسلم کمانچه و خالق و برجسته ترین نوازنده شاه کمان باشد؛ رویدادی که ضمن بررسی آثار کلهر و صدای شاه کمان، این نابغه موسیقی سنتی روی صحنه رفت و حاضران را شگفت زده کرد.

کیهان کلهر در مقام یکی از معدود «سفرای فرهنگی» ایران در حالی در انجمن آسیایی روی صحنه رفت که بلیت‌های اجرای مشترک وی و علی بهرامی‌فرد (نوازنده سنتور) پیش‌فروش شده بود. کلهر و بهرامی‌فرد در این کنسرت به اجرای موسیقی از آخرین آلبومشان، «تنها نخواهم ماند» پرداختند. این آلبوم، بازتابی از مرحله دشوار زندگی کلهر است که باعث شد او احساس تنهایی و انزوا کند. از این‌رو در این اجرا، تاریکی و خشونت جهان اطراف مشهود بود. انجمن آسیایی نیویورک 57سال پیش توسط خاندان پرنفوذ و قدرتمند «راکفلر» تاسیس شد. موزه این انجمن هرسال پذیرای نمایشگاه‌های بسیار مهمی با محوریت هنر شرق دور، هند و خاورمیانه می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که سوم آذرماه سالروز 50 سالگی استاد کیهان کلهر بود؛ تنها هنرمند ایرانی که تاکنون چهاربار نامزد جایزه «گرمی» شده است. کیهان کلهر در سال ۱۳۴۲ در خانواده‌ای کرمانشاهی و موسیقی‌دوست در تهران چشم به جهان گشود.  موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد شروع کرد. دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در 13 سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد.  کلهر مدتی کوتاه با گروه «شیدا» در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. در هفده سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا فارغ‌التحصیل شد.  کیهان کلهر در چند سخنرانی و مصاحبه انگیزه و الگو خود را در نوازندگی کمانچه استاد علی اصغر بهاری نام برده‌ است.

همکاری او با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین خان»(غزل) و یا با کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) (جاده ابریشم)، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک وی را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده‌است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد.  او معتقد است: «موزیسین، موسیقی‌دان یا موسیقی‌شناس باید به ریاضیات، تاریخ و ادبیات آشنا باشد.»  اساتیدی از «کیهان کلهر» به عنوان جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران یاد کرده‌اند. وی مدتها عضو گروه «دستان» بود و در کنسرت‌های این گروه به همراه شهرام ناظری به نوازندگی و تنظیم پرداخت. از میان این آثار می‌توان به «سفر به دیگر سو» و دو اثر دیگر که در ایران انتشار نیافته‌اند اشاره کرد.

فیلم: نوای شاه کمان کیهان کلهر را از قلب نیویورک بشنوید

انتخاب «حسین مسافرآستانه» که چهره ای کاملا تئاتری است، به عنوان مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری عجیب ترین اتفاق هفته بود؛ اتفاقی در برخی بخش های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد نیز شاهدش هستیم و نیازمند نقدی جداگانه است. وخامت حال کتایون امیر ابراهیمی بازیگر زن تلویزیون و سینمای کشورمان که با سرطان دست و پنجه نرم می کند و همچنین استمرار بستری بودن نورمحمد درپور از بزرگان موسیقی نواحی و بستری شدن استاد انتظامی بر اثر بیماری تنفسی نیز از اتفاقات تاسف آوری بود که در این هفته به وقوع پیوست و دعای هنردوستان این مرز و بوم را همراه ایشان و دیگر هنرمندان ساخت.

اما دیوانه کننده ترین اتفاق هفته تعلق می گیرد به حضور پژمان جمشیدی روی صحنه تئاتر! پژمان جمشیدی که با بازی در نمایش «بادی که ترا خشک کرد‌، مرا برد» اولین حضورش را به عنوان بازیگر تئاتر تجربه می‌کند،‌ گفت: «بازیگری در تئاتر خیلی شبیه فوتبال است و در هر دو، تماشاگر نفس به نفس با ماست و در هیچ یک از این دو، امکان اشتباه وجود ندارد.» که البته به نظر می رسد آنچه تعبیر شده تنها درباره تئاتر صدق می کند و اساساً مفهوم مشترک خاصی را جمشیدی نتوانسته بیابد که حضورش روی صحنه این امر تخصصی را توجیه منطقی نماید.

از اتفاقات مهم هفته در سطح جهان علاوه بر حراج تابلوی کشیده شده توسط جورج بوش پسر به قیمت 29 دلار و تبدیل زیرزمین مسجد القصی به موزه صهیونیسم، جنجالی است که بر سر کپی رایت یک عکس رخ داد. یک هیات منصفه فدرال در ایالات متحده آمریکا دو بنگاه خبری مهم جهان را به پرداخت ۱.۲ میلیون دلار جریمه برای استفاده بدون مجوز از عکسی که در توییتر پست شده‌ بود به یک عکاس خبری آزاد محکوم کرد. به نظر می‌رسد این اولین محکومیت به زیر پا گذاشتن کپی‌رایت توسط آژانس‌های بزرگ خبری برای استفاده از عکس‌هایی باشد که به صورت عمومی در شبکه‌های اجتماعی پست می‌شود. جوزف بایو وکیل شاکی نوشت که با رای این هیات منصفه، آژانس «فرانس‌پرس» و «گتی ایمجز» با استفاده از عکس دانیل مورل که از کشورش هائیتی پس از زلزله شدید سال ۲۰۱۰ گرفته‌ بود، عامدانه قانون کپی‌رایت آمریکا را زیر پا گذاشته‌اند.


از آسمان زرد کم عمق تا روزهای روشن


این روزها برای سینما رفتن گزینه های فراوانی پیش رویتان است؛ گزینه هایی که سلایق مختلف را تا حدودی پوشش می‌دهد، هرچند آلودگی هوای این هفته دست به دست آب و هوای بارانی هفته پیش داده تا فیلم ها کمتر از حد انتظار دیده شود و گیشه سینماها روزهای ناامیدکننده‌ای را پشت سر بگذارد. هم اکنون «آزادراه» در حال اکران است که فیلم چندان جدی نیست و تقریباً یک تله فیلم متعلق به سال 1389 است که با ندیدنش چیزی را از دست نمی‌دهید.

«بشارت به يك شهروند هزاره‌» سوم ساخته محمدهادی کریمی نیز وضعیت مشابهی دارد و علی رغم آنکه هنگامه قاضياني، حميد فرخ نژاد، نيكي كريمي، مهدي احمدي، بيتا فرهي، فرخ نعمتي، امير حسين آرمان، خاطره اسدی در آن نقش آفرینی می‌کنند، اثر کلیشه ای از آب درآمده که تماشایش در یکی از بهترین ساعات آخر هفته وقت تلف کردن است و همین تعبیر برای «خاک و مرجان» مسعود اطیابی و «نازنین» مهدی گلستانه نیز صدق می کند.

فیلم: نوای شاه کمان کیهان کلهر را از قلب نیویورک بشنوید

«میراث چینی 3D» آخرین نقش آفرینی جکی چان که ظاهراً همزمان با اکران جهانی، در ایران نیز اکران محدودی داشته مشخصاً مخاطبان خاص خود را دارد و شاید باب میلتان نباشد و «عملیات مهدکودک» نیز فیلمی برای رده سنی کودکان است که چندان کیفیت بالایی ندارد و ظاهراً در دوران مدیریت پیشین سینمایی ساخته شده تا بتوان عنوان کرد در این حوزه نیز تولیدات وجود داشته است.

«گناهکاران» ساخته فرامرز قریبیان و «ترنج» اثر تحسین شده مجتبی راعی دو فیلم متوسطی هستند که این روزها در حال اکران هستند و با دیدن یا ندیدنشان چیزی را از دست نمی‌دهید. بدین ترتیب میان این همه آثار روی پرده، تنها چند اثر جدی باقی می ماند که برای این آخر هفته می‌توان توصیه شان کرد. «تنهای تنهای تنها» به کارگردانی احسان عبدی‌پور هرچند فیلمی شهرستانی است که ابتداً قرار بود تله فیلم باشد و سپس به واسطه کیفیت کار به فیلم تغییر وضعیت داده اما حقیقتاً جزو آثار خوب روی پرده است که اندکی از سطح متوسط بالاتر است و شاید بتوان گفت یکی از بهترین آثار شهرستانی سال‌های اخیر و بهترین اثر تولید شده با مضامینی نزدیک به انرژی اتمی است.

«آسمان زرد کم عمق» به کارگردانی بهرام توکلی و با نقش آفرینی ترانه علیدوستی، صابر ابر، سحر دولتشاهی، سعید چنگیزیان و با حضور حمید رضا آذرنگ دیگر فیلم روی پرده است که از تماشایش آزار نخواهید دید، هرچند یک صابر ابر تکراری مقابل دیدگانتان رژه خواهد رفت. فيلم داستان زوج جوانی است كه در مدتی کوتاه لحظات زندگی گذشتشان را مرور می‌کنند و این مرور خاطرات، زندگی حالشان را تحت تاثیر قرار می دهد. «استرداد» نیز علی رغم سفارشی بودن و هزینه های بسیار کم شکنی که به سینمای دولتی ایران تحمیل کرده، اثر بدی از کار در نیامده و می‌توان با خرید بلیت و تماشایش، درصد بسیار اندکی از هزینه تولیدش را جبران کرد!

فیلم: نوای شاه کمان کیهان کلهر را از قلب نیویورک بشنوید

اما شاید بهترین فیلم روی پرده، اکران دوباره «شبهای روشن» اثر تحسین شده فرزاد موتمن پس از دوازده سال باشد. در این اثر که مهدی احمدی، هانیه توسلی، محسن شاه ابراهیمی مقابل دوربین جمشید الوندی رفته اند، شاهد داستانی هستیم که شاید در یک دهه اخیر بیش از حد دستمالی شده اما در آن سال‌ها یک اثر منحصر به فرد بود. شب‌های روشن، داستان زندگی دو آدم تنهاست. مرد، استاد دانشگاه، سرخورده اجتماعی و مأیوس فلسفی است و انزوای خود را با تدریس ادبیات، مطالعه کتاب و پرسه زدن در خیابان‌ها میگذراند. شبی متوجه دختری ساک در دست می‌شود و به او کمک میکند تا از شر مزاحمت یک راننده ماشین رهایی یابد.

شب‌های روشن بر گرفته از داستان کوتاهی نوشتهٔ فیودور داستایفسکی است که در سال ۱۸۴۸، در ابتدای کارش به نگارش درآورده و جزو آثار بسیار مورد اقتباس قرار گرفته از این نویسنده روس است. فیلم درباره ارتباطاتی رقم خورده در چهار شب است که با یک صبح به پایان می‌رسد و نسخه ایرانی شده این اثر نیز علی رغم نقدهای شدید منتقدان در ابتدای امر، مورد توجه شدید مخاطبان قرار گرفت و به یک «کالت» بدل شد.


رونمایی از تدبیر برشت

نمایش "کابوس‌ها و خون" نوشته حسین مهکام از 29 آبانماه در سالن اصلی تالار محراب اجرای خود را آغاز کرده و قرار است این نمایش 15 اجرا داشته باشد که روزهای جمعه نیز به صورت دو اجرایی روی صحنه خواهد رفت. این نمایش ماجرای سه قشر از آدم‌هایی است که در حادثه کربلا حضور داشتند. ابوالفضل حاج‌علی‌خانی، محمد پاکدل و روزبه اختری در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازد و داوود اسداللهی، طراحی حرکات موزون نمایش را برعهده دارد، همچنین کیوان نظیفی و بهزاد ابراهیمی اجرای حرکات فرم ین اثر نمایشی را بر عهده دارند.

در "کابوس‌ها و خون" دو سرباز یکی از لشکر امام حسین(ع) و دیگری از لشکر عمر بن سعد از سپاهشان جدا می‌شوند و در بیابان به یکدیگر برخورد می کنند. در این اثر تقابل این دو سرباز و دیدگاه‌هایشان به تصویر کشیده می‌شود. سرداری که از سپاه عمر جدا شده مانند حُر عمل نمی‌کند اما به کوفه می رود و به اتفاقاتی که در کربلا در حال رخ دادن است اعتراض می کند. در ادامه سرباز دیگری از سپاه عمر به دنبال سرداری که فرار کرده می آید و اتفاقاتی بینشان رخ می دهد. این نمایش هر روز ساعت 19:30 به جز شنبه و یکشنبه‌ها روی صحنه است. علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش می‌توانند روزهای جمعه در دو سانس 16 و 19:30 به تالار محراب به نشانی تقاطع خیابان ولیعصر (عج) و خیابان امام خمینی(ره) مراجعه کنند.

فیلم: نوای شاه کمان کیهان کلهر را از قلب نیویورک بشنوید

نمایش "ما فقط 5 دقیقه وقت داشتیم" به کارگردانی مسعود موسوی برگرفته از نمایشنامه "تدبیر" برتولت برشت از 4 آذرماه در سالن انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌شود. این نمایشنامه جزو نمایشنامه‌های آموزشی برشت است که به گونه‌ای در آن شیوه فاصله‌گذاری و بیگانه‌سازی در عمل به نمایش گذاشته می‌شود. در اجرا نیز تلاش شده این شیوه‌ها به درستی به تصویر کشیده شوند. داستان این نمایش مربوط به یک گروه جوان است که برای تبلیغات حزبی به یک کشور دیگر اعزام می شوند و در آنجا برایشان مشکلاتی به وجود می آید و در نهایت نیز مأموریت آنها با شکست مواجه می شود.

نمایشنامه "ماه در آب" نوشته محمد یعقوبی قرار است 16 آذرماه با بازیگران تئاتر و سینمای ایران در فرهنگسرای اندیشه خوانش شود. بنیاد خیریه "یاران برکت مهر" برگزاری این اجرا را بر عهده خواهد داشت. در این اجرا رایکا پور عرب دختر خردسال آنا نعمتی برای اولین بار به عنوان بازیگر در یک اثر نمایشی حضور خواهد داشت. آنا نعمتی، علی سرابی، پروین قائم مقامی، هومن کیایی، هنگامه حمیدزاده، ویدا جوان، علی تاجمیر و خودم بازیگران این نمایشنامه خوانی هستند. علی سرابی علاوه بر نقش خوانی مشاور کارگردان نیز هست و پریا طاهری هم در این کار با ما همکاری دارد. نمایشنامه خوانی " ماه در آب" شنبه 16 آذرماه ساعت 19 در فرهنگسرای اندیشه خوانش می شود.

پیام عزیزی کارگردان نمایش "بیچاره مکبث"، در اجرای این اثر ناچار بودن مکبث به جرم، جنایت و جاه‌طلبی را به نمایش می‌گذارد. پیام عزیزی کارگردان نمایش "بیچاره مکبث" درباره دلایل اجرای دوباره این اثر در تماشاخانه ایرانشهر به خبرنگار مهر گفت: از سال گذشته ما درخواست اجرا در تماشاخانه ایرانشهر را ارائه داده بودیم. سه ما قبل به ما اعلام کردند که می توانیم آذرماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی نمایشی را روی صحنه ببریم. من از قبل فیلم نمایش "بیچاره مکبث" را به ایرانشهر ارائه داده بودم بنابراین تصمیم گرفتیم همین نمایش را که قبلا اجرای موفقی در کارگاه نمایش تئاتر شهر داشت دوباره روی صحنه ببریم.

فیلم: نوای شاه کمان کیهان کلهر را از قلب نیویورک بشنوید

وی تصریح کرد: اسم نمایش هم "بیچاره مکبث" است و ما او را در طول اثر ناچار و ناگزیر از انجام جنایت می بینیم. فردی که برای رسیدن به مراتب بالای قدرت راهی جز جنایت و خیانت ندارد چون در سلسله دیکتاتوری که او قرار گرفته واگذاری قدرت به شکل موروثی است. در نهایت چون مکبث در یک نظام دموکراتیک قرار نگرفته ناچار است دست به جنایت بزند. از مرحله ای که دانکن شاه قدرت را به پسرش ملکم واگذار می کند مانعی بر سر راه مکبث قرار می گیرد مانعی که به قول خودش یا باید از آن بپرد یا او را مغلوب کند.


از وداع سراج تا بازگشت بازار

کنسرت «وداع» به خوانندگی حسام الدین سراج و آهنگسازی و رهبری محمد میرزمانی 21 و 22 آذرماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می شود. این کنسرت با مشارکت گروه هنری پنج با ارکستر بزرگ به خوانندگی حسام الدین سراج 21 و 22 آذرماه ساعت 20 برگزار می شود. در این اجرا که دکلمه اشعار بر عهده وحید جلیلوند است محمد میرزمانی در جایگاه آهنگساز، ارکستر را رهبری می کند.

نوازندگان گروه «بازار» در کنار نوازندگان ایرانی به یاد آزیتا حمیدی(هارپ‌نواز درگذشته)، در تهران کنسرت خواهند داد. این کنسرت هفته اول بهمن‌ماه برگزار خواهد شد و تمام اعضای گروه «بازار» از سوییس به ایران خواهند آمد که در واقع نوازندگانی هستند که در زمان حیات آزیتا حمیدی با او همکاری کرده‌اند. این اجرا در دوشب برگزار خواهد شد و قرار است تمامی آثار ساخته شده این هنرمند درگذشته، به عنوان اساس و پایه درنظرگرفته شود و نوازندگان بر این اساس بداهه نوازی کنند، اما قرار نیست که همه نوازندگان همزمان به روی صحنه بیایند، بلکه قطعات به صورت دوئت، تریو، کوارتت و...اجرا خواهد شد.

آزیتا حمیدی هارپ نواز برجسته ایرانی- سوییسی بود که در سال‌های فعالیت هنری خود در کنار بزرگانی چون «آندریاس وولن واید» و «رودیگر اوپرمان» به عنوان 10 هارپیست برتر جهان حضور داشت و طی سال‌های بیماری هیچ گاه دست از کار نکشید و به طور مستمر به اجرای کنسرت در سوییس و سایر کشورهای اروپایی و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی و تولید موسیقی ادامه داد.  آخرین کنسرت رسمی او بهمن ماه سال 90 در تهران اجرا شد و هر چند اجراهایش در تالار ایوان شمس تنها چند روز پس از سومین دوره سخت شیمی‌درمانی او بود اما با روحیه‌ای مثال‌زدنی روی صحنه رفت.

فیلم: نوای شاه کمان کیهان کلهر را از قلب نیویورک بشنوید

کیوان ساکت به زودی به عراق سفر خواهد کرد و قطعاتی را برای علاقه‌مندان موسیقی اجرا می‌کند. این آهنگساز و نوازنده در این باره گفت: این کنسرت‌ها طی دو هفته آینده در این شهرها برگزار می‌شود و برای برگزاری آنها به تنهایی عازم عراق می‌شوم چرا که تمامی نوازنده‌های این کنسرت‌ها از نوازندگان حرفه ای کشور عراق هستند که با من در اجراهای پیش رو همکاری خواهند کرد. رهبری این کنسرت‌ها به عهده بنده است و توسط ارکستر سنتی سلیمانیه اجرا می‌شود و در آن به اجرای قطعات کردی خواهیم پرداخت. 

ساکت با بیان اینکه این سومین باری است که در عراق کنسرت می‌دهد، گفت: کنسرت در عراق را به دلیل انرژی‌ای که از استقبال مردم می‌گیرم دوست دارم. در فرصت‌های بعدی و در کنسرت‌هایی که بعد از این در شهرهای عراق برگزار می‌کنیم قطعاتی را نیز به زبان فارسی و همین طور با موسیقی کشور خودمان به اجرا در آوریم.

همچنین علیرضا قربانی شنبه 9 آذرماه مصادف با 30 نوامبر در استهکلم سوئد میزبان علاقه‌مندان موسیقی ایرانی با اجرای قطعاتی از آلبوم پرطرفدار "حریق خزان" به آهنگسازی مهیار علیزاده است. این خواننده موسیقی ایرانی در این باره گفته است: بعد از اجراهای موفقی در کشورهای اروپایی داشتیم اخیرا نیز در شهرهای دوسلدورفِ آلمان، لايدن در  هلند، و وين در اتريش کنسرت‌هایی را تاکنون برگزار کردیم که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

آلبوم موسیقی بداهه‌نوازی «دربند نی» به بازار موسیقی رسید. «در بند نی» شامل دونوازی سیامک جهانگیری(نی) و وحید فتایی(ضرب) که بصورت بداهه‌وار شکل گرفته است. این اثر به یاد نایب اسدلله و حسن کسایی تولید شده و به عبدالنقی افشارنیا و محمدعلی کیانی‌نژاد تقدیم شده است.




دو روز و چند گالری و چند خرده برنامه

پژوهشکده هنر چهار نشست تخصصی را با عنوان «تاریخ هنر ایران و سیر تحول آن» برگزار می‌کند.  یکی از این نشست‌ها روز دوشنبه 4 آذرماه برگزار شد و سه نشست بعدی 11، 18 و 25 آذر برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552 مراجعه کنند. شرکت در این نشست‌ برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

نمایشگاه آثار «وحید چمانی» با عنوان «اسید آمینه»، از عصر جمعه اول - آذر ماه - در گالری «نار» به روی دیوار رفت. این هنرمند جوان در نمایشگاه جدیدش، 8 اثر را به نمایش می‌گذارد. چمانی که برگزیده هفتمین بیناله نقاشی ایران و برگزیده نخستین دوره دوسالانه نقاشی دامون‌فر است، این آثار را طی 3 سال اخیر به روی بوم آورده و به سیاق آثار گذشته‌اش به جهان هستی نگریسته است. نمایشگاه «اسید آمینه‌ها» ساعت 16 روز جمعه در گالری نار واقع در ولیعصر(عج)، بین محمودیه و زعفرانیه پاساژ رولکس، شماره 5 افتتاح می‌شود و تا 13 آذر ماه ادامه خواهد داشت.

نمایشگاهی از عکس‌های نیلوفر تقوی به مناسبت ماه محرم در نگارخانه بن‌بست افتتاح شده است. در این نمایشگاه انفرادی 30 عکس رنگی و سیاه و سفید در سایزهای 45*35 و 70*50 مربوط به آیین عزاداری حسینی به نمایش درآمده است. این نمایشگاه به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام شهادت امام حسین (ع) برپا شده است. این نمایشگاه تا 13 آذر ماه در گالری بن‌بست به نشانی میدان آزادی، خیابان استاد معین، نبش خیابان دستغیب، ساختمان شهید حیدری از ساعت 15 تا 17 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

همچنین گالری گل نرگس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از 29 آبان ماه میزبان نمایشگاهی گروهی از عکس‌های عاشورایی است.  در این نمایشگاه که به مناسبت فرارسیدن ماه محرم افتتاح شده، عکس‌های جمعی از هنرمندان عکاس در رابطه با قیام عاشورا و ماه محرم و عزاداری امام حسین (ع) به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه شامل 40 اثر عکاسی از هنرجویان مرکز آموزشگاه فرهنگی هنری دارالفنون است.

فیلم: نوای شاه کمان کیهان کلهر را از قلب نیویورک بشنوید

نمایشگاه نقاشی‌های کیان وطن تحت عنوان «تهران/ مقدمه» در آرت‌سنتر برپا شد. درهای این نمایشگاه که از دوم آذر تا دوازدهم بازدید برای عموم بازخواهد بود، نگاه متفاوتی دارد نسبت به آنچه از عنوان این نمایشگاه برایتان متبادر می‌شود.‏ آرت سنتر در خیابان شریعتی، ضلع شمال غربی پل صدر، پلاک ۱۷۱۶ واقع است.

تازه‌ترین نمایشگاه عکس مهرداد افسری با عنوان «آمریکا، گستره معلق» از روز جمعه، اول آذر ماه در گالری محسن برپا شده است. در این نمایشگاه 9 عکس در ابعاد ۱۵۰×۱۱۰ و با تکنیک دیجیتال و فتومونتاژ به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه پس از مجموعه‌ عکس‌های افسری با عنوان «بی‌خوابی» که سال گذشته در گالری محسن برپا شده بود، با موضوع آمریکا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. مهرداد افسری متولد ۱۳۵۶ در خوی و فارغ‌التحصیل مقطع کار‌شناسی ارشد در رشته عکاسی است.

او تاکنون چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی از عکس‌های خود با موضوعات مختلف را در داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته است.  نمایشگاه «آمریکا، گستره معلق» تا سیزدهم این ماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت 14 تا 21 به نشانی بزرگراه مدرس (شمال)، خیابان ظفر، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا شرقی، شماره ۴۲ مراجعه کنند.  گالری محسن پنجشنبه‌ها تعطیل است.

فیلم: نوای شاه کمان کیهان کلهر را از قلب نیویورک بشنوید

مجسمه‌های هادی روشن‌ضمیر تحت عنوان «محمل لیلی» که حال کلمه عشق را با برنز به تصویر کشیده است در گالری ساربان به نمایش درآمد. در نمایشگاهی آثار روضن ضمیر آثار خوشنویسی حکاکی شده‌اش را روی سنگ به نمایش درآورد که مجسمه‌های برنزی امسالش را به نوعی ادامه آن نمایشگاه می‌داند. «محمل لیلی» از روز جمعه 1 آذرماه  افتتاح شد و تا 11 آذر ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان می توانند همه روزه به جز سه شنبه ها از ساعت 16 تا 20 برای بازدید از این نمایشگاه به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی(مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 مراجعه کنند.

«یادمان شاعر» عنوان نمایشگاهی گروهی از آثار مجسمه‌سازی است که از روز جمعه یکم آذرماه در گالری شماره 1 گالری شیرین برپا شد. در این نمایشگاه آثاری از مهرگان میثمی، علیرضا امتیاز، علی موسوی زاده، امیر موسوی زاده، مژده اترک، طرلان لطفی زاده، فریش البرزکوه، فسانه آذری، لیلی طاهری، لاله قاضی وکیلی، مینا طلایی، فروزش صائمی فرد، آتنا اخوان، شاهین قاسمی، سیدمسیح احمد، مهسا خیرخواه، رضا شعبان، بهناز محمد هادی، رضا رستمی‌راد، الهام فلاحی و معین‌الدین شعشعی به نمایش گذاشته می‌شود. نمایشگاه «یادمان شاعر» تا 12 آذرماه ادامه دارد.

تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی‌های سمیرا اسکندرفر با عنوان «من خودم نیستم» در گالری آران گشایش خواهد یافت. 17 نقاشی فیگوراتیو و یک ویدئو در گالری آران به نمایش درخواهد آمد که تکنیک کارها به صورت آکریلیک روی بوم کار شده‌اند. این نمایشگاه از اول تا 18 آذر ماه در گالری آران به نشانی خیابان خردمند شمالی، خیابان دی، شماره ۱۲ میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

همچنین در گالری شماره 2 گالری شیرین نیز از روز جمعه یکم آذرماه نمایشگاهی انفرادی از نقاشی‌های «ساغر حمزه‌لو» برپا شد. این نمایشگاه نیز تا 12 آذرماه دایر خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ یاد شده  همه روزه از ساعت 11 تا 20 از این آثار در گالری شیرین به نشانی ولنجک،‌ خیابان یازدهم،‌ پلاک 9 بازدید کنند.

فیلم: نوای شاه کمان کیهان کلهر را از قلب نیویورک بشنوید

یکشنبه سوم آذرماه نمایشگاه "حبیب‌ خط" منشکل از آثار زنده‌یاد حجت‌الاسلام حبیب‎الله فضایلی خوشنویس به‌نام اصفهانی که کارهای پژوهشی زیادی نیز در حوزه خوشنویسی انجام داده است، در گالری نی در بنیاد شمس برپا شد.  در این نمایشگاه که از سوم تا سیزدهم آذرماه جاری در نگارخانه بین‌المللی نی برگزار می‌شود، ۴۴ اثر از زنده‌یاد حبیب‌اله فضایلی عرضه خواهد شد که بخشی از آثار موزه‌‌ای و بخشی دیگر برای فروش عرضه می‌شوند.

نمایشگاه گروهی آثار لوگوتایپ و طراحی نشانه هنرجویان مدرسه «ایده» با راهنمایی ایمان ملاجعفری در گالری ایده برپا می‌شود. در نمایشگاه «رها» این هنرجویان طرح‌های نشانه‌های تصویری خود اعم از برداشت از چهره، طبیعت، نقوش، اسطوره‌ها و نقش‌های نمادین را در قالب طراحی نشانه و لوگوتایپ به نمایش در خواهند آورد. نمایشگاه طراحی نشانه «رها» روز جمعه 8 آذرماه از ساعت 16 افتتاح و تا 13 آذرماه در گالری «ایده» واقع در کریم‌خان زند، خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم شماره 26 میزبان علاقه‌مندان است.

کامبیز درم‌بخش مجموعه‌ای از تازه‌ترین آثارش را در نمایشگاهی با عنوان «پانتومیم روی کاغذ» در گالری سیحون به نمایش می‌گذارد که مشتمل بر  47 اثر رنگی با ابعاد 50×40 به سبک پاستل است. سوژه‌ی اصلی این کارها دلقک‌ها هستند. دلقک‌هایی که به صورت رنگی و لطیف طراحی شده‌اند و هدف‌شان القای حس خنده و شادی به مخاطب است.

در واقع تم اصلی نمایشگاه «پانتومیم روی کاغذ» شادی است. دلقک‌ها پیام‌آور شادی و خنده در جامعه هستند. درم‌بخش در این باره عنوان کرده است: «امروز جای خالی شادی و خنده در جامعه احساس می‌شود و مردم به احساس خوب بیشتر از همیشه نیاز دارند. هنرمندان می‌توانند با هنر خود این حس را به آن‌ها منتقل کنند و در شاد شدن‌شان سهم داشته باشند.» نمایشگاه «پانتومیم روی کاغذ» روز جمعه هشتم آذر ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری سیحون واقع در خیابان خالد اسلامبولی، کوچه چهارم، شماره 11 افتتاح می‌شود و تا 20 آذر ادامه خواهد داشت.
فیلم: نوای شاه کمان کیهان کلهر را از قلب نیویورک بشنوید

این روزها گالرى اثر میزبان تازه ترین نقاشى‌هاى ایمان افسریان با عنوان «بر بساطى که بساطى نیست» است. در این نمایشگاه هشت نقاشی رنگ و روغن که نتیجه سه سال فعالیت هنرمند است با موضوع همیشگی فضاهای خالی و اشیایی که مدت هاست مورد استفاده قرار نگرفته اند در معرض تماشا گذاشته شده است.

آثار تازه افسریان از نظر بیان مفهومی در ادامه آثار قبلی او ارزیابى مى شود اما وى توانسته با خلق تفاوت هایی  تکنیکی و نیز ارائه تازه اى در بافت کمپوزیسیون  فضایى نو در بوم هایش به نمایش بگذارد. او  همچنین در این آثار با نور و سایه، کانسپت مفهومى آثارش را غنا داده و علاوه بر بعد و عمق بخشیدن به سوژه هایش، بارمعنایى آن را تقویت کرده است؛ به نحوى که مخاطب در معرض آفتاب کم رمق بوم هاى او، نوعى حس رخوت و سالخوردگى اشیا و مکان ها را با همه وجود لمس مى کند.

ایمان افسریان متولد 1353 تهران است او که کارشناسی ارشد تصویر سازی است، در نوزده سال گذشته در ایران و گالری و مراکز فرهنگی معتبر نظیر آراریو نیویورک، واتر هاوس اند واو لندن، ارنست هیگلروین، دوسالانه هنر آسیا تایپه، موزا نتورم فرانکفورت، خانه هنرمندان مسکو و نیز آرت فرهای لندن و استامبول و... آثارش به معرض تماشا در آمده است. این نمایشگاه تا 29 آذر ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، رو به روی خانه هنرمندان، شماره 16 دایر است و علاقمندان می توانند از این آثار یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 11 تا 20 و جمعه ها از ساعت 16 تا 20 دیدن کنند. گالری اثر شنبه ها تعطیل است.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۰
سلام و درود بر استاد کیهان کلهر که ساز کمانچه ( ایرانی ) را به تمام دنیا معرفی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
سه تار بسمونه
با سلام متاسفانه لینک گذاشته شده کامل دانلود نمی شود.
استاد کلهر یکی از مفاخر کشورمون هسند...تابناک جان ممنون به خاطر این کار قشنگت
halam khoob shod .mamnoon
خدا رفتگانتون رو بیامرزد با این قطعه ای که از استاد کلهر گذاشتین. خداوند این هنرمند نابغه را برای همیشه حفظ کند.
خوش به حالشون میرن خارج!
من بر خلاف پیشنهاد سینمایی کارشناسان «پنجمعه»، اکیداً توصیه می کنم آخر هفته ی خودتون رو با دیدن فیلم «استرداد» تلف نکنید. فیلمنامه ضعیف، موسیقی فیلم ضعیف، صداگذاری ضعیف و خصوصاً بازی گرفتن ضعیف، از ویژگی های بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر است. واقعاً باعث تعجب و تأسف بود.
so nice, so beautiful, but why broken
دست مریزاد تابناک. برای ما که ساکن تهران نیستیم دیدن هنرنمایی مفاخر موسیقی کشورمون غنیمته. ای کاش روزی تنگ نظری ها تموم بشه و همه مردم هنر دوست و هنر پرور ایران بتونن هنر منداشونو در تمام شهرهای ایران ببینن.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی