بنابراین اظهارات نماینده آمریکا نشان می دهد که آزمایش موشکی عماد به زعم آنها، ناقض قطعنامه 1929 است و قطعنامه 2231 را که بعد از توافق هسته ای به تصویب رسیده، نقض نکرده است.
در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل تصمیم می گیرد،ه ایران «هر گونه فعالیت در رابطه با موشک های بالستیک قادر به حمل سلاحهای هستهای از قبیل آزمایش ها با استفاده از فناوری موشک بالستیک» انجام ندهد.
'Decides that Iran shall not undertake any activity related to ballistic missiles capable of delivering nuclear weapons'
بنابراین از منظر غربی ها هر گونه آزمایش موشک های بالستیک بر اساس قطعنامه 1929 نقض قوانین بین المللی محسوب می شد؛ اما پرسش اینجاست، چرا اعضای شورای امنیت ایران را متهم به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت نکرده اند؟
این در حالی است که پس از تصویب برجام، یکی از نگرانی های عمده امنیتی پیرامون این قطعنامه محدودیت موشکی بود که در بند 3 ضمیمه B به آن اشاره شده بود. بر اساس قطعنامه 2231 از ایران خواسته می شود تا هشت سال پس از «روز قبول توافق» تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تأیید «نتیجه گیري گسترده تر » ارائه کند، هر کدام زودتر حادث شود، هیچ فعالیتی مرتبط با موشک هاي بالستیکی طراحی شده براي قابلیت حمل سلاح هاي هسته اي، شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوري هاي موشک هاي بالستیک، صورت ندهد.
'Iran is called upon not to undertake any activity related to ballistic missiles designed to be capable of delivering nuclear weapons'
تفاوت این بند از قطعنامه 2231 با 1929 اضافه شدن واژه« designed to» است. در واقع به نظر می رسد با اضافه شدن این کلمه به این بند باعث می شود که ایران با توجه به اینکه هیچ کدام از موشک های خودش را برای حمل سلاح هسته ای طراحی نکرده است، آزمایش هرگونه موشکی نقض قطعنامه محسوب نگردد.
مضاف بر اینکه در قطعنامه 2231 همین محدودیت نیز ظرف زمانی هشت سال را دارد، در صورتی که در قطعنامه 1929 محدودیت زمانی درباره محدودیت موشکی وجود ندارد.
البته درباره این بند از قطعنامه 2231 چند موضوع دیگر نیز قابل بیان است. بر پایه متن اطلاعیه وزارت خارجه بعد از تصویب قطعنامه 2231 به صراحت اعلام شده که جمهوری اسلامی برخی از بندهای این قطعنامه را اجرا نخواهد کرد و آنها را نمی پذیرد و از سوی دیگر، اعلام می کند که نقض قطعنامه شورای امنیت به معنای نقض برجام نخواهد بود و خللی در اجرای توافق هسته ای ایجاد نخواهد کرد.همچنین در پیوست شماره 5 برنامه اجرای
برجام به صراحت اعلام شده است که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در «روز اجرا » مشروط بر تحمیل مجدد آنها در صورت عدم اجراي عمده تعهدات برجام از سوي ایران، لغو خواهد شد. بنابراین به این دلیل که تاکنون برجام به مرحله اجرا درنیامده است و فعلا در مرحله تصویب قرار داریم؛ به تبع قطعنامه های سابق نیز همچنان پابرجاست.
بر این اساس باید گفت، پرتاب موشک عماد در مرحله پیش از اجرای برجام آزمون خوبی برای محک طرف مقابل بود که آیا به تعهدات خودشان پایبند خواهند بود یا خیر. از سوی دیگر عدم واکنش 5+1 نسبت به نقض قطعنامه 2231 با آزمایش عماد می تواند رویه جدیدی را در موضوعات تست موشک های دفاعی ایران ایجاد کند.
به عبارت دیگر، با توجه به اینکه طرف های مذاکراتی هیچ اشاره ای به نقض احتمالی قطعنامه 2231 در بعد موشکی نکرده اند؛ این موضوع در ادامه اجرای احتمالی برجام می تواند همچون رویه ای عمومی در سایر تست های موشکی ایران قرار بگیرد و طرف مقابل نیز نمی تواند در آینده آزمایش موشک های اینچنین را نقض قطعنامه های شورای امنیت قلمداد نماید.