بازدید 11628
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

ترامپ: اوباما «ابله» است! / تأکید دوباره روسیه بر روابط ترکیه با داعش

ادامه واکنش ها به اظهارات دونالد ترامپ علیه مسلمانان، انتقاد شدید ترامپ از رئیس جمهور آمریکا، تأکید باراک اوباما بر ضرورت تساهل نسبت به مسلمانان، تأکید دوباره روسیه بر دست داشتن ترکیه در قاچاق نفت داعش، تحلیلی بر تنش به وجود آمده میان عراق و ترکیه و تأکید روسیه بر هماهنگی مواضعش با انگلیس در مبارزه با داعش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد.
کد خبر: ۵۵۳۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 10 December 2015
ترامپ: اوباما «ابله» است!/ تأکید دوباره روسیه بر روابط ترکیه با داعشادامه واکنش ها به اظهارات دونالد ترامپ علیه مسلمانان، انتقاد شدید ترامپ از رئیس جمهور آمریکا، تأکید باراک اوباما بر ضرورت تساهل نسبت به مسلمانان، تأکید دوباره روسیه بر دست داشتن ترکیه در قاچاق نفت داعش، تحلیلی بر تنش به وجود آمده میان عراق و ترکیه و تأکید روسیه بر هماهنگی مواضعش با انگلیس در مبارزه با داعش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. 

به گزارش «تابناک»، واکنش ها به اظهارات دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره مسلمانان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که این روزها مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. شبکه خبری «فرانس 24» در گزارشی ضمن پرداختن به این موضوع اشاره می کند که واکنش ها علیه دونالد ترامپ و سخنانش علیه مسلمانان شدت گرفته است. در همین راستا، در انگلیس، صدها هزار انگلیسی برای ممانعت از ورود این میلیاردر آمریکایی به کشورشان طوماری امضا کرده اند. بیش از 250 هزار تن در عرض چند ساعت این طومار را که خواستار ممانعت از ورود ترامپ به انگلیس است، امضا کردند. شهردار لندن نیز به سرعت به اظهارات ترامپ علیه مسلمانان واکنش نشان داد. 

*****

با وجود این، ترامپ نه تنها از مواضع سابق خود عقب نشینی نکرده، بلکه ضمن دفاع از آن، به رئیس جمهور آمریکا نیز تاخته است. بر اساس گزارش «سی ان ان»، ترامپ همزمان با طرح این ادعا که مروج اسلام هراسی نیست، باراک اوباما را فردی ابله توصیف کرده است. وی گفته: «از مطالبی که اخیرا (درباره مسلمانان) مطرح کرده ام، بسیار انتقاد کرده اند. اما خود من دوستانی دارم که مسلمان هستند. آن ها با من تماس گرفته و این سخنان مرا ستوده اند. آن ها گفته اند من با این سخنان، درست ترین کار را انجام می دهم». ترامپ درباره اوباما نیز اظهار داشته: «ما رئیس جمهوری داریم که به نظر من، فردی ابله است، زیرا هیچ رئیس جمهور معقولی، سخنانی را مطرح نمی کند که چند شب پیش از زبان او (اوباما) مطرح شد. وقتی او پنجاه نیروی ویژه آمریکا را برای مقابله با داعش اعزام می کند، نباید خبر این کارش را اعلام کند». 

*****

این در حالی است که اوباما در سخنانی خواستار رواداری در مقابل مسلمانان شده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه با حضور در مراسم یادبودی برای گرامیداشت پایان بردگی در آمریکا، احترام و رواداری نسبت به مسلمان ها را خواستار شد. اوباما بدون اینکه از ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نامی ببرد، در سخنرانی خود به مناسبت یکصد و پنجاهمین سالگرد لغو برده‌داری در آمریکا در برابر گنگره آمریکا و نمایندگان کنگره گفت: «به خاطر بیاورید که آزادی ما با آزادی دیگران در ارتباط است و اینکه آن ها به چه چیزی شباهت دارند یا به چه دینی عمل می کنند، مهم نیست». اوباما همچنین از مردم آمریکا خواست اجداد خود را الگو قرار دهند و از «گستاخی و ترس » فراتر بروند.

*****

اما در میان دیگر مطالب، ادامه تنش ها میان مسکو و آنکارا و نیز بغداد و آنکارا، موضوع برخی مطالب و تحلیل ها قرار گرفته است. خبرگزاری «اسپوتنیک» می نویسد، هرچند روسیه به تازگی مدارکی درباره دست داشتن ترکیه در قاچاق نفت تروریست های داعش فاش کرد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت، مسکو از مدت ها قبل از این مسأله مطلع بود و تا همین اواخر نیز نمی خواست باور کند آنکارا آنگونه که به نظر می رسد به شدت در این قاچاق نفت تروریستی دخیل است. لاوروف گفته: «ما از مدت ها قبل می دانستیم که چگونه از خاک ترکیه برای فعالیت های تجاری داعش و همچنین برای انتقال تسلیحات و تروریست به سوریه استفاده می شود». 

*****

از سوی دیگر، خبرگزاری «شین هوا» در تحلیلی می نویسد تنش بین عراق و ترکیه بر سر استقرار نظامیان ترکیه نزدیک موصل در شمال عراق، به عنوان بازتابی از اختلافات عمیق منطقه ای و بین المللی قلمداد می شود و این در حالی است که طرف های دخیل برای نقشی مهمتر در شکل دادن به آینده منطقه رقابت می کنند. تحلیلگران در عراق می گویند بحران اخیر نشانگر تلاش های ترکیه برای ایجاد توازن جدید در منطقه است، در حالی که تلاش می کند پس از آنکه گروه تروریستی داعش شکست خورد، نقش مهمتری در آینده در منطقه دنبال کند. در پی واکنش جدی و سخت بغداد، ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد، فعلاً استقرار نیروهای بیشتر را در شمال عراق متوقف کرده است، اما نیروهایی را که در آنجا حضور دارند خارج نخواهد کرد.

*****

در نهایت، خبرگزاری «ایتارتاس» از نزدیکی مواضع روسیه و انگلیس در زمینه مبارزه با داعش در سوریه سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، دفتر مطبوعاتی کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، در گفت و گویی تلفنی توافق کرده اند که دو کشور «رویکردهای مشابهی در قبال تهدید داعش و دیگر گروه های تروریستی که در منطقه خاورمیانه فعالیت می کنند»، دارند. در این گفت و گو، کامرون همچنین از سرنگون شدن هواپیمای جنگی سوخو - 24 روسیه اظهار تأسف کرد و رئیس جمهور روسیه از متخصصان انگلیسی دعوت کرد، در رمزگشایی اطلاعات جعبه های سیاه این جت سرنگون شده مشارکت کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # محرم