رفتن به محتوای اصلی
آخرین خبرترامپ کدام را ترجیح می‌دهد؟ بن سلمان یا بن زاید!
4بازدید
۰

بخشنامه دستمزد ۹۷ فردا ابلاغ می‌شود

بخشنامه دستمزد ۹۷ فردا (یکشنبه) با امضای وزیر کار ابلاغ می شود و تمام کارفرمایان ملزم به اعمال مصوبه جدید شورای عالی کار در مزد فروردین کارگران هستند.

به گزارش مهر، روز چهارشنبه با پایان مذاکرات تعیین دستمزد ۹۷ در شورای عالی کار و امضای اعضای کارگری، کارفرمایی و دولت در این شورا پرونده دستمزد ۹۷ بسته شد.

قرار است علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخشنامه دستمزد ۹۷ را فردا (یکشنبه) برای اجرا ابلاغ کند. تمامی کارفرمایان موظفند دستمزد فروردین ماه را به استناد مصوبه جدید شورای عالی کار محاسبه و پرداخت کنند.

بر اساس این گزارش، طبق مصوبه هفته گذشته شورای عالی کار، دستمزد ۹۷ برای دو گروه از کارگران یعنی «حداقلی بگیران» و «سایر سطوح مزدی» متفاوت است، به این ترتیت کارگرانی که دستمزد پایه آنها در سال ۹۶ معادل ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ هزار تومان بود «کارگران حداقلی بگیر» تلقی می‌شوند که دستمزد این گروه از کارگران در سال ۹۷ به میزان ۱۹.۵ درصد افزایش یافت.

بنابراین دستمزد حداقلی بگیران در سال ۹۶ با افزایش ۱۸۱ هزار و ۳۳۶ تومانی به یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۷ تومان رسید.

اما دستمزد سایر کارگران که حقوق پایه آنها در سال ۹۶ «بیشتر از» ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان است، در گروه «سایر سطوح مزدی» قرار می گیرند.

بنابراین گزارش، دستمزد «سایر سطوح مزدی» به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت» تعیین شد. به این ترتیب که علاوه بر افزایش ۱۰.۴ درصد نسبت به پایه حقوق ۹۶، رقم ثابت ۸۴ هزار و ۶۲۴ تومان به مزد پایه این گروه از کارگران اضافه خواهد شد.

با این محاسبه به عنوان مثال اگر پایه حقوق کارگری که در سال ۹۶ به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد، ۱۰.۴ درصد از حقوق پایه وی معادل ۱۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود، علاوه بر این رقم ۸۴ هزار و ۶۲۴ تومان (عدد ثابت بدون در نظر گرفتن پایه حقوق ۹۶) به مزد پایه سال گذشته اضافه خواهد شد.

بنابراین «دستمزد پایه» یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی کارگری در سال ۹۶، با احتساب ۱۰.۴ درصد رشد و رقم ثابت ۸۴۶۲۴ تومان، در سال ۹۷ معادل یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۴۲۴ تومان خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است در کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل، تمام کارگران در گروه‌های بیست گانه شغلی که حداقل یکسال در همان کارگاه سابقه کار دارند مشمول پایه سنوات خواهند بود.

بر این اساس پایه سنوات برای کارگران قرارداد دائم و موقت تحت پوشش قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار (در گروه یک شغلی)، همچون سال گذشته روزانه ۱۷۰۰۰ ریال (ماهیانه ۵۱ هزار تومان) تعیین شده است که به تناسب در گروه‌های بیست گانه متغیر است.

بنابراین تمام کارکنان دارای قرارداد دائم و موقت که دارای «یک سال» سابقه کار هستند و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد مشمول دریافت پایه سنوات در سال ۹۷ خواهند بود.

کارفرمایان باید پایه سنوات را به مزد مبنای کارگر اضافه کنند تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات کارگر محاسبه شود.

لازم به ذکر است، برای سال ۹۷ حق مسکن به میزان ۴۰ هزار تومان و حق بن کارگری به میزان ۱۱۰ هزار تومان تثبیت شد. علاوه بر این کارگران دارای فرزند زیر ۱۸ سال به ازای هر فرزند مشمول دریافت حق اولاد به میزان ۱۱۱ هزار و ۲۶۹ تومان هستند.

Googleافزودن تابناک به منابع ترجیحی گوگل

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری

گزارش خطای خبر

اگر اشتباهی در این خبر دیدید، به تحریریه اطلاع دهید.

نظرات بینندگان

انتشار یافته:
۰
در انتظار بررسی:
۰
غیرقابل انتشار:
۰

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است.

دیدگاه خود را بنویسید

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تابناک در صفحهٔ اصلی گوشی

با افزودن تابناک به صفحهٔ اصلی، همین نسخهٔ سایت را با یک لمس باز کنید.

  1. در مرورگر، دکمهٔ اشتراک‌گذاری را بزنید. این دکمه ممکن است داخل منوی مرورگر باشد.
  2. گزینهٔ افزودن به صفحهٔ اصلی (Add to Home Screen) را انتخاب کنید.
  3. اگر گزینهٔ Open as Web App نمایش داده شد، آن را روشن نگه دارید و افزودن (Add) را بزنید.

اگر این گزینه را نمی‌بینید، صفحه را در مرورگر Safari باز کنید.