دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به گلایه مدیران پیام رسان های داخلی مبنی بر ارائه نشدن خدمات مناسب از سوی اپراتورها به دلیل کاهش تعرفه استفاده از پیام رسان های داخلی گفت : هم اکنون تعرفه استفاده از پیام رسان های داخلی یک سوم پیام رسان های خارجی است و اپراتور ها باید خدمات مناسبی را به پیام رسان های داخلی ارائه کنند.
به گزارش روزنامه خراسان، اما چنان چه اپراتورها، ارتباطات مربوط به پیام رسان های داخلی را با کیفیت و اولویت کمتری به کاربران ارائه دهند، رسیدگی خواهیم کرد و اگر موردی به صورت واقعی و عملی بود پیام رسان ها به ما گزارش دهند تا آن را برطرف کنیم. به گزارش مهر، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی پس از بازدید از مرکز نگهداری داده مدرن و مجهز که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده بود تا برای پیام رسان های داخلی فراهم کند، در نشستی صمیمانه با مدیران پیام رسان های داخلی گفت: کوچ سازمان ها، دستگاه ها و کانال های پرظرفیت به پیام رسان های داخلی و در نتیجه ارائه سرویس بیشتر به مردم برنامه ای است که به طور جدی مورد وفاق مسئولان کشور است و قوای سه گانه کشور علاقه مند هستند این کار به سرعت انجام و موانع این راه برطرف شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره نگرانی مدیران پیام رسان های داخلی در خصوص سرعت افزایش کاربران جدید به صورت موج ناگهانی و همچنین ارائه نشدن خدمات مناسب از سوی اپراتورها به دلیل کاهش تعرفه استفاده از پیام رسان های داخلی، گفت: تمامی پیام رسان ها اگر به صورت موج ناگهانی مردم بخواهند ورود کنند دچار چالش خواهند شد که ما برنامه خود را در چند مرحله اعلام خواهیم کرد تا به آرامی جمعیت به سمت پیام رسان ها هدایت شوند.
وی افزود: همچنین در خصوص این که تعرفه استفاده از پیام رسان های داخلی یک سوم استفاده از پیام رسان های خارجی است و اپراتورها ممکن است ارتباطات مربوط به پیام رسان های داخلی را با کیفیت و اولویت کمتری به کاربران سرویس دهند، رسیدگی خواهیم کرد و اگر موردی به صورت واقعی و عملی بود گزارش دهند تا آن را برطرف کنیم.
لزوم ارائه خدمات پایه دربخش ICT توسط شرکت های داخلی و بخش خصوصی
فیروزآبادی با بیان این که در حوزه فضای مجازی می توانیم توسعه مناسبی در حوزه اقتصاد دیجیتالی داشته باشیم، بیان کرد: با توجه به تاکید ویژه برای پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات باید خدمات پایه در کشور به سمتی برود که توسط شرکت های داخلی و بخش خصوصی ارائه شود و بومی سازی مناسبی در حوزه اقتصاد دیجیتالی صورت گیرد تا در این حوزه بتوانیم اقتصادی مناسب با استانداردهای بین المللی، پایدار و چالاک در برابر تحولات جهانی در داخل کشور داشته باشیم.
وی با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: باید پلتفرم ها، سکو ها و خدماتی که ارائه می شود ایرانی باشد و در این راه باید همه مردم نقش ایفا کنند. دولت به عنوان قوه مجریه کشور تصمیم دارد این کار صورت گیرد اما این کار بدون نقش آفرینی مردم امکان پذیر نیست.
وی گفت: باتوجه به ویژگی های فضای مجازی، رفتار مردم به شدت تابع خدماتی است که ارائه داده می شود و ما شاهد تغییر و تحول سریع در رفتار مردم هستیم بنابراین اگر پیام رسانی رفتار مناسب نداشته باشد، نیازهای مشتریان را برطرف نکند و در ذهن کاربران اقناع لازم را نتواند ایجاد کند به راحتی در مدت خیلی کوتاه و حتی در کمتر از یک شبانه روز کاربران خود را از دست خواهد داد.
فیروزآبادی با اشاره به حوادث اخیر در جریان فیس بوک و سقوط ارزش چند ده میلیارد دلاری آن، تاکید کرد: اندازه اقتصاد ایران در این حد نیست؛ اما رفتار کاربران می تواند به همان شدت باشد چون جامعه ما یک جامعه همگرا و پیوسته تر نسبت به جامعه غربی است. در جوامع غربی فردی گرایی و واگرایی بیش از جوامع ماست و بر همین اساس رفتارهای ما نیز می تواند خیلی سریع تر و عکس العمل ها خیلی شدید تر باشد بنابراین پیام رسان های داخلی باید در ارائه خدمات به مردم رضایت مندی آن ها راهدف قرار دهند.وی افزود: ما شاهد هستیم پیام رسان هایی مانند تلگرام در جهت ارائه خدمات نو حرکت کرده و علاوه بر این که پیام رسان و شبکه اجتماعی اند در حال تبدیل به سکوی اقتصادی نیز هستند و می خواهند تا اقتصاد کشورها را در اختیار بگیرند.وی خاطر نشان کرد: در حوادثی که در روسیه اتفاق افتاد غول های بزرگ اقتصادی آمریکا در این نزاع فضای مجازی میلیاردها دلار متضرر شدند و تلگرام اعتراف کرد که چند صد میلیون دلار متضرر شده و آمازون و گوگل هم قاعدتا به همین میزان باید متضرر شده باشند و این همه با هدف آماده سازی برای تصاحب بخشی از اقتصاد این کشور است.