فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)
نبش قبر
سؤال236 -نظر به اينكه والد مرحوم ما در سال 1359 در دوران طفوليّت ما فوت نمودهاند و به رغم وصيّت نامۀ ايشان كه محل دفن خويش را قبرستان بقيع قم معيّن نموده بودند به علّت عدم توجه اقوام به وصيتنامه در محل مربوط دفن نگرديده، لذا با توجه به بلوغ و استطاعت ما بر انتقال آن مرحوم به محل مزبور، لطفا نظر مبارك را مبنى بر نبش قبر و انتقال ايشان بيان فرمائيد.
جواب: بسمه تعالى -اگر فقط استخوانهاى او باقيمانده، نبش براى انتقال به اماكن متبرّكه فقط مانعى ندارد، و اللّه العالم.
ج2:
سؤال324: - نبش قبر براى حمل به عتبات بدون هتك حرمت جايز است؟
جواب:باسمه تعالى؛ اگر فقط استخوان مانده، مانعى ندارد، و الله العالم.
سؤال325: در قبرستانى كه براى دفن ميت وقف شده، و نياز فراوانى هم براى اين كار است، آيا درست است گروهى پارهاى از زمين را خريدارى مىكنند و مقبرۀ خانواده و بستگان خود مىكنند؟
جواب:باسمه تعالى؛ اگر مانع از دفن ميت ديگران نباشد، مانعى ندارد، و الله العالم.
سؤال326: قبرستانهايى كه مدت طولانى است كسى در آن دفن نمىشود، آيا شهردارى و يا ارگانهاى ديگر مىتوانند آنجا را فضاى سبز ساخته و يا تصرّفاتى ديگر در آن بنمايند؟
جواب:باسمه تعالى؛ چنانچه دفن كردن در آن زمينها فعلاً ممكن نباشد و قبور هم مندرس شدهاند به طورى كه اثرى از بدنها نباشد، مانعى ندارد، به شرط اينكه از قبور علما و معاريف دين و امامزادگان و منتسبين به ائمه عليهم السلام نباشد، و الله العالم.