به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری صبح امروز (۱۹ بهمن) در یک برنامه تلویزیونی درمورد علت مرگ پرندگان در میانکاله توضیح داد: طبق آخرین گزارش رسمی سازمان دامپزشکی - که مسئولیت بررسی بیماریهای حیات وحش را دارد - سم بوتولیسم سبب تلف شدن پرندگان شده است. بوتولیسم سمی بسیار خطرناک است که هر نانوگرم آن میتواند پنج نفر را به کشتن دهد. به عبارتی هر دو کیلوگرم از آن میتواند تمام انسانهای روی زمین را نابود کند.
وی افزود: وارد نشدن آب به تالاب میانکاله سبب ایجاد شرایط بیهوازی و تولید این سم شده است چرا که سدها و پمپاژها جلوی ورود آب به تالاب را میگیرند.
کلانتری در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره ارائه مجوز به شکارچیان خارجی اظهار کرد: ۲۰۰ هزار رأس حیوان در زیستگاههای کشور وجود دارد که هر ساله برای ۲۰۰ الی ۳۰۰ رأس از آنها مجوز شکار برای اتباع خارجی صادر میکنیم. این مجوز شکار برای حیوانات نر بالای ۹ سال است. بهطورکلی کارشناسان بر این باورند که نرهای پیر باید از گله حذف شوند چراکه از یکسو مشکل بیماری برای گله ایجاد میکنند و از سوی دیگر در تکثیر و تولید مثل سبب مشکلاتی میشوند همچنین در فصلهای خشک نرهای پیر اجازه تغذیه آب را به مادهها نمیدهند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نرهای پیر بهدلیل شاخهای بزرگ انگیزه زیادی برای شکارچیان ایجاد میکنند، تصریح کرد: کنار هر شکارچی دو محیطبان حضور دارد که با اجازه آنها شکار انجام میشود. با توجه به اینکه منابع دولتی برای احیای زیستگاهها کافی نیست ما به سراغ سرمایهگذاری میرویم.
معاون رییس جمهوری افزود: معمولاً مجوز شکار برای حدود ۳۰ تا ۵۰ رأس داده میشود و هر مجوز نیز ۳۰ هزار دلار به فروش میرسد که از این مبلغ یکسوم صرف جوامع محلی و مابقی آن برای احیای زیستگاه مورد استفاده قرار میگیرد.
کلانتری با بیان اینکه این حیوانات عمری حدود ۱۰ تا ۱۲ سال دارند و سالانه نیز حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار رأس از آنها از بین میرود، گفت: این گونه شکار نه تنها تهدیدی برای این گونههای جانوری نیست بلکه برای بقای نسل آنها نیز مؤثر است. قرقهای خصوصی نیز با کمک بخش خصوصی مجوزهای محدود شکار را با نظارت سازمان محیط زیست صادر میکند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه درباره موضوع آلودگی هوا و اقداماتی که برای رفع آن در کشور نیاز است، اظهار کرد: اگر بنزین ما در حال حاضر کیفیت پنج سال گذشته را داشت، امروز هیچکدام از شهرهای ما زیستپذیر نبود. ما در حال حاضر به یک کشور اسقاطی تبدیل شدهایم. ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ دستگاه آن اسقاطی و کاربراتوری است. هر موتورسیکلت کاربراتوری حدود ۷ الی ۸ خودرو آلایندگی ایجاد میکند.
به گفته کلانتری هزینهای حدوداً ۱۰۰۰ دلار برای جایگزینی هر موتورسیکلت نیاز است که با محدودیت منابع موجود توان از رده خارج کردن آنها وجود ندارد همچنین ۸۷ درصد مینیبوسها، ۷۳ درصد اتوبوسهای شهری، ۶۰ درصد کامیونها و ۲۰۰ هزار تاکسی اسقاطی در کشور وجود دارد. با وجود اینکه میزان اسقاطی شدن خودروها در کشور سالانه شش درصد است ولی سواریهای تولیدی ما نیز استاندارد نیستند.
معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه در زمستان ۶۱ درصد آلایندگی مربوط به خودروهای گازوییلی است، اظهارکرد: در فصل سرما ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در سطح پایین میمانند و برای کودکان و سالمندان بسیار خطرناک هستند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزایش مصرف سوخت گاز خانگی را از دیگر موارد آلاینده دانست و تصریح کرد: در فصل سرما بهدلیل افزایش مصرف سوخت، گاز نیروگاهها قطع و بهجای آن مازوت سوزانده میشود که این نوع سوخت حاوی ۲ الی ۳ درصد سولفور است بنابراین ما در فصل سرما یا نباید تولید کنیم یا باید آلاینده تولید کنیم.
کلانتری ادامه داد: ما برای نوسازی موتورسیکلتها ۹.۵ میلیارد دلار نیاز داریم و این موضوع بهدلیل تحریمها از توان ما خارج است بنابراین باید برای بهبود وضع هوا از خدا بخواهیم تا برای ما باد و باران بفرستد.
وی در ادامه درباره سایت پرورش میگو در نزدیکی گنبدهای نمکی در جزیره قشم گفت: ما در مناطقی همچون قشم با مدیریت دوگانه مواجه هستیم. در این مورد منطقه آزاد قشم محدودهای را که برای راهاندازی کارگاه پرورش میگو در نظر گرفته شده بود را حریم گنبدهای نمکی تشخیص نداده و مجوز صادر کرده است. منابع طبیعی نیز اعلام کرده است که فاصله این سایت پرورش میگو تا گنبدها ۱.۵ کیلومتر است. در حال حاضر احداث این مرکز با دستور مستقیم رئیس جمهوری متوقف شده است و شیلات باید برای راهاندازی آن حریم بیشتری را رعایت کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره منشا بوی بد تهران نیز گفت: بوی بد تهران دارای دو منشأ است؛ یکی از آنها باتلاقهای فاضلابی تصفیه نشده است که در فاصله کیلومتر ۲ تا ۳ جاده تهران - قم ایجاد شده و منشا دیگر بوی نامطبوع آرادکوه است. سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد انتقال آرادکوه به نقطه دیگری را داده است اما شهرداری میگوید هزینه این انتقال یک میلیارد دلار است که چنین پولی در دسترس نیست.
کلانتری در پایان درمورد تولید انرژی از طریق زباله اظهار کرد: در این زمینه دولت قیمت برق تولید شده را ۶۰۰ تومان مطرح کرده بود که مقرون بهصرفه نبود، به همین دلیل دولت برای سال آینده این مبلغ را بهطور تضمینی به ۱۳۵۰ تومان افزایش داده که برای تولیدکنندگان انرژی با مواد اولیه زباله مقرون به صرفه است.