انتقاد امام جمعه مشهد از مدیران چند شغله

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی خطاب به مدیران حوزه علمیه گفت: مدیریت آموزشی کار تشریفاتی و منصب و مقام نیست، مدیر آموزشی هستید و ۱۰ کار دیگر نیز انجام می‌دهید این قابل اجرا نیست، کسی که تا به حال موفق بوده کسی است که از صبح تا شب پای کار است.
کد خبر: ۹۵۸۵۱۶
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲ 12 February 2020
|
7915 بازدید

 

به گزارش تابناک به نقل از فارس آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در اجلاس سراسری مدیران حوزه علمیه خراسان بزرگ که در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، مدارس، حوزه‌ها، پایگاه‌های نیرویی، نظامی و حرکتی را وابستگان وجود مقدس امام زمان (عج) و سربازان آن حضرت دانست و اظهار کرد: دیگر اقشار یاوران حضرت، بعد از حوزه علمیه می‌رسند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی خاطر نشان کرد: هر کسی‌که مسؤولیت شهر، مدرسه یا حوزه را دارد به طور طبیعی مدیر یک پایگاه از نیروگاه‌های امام زمان (عج) است، در بین همه سمت‌هایی که در روحانیت وجود دارد این سمت، خطیرترین سمت‌ها و بالاترین موقعیت‌ها است.

وی افزود: جلسه امروز علمی نیست بلکه جلسه هم‌اندیشی در مسئله مدیریت بهتر آموزشی در یک حوزه است، این مسئله را بدانیم در عرصه روحانیت مسؤولیت‌های اجتماعی که وجود دارد؛ مسؤولیت فردی است، هر فردی در مسؤولیت اجتماعی کاری انجام می‌دهد و بنده خودم را می‌گویم که من به عنوان نماینده، ولی فقیه یک نفر هستم و یک کار را انجام می‌دهم.

آیت‌الله علم الهدی عنوان کرد: در مسئله امامت جمعه تنها هستم و حواشی عوارض نماز جمعه را باید جمع کنم، اما در مسئله مدیریت آموزشی تنها نیستید، هر کدام در پهنای افراد تحت مدیریت انسان‌هایی در مسیر خدمت هستید.

امام جمعه مشهد ادامه داد: این کار یک نفر نیست، اما در مسئله نیروسازی برای اسلام و انقلاب یک نفر نیستیم ما یک نفر هستیم که به ۱۰۰ نفر تکثیر شده‌ایم، شما هرکاری را انجام می‌دادید یک نفر بودید هر چند کار بزرگی باشد، اما اکنون که در شعاع مدیریت آموزشی شما ۲۰۰طلبه رشد می‌کند، یک نفر هستید که مبدل به چند نفر شده‌اید، هیچ کاری با عظمت‌تر از این کار نیست.

وی با اشاره به بنیان‌گذاری دانشگاه امام صادق (ع) افزود: من از طلبه‌هایی هستم که رفتم و دانشگاه ساختم، ۲۳سال از مقطع مهم زندگی خودم را صرف این دانشگاه کردم و نتیجه نیز این محصول شد.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: مدیریت آموزشی کار تشریفاتی و منصب و مقام نیست، مدیر آموزشی هستید و ۱۰ کار دیگر نیز انجام می‌دهید این قابل اجرا نیست، کسی که تا به حال موفق بوده کسی است که از صبح تا شب پای کار است.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه مدیران باید همه ظرفیت وجودی خود را در همین کار بریزند، افزود: این کار کمی نیست، شما نیرو برای امام زمان (عج) پرورش می‌دهید و این در شرایط فعلی کار سختی است، دنیای استکبار جهانی شدن اسلام را استشمام می‌کند و با همه قدرت بر سر اسلام ریخته است، استکبار تنها رقیب خود را اسلام می‌داند.

وی متذکر شد: در چنین اوضاعی مدیریت بخشی از پایگاه‌های امام زمان (عج) را عهده‌دار شده‌ایم و نباید در کنار آن کار‌های دیگری داشته باشیم، از روزی که «عاملی» این مسؤولیت را قبول کرده تمام کارشان مدیریت همین حوزه است.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: هیچ فرقی نمی‌کند که مدرسه بزرگ باشد یا کوچک، وقتی برنامه‌ریزی می‌کند گاهی برای ۱۰۰نفر و گاهی برای هزار نفر است، از نظر فکری فرقی ندارد مدیریت آموزشی مدیریتی است که باید نیرو بگذارید اگر نیرو نگذاشتید جواب حضرت را نمی‌توانید بدهید.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه تنها مسأله آموزشی نیست، مسأله پرورش نیرو در کنار آموزش مطرح است، اظهار کرد: طلبه جوان ۱۵ساله نیست که تربیتش کنیم، پرورشی که روی یک نیروی کار آمد کار می‌برد یک نوع پرورش خاص است یعنی شما باید فضایی ایجاد کنید که این نیرو از نظر فکری و فرهنگی طلبه را پرورش دهد.

وی ادامه داد: برنامه تربیتی موعظه و نصیحت کارآمد نیست، حرف زدن چقدر موثر است؟ طلبه در درس اخلاق چقدر گوش می‌دهد؟ درس اخلاق یک صدم کار بیشتر نیست، که حالا این مدرس یا طلبه نفس زکیه باشد و آدم هنرمند در سخن باشد، این ۱۰ درصد قضیه هم نیست مهم این است که فضاسازی شود.

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: جوی باید ایجاد شود که از نظر اجتماعی، سیاسی و بینش‌های خاص بصیرتی طلبه را واقعا پرورش‌دهد و باعث شود نیروی آگاه و مجاهد با انگیزه حرکت جهادی داشته باشد، این فضا را ایجاد کردن و با این کیفیت کار کردن، مدیریت کردن کسی را می‌خواهد که روز و شب از مدرسه بیرون نرود.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اگر بنا شد شما عزیزان نتوانید این کار را انجام دهید چه کسی می‌تواند؟ همه معتقدیم سرباز امام زمان (عج) هستیم و عهده دار مدیریت چند نفر شده‌ایم، باید ببینیم چگونه مدیریت می‌کنیم.

وی بیان کرد: امتحانات ۵۰ درصد را جواب می‌دهد کسی که بهترین نمره را گرفته است ۵۰درصد خوب است، فقط درس نیست، این نمراتی که حوزه هرسال آمارگیری می‌کند و سطح نمرات را ارائه می‌کند نصف کار است.

آیت الله علم الهدی افزود: این نیروی امام زمان (عج) با این نوع درس خواندن در این زمان می‌تواند چه موقعیتی داشته باشد؟ مدارس خواهران از نظر موقعیت آموزشی ضعیف‌تر هستند، آمار نمرات از مدارس خواهران از طرف حوزه ارائه شود، بحث مدرسه آقا یا خانم نیست، کلی می‌گویم، این مسئله کلی حوزه است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه سرمایه نقد بقیۀ الله، روحانی و طلبه است، خاطر نشان کرد: این وضع تحصیلی حوزه است، بحث مدرسه شما نیست، من واقعیت کل حوزه را می‌گویم، ما که کارگزار هستیم این اوضاع را داریم پس بقیه چه اوضاعی دارند؟

وی عنوان کرد: در مسأله معیشت طلاب نیز احدی از رهبری نسبت به وضع معیشتی طلاب حساس‌تر نیست و بار‌ها اظهار ناراحتی و تاسف کرده‌اند، مشکل اصلی ما این بوده که معیشت طلاب وابسته به اصل وجوهات است.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه مسأله سهم رهبری از اقصی نقاط کشور، مصرفی جز برای طلبه‌ها ندارد، افزود: تمام تشکیلات رهبری با بودجه‌های دیگر اداره می‌شود از نظر فتوایی نیز ایشان اجازه نمی‌دهند جز برای طلبه‌ها هزینه شود.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: صحبتی است که بعد از عید شهریه بیشتر شود، مسئله معیشت طلاب است، مکرر می‌گویند دانشگاه شهریه نمی‌دهند که طلبه‌ها می‌گیرند، طلبه‌ای که درس می‌خواند باید در همین عرصه دینی خدمت کند نه اینکه برود و پشت میز بنشیند تا حقوق بگیرد، دانشجو مدتی درس می‌خواند تا به تخصصی برسد و در فعالیت مادی، اقتصادی و اداری درآمد کسب کند، طلبه درس می‌خواند تا طلبه بماند، هر سمتی داشته باشد در همین عالم طلبگی است.

وی ضمن بیان اینکه طلبه باید تا آنجایی که می‌تواند درسش را ادامه دهد، بیان کرد: طلبه سطح چهار که درس را رها نمی‌کند بعد از آن نیز طلبه است که هر سمتی هم داشته باشد در عالم طلبگی‌است و برای این نیست که به شغلی برسد، طلبه باید از همان اول که ازدواج می‌کند لااقل در زمینه طلبگی معیشتش اداره شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟