همزمان با روز جهانی زبان اشاره یک مشاور به بیان مشکلات روانشناختی کودکان ناشنوا پرداخت و با بیان اینکه کودکان ناشنوایی که والدین شنوا دارند دچار چالشها و مشکلات بیشتری در خانواده هستند اظهار کرد: کودکان ناشنوایی که در خانوادههای شنوا بزرگ میشوند در یادگیری مهارتها نسبت به همسالان خود دچار تاخیر هستند.
به گزارش ایسنا، مریم فولادی اظهار کرد: والدین ناشنوا به علت داشتن یک سری تجربیات میتوانند الگوهای دقیقتری برای کودک ناشنوای خود باشند، همچنین کودکان ناشنوا میتواند به عنوان عضوی از خانواده ناشنوایان پذیرفته شوند و با والدین خود همانند سازی کند.
این مشاور با بیان اینکه برای افراد ناشنوا ممکن است یک روز خیلی غم انگیز و ناراحت کننده و روزی دیگر چنان با رضایتمندی و لذت همراه باشد که گویی از هرآنچه افراد شنوا تجربه میکنند آنها نیز بهره میبرند، اظهار کرد: از آنجا که حس شنوایی یکی از مهم ترین ابزار برای کسب اطلاعات از محیط، آگاهی از احساسات و هیجانات دیگران است، ناشنوایی تاثیر زیادی در شناخت فرد از محیط و دریافت اطلاعات دارد بنابراین ممکن است فرد ناشنوا در دورههایی از زندگی اضطراب و افسردگی را تجربه کند.
به گفته فولادی، برای کاهش اضطراب لازم است به رشد زبان شخص ناشنوا توجه بیشتری کرد و برای اینکه بتواند تا حدودی در تعاملات اجتماعی شرکت کند لازم است از گفتار درمانگران و کاردرمانگران یاری گرفته شود، همچنین میتوان در مقاطعی از دارو درمانی همراه با درمانهای دیگر استفاده شود چراکه نهتنها افراد ناشنوا بلکه برای تمامی افراد ممکن است در طول زندگی احساس اضطراب ایجاد شود و گاها دارو درمانی میتواند موثر باشد.
این مدرس دانشگاه افزود: علاوه بر شخص ناشنوا، اطرافیان و اعضای خانواده، والدین و خواهر برادرانی که حتی شنوا نیز هستند ممکن است در مقاطعی دچار استرس، اضطراب و مسائل روحی شوند، بنابراین نه تنها به شخص ناشنوا بلکه به اطرافیان او نیز باید در رفع این مشکلات کمک و به آنها توجه شود.
فولادی ادامه داد: افراد ناشنوا در مهارت های شناختی و کلامی نسبت به سایر گروه ها تفاوت هایی دارند اما در زمینه های ذهنی و بهره هوشی تفاوت چندانی میان آنها و سایرین مشاهده نمیشود بنابراین با شناسایی استعدادهایشان و با مشخص کردن اهداف واقع بینانه میتوانند در راه رسیدن به اهداف خود گام بردارند.
وی افزود: کودکان ناشنوا را میتوان از طریق مشاهده، مصاحبه و به ویژه مصاحبه با اطرافیان شخص ناشنوا و از طریق تستهای استعداد یابی به وسیله متخصصین حوزه استثنایی و مشاوره استعداد یابی کرد.
به گفته این مدرس دانشگاه، والدین کودکان ناشنوا برای اینکه کودکانی با عزت نفس بالا پرورش دهند لازم است به خودمختاری و استقلال کودک بیشتر توجه کنند و به کودکان خود اجازه انتخاب کردن، اشتباه کردن و شکست خوردن بدهند، همچنین با تشویق به موقع برای انجام کارهای مورد علاقه کودک، نشان دادن عشق و علاقه بی قید و شرط به کودک و تعریف به جا از او میتوانند کودکانی با عزت نفس پرورش دهند.
فولادی گفت: والدین کودکان ناشنوا هنگامی که کودکانشان موفقیتی را کسب میکنند لازم است آنها را در ارتباط با گروه همسالان که شرایط مشابهی دارند قرار دهند و مطابق با ویژگیهای گروه همسالان و گروههای مشابه، از آنها انتظار داشته باشند و آنها را مورد تشویق قرار دهند چراکه این کار در شکل گیری خود پنداره آنها موثر است.
این مشاور در انتها تاکید کرد: رسانههای جمعی لازم است در آگاه سازی و تغییر نگرش مردم نسبت به تفاوتهای فردی کوشش بیشتری کنند چراکه هر انسانی دارای محدودیت هایی است و با پذیرش آنها باید در جهت رشد توانمندیهایش بکوشد.