درمان نرمی استخوان با «خورش اسپناساک مازندران»

خورش اسپناساک مازندران به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان می‌شود و از آرتروز و پوکی استخوان پیشگیری می‌کند؛ لذا برای افراد مبتلا به نرمی استخوان یا مشکلات حرکتی در پاها هستند،  بسیار مفید است.
کد خبر: ۱۰۲۱۲۵۶
|
۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸ 14 December 2020
|
53335 بازدید
|
۳
درمان نرمی استخوان با «خورش اسپناساک مازندران»
به گزارش «تابناک»،   به نقل از «باشگاه خبرنگاران جوان»، خورش اسپناساک (اسفناج) یکی از غذا‌های سنتی مازندران و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، کولین، فیبر، فسفر، سلنیوم، روی (زینک)، فولاد، اسیدفولیک، گوگرد، سولفور و ... است.

برای بررسی خواص خورش اسپناساک مازندران و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص خورش اسپناساک مازندران

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهم‌ترین خواص خورش اسپناساک مازندران گفت: این غذا دارای پروتئین بسیار بالایی است و تاثیر چشمگیری در تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن دارد؛ لذا برای ورزشکاران، مخصوصا بدن‌سازان و کودکان در حال رشد بسیار مفید است.

وی افزود: خورش اسپناساک مازندران به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

عظمایی بیان کرد: خورش اسپناساک مازندران خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و موجب رفع انواع عفونت‌های بدن از جمله عفونت معده  می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این غذا دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است و تاثیر چشمگیری در تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو دارد و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

 

عظمایی بیان کرد: خورش اسپناساک مازندران به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان می‌شود و از آرتروز و پوکی استخوان پیشگیری می‌کند؛ لذا برای افراد مبتلا به نرمی استخوان یا مشکلات حرکتی در پاها هستند،  بسیار مفید است.

وی گفت: از دیگر خواص این غذا می‌توان به تقویت سیستم قلبی عروقی، تقویت بینایی اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: خورش اسپناساک مازندران به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.

عظمایی اظهار کرد: فیبر موجود در این غذا موجب بهبود عملکرد روده‌ها، هضم آسان غذا و رفع یبوست می‌شود.

 

وی بیان کرد: مصرف خورش اسپناساک مازندران موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود، همچنین ازآلزایمر پیشگیری می‌کند. برای افرادی که فعالیت فکری زیادی دارند بسیار مفید است.

مواد لازم خورش اسپناساک مازندران

-گوشت گوسفند ۴۰۰ گرم
-اسفناج تازه یک کیلو
-سبزیجات معطر (جعفری، گشنیز، تره و نعناع) ۳۰۰ گرم
-سیر ۴-۳ حبه
-پیاز متوسط ۲ عدد
-هویج یک عدد
-آب به مقدار لازم
-نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
-روغن دنبه یا کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه خورش اسپناساک مازندران

-برای تهیه این غذا ابتدا پیاز و سیر را خرد می‌کنیم و با روغن دنبه یا کنجد تفت می‌دهیم.
-اسفناج را پس از شستن و خرد کردن به مواد اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
-سپس مقداری آب اضافه می‌کنیم.
-گوشت خرد شده را به مواد اضافه می‌کنیم.
-سپس سبزیجات معطر و هویج خرد شده را اضافه می‌کنیم.
-پس از اضافه کردن ادویه‌جات، اجازه می‌دهیم غذا در حرارت ملایم بپزد و جابیفتد.
-این غذا همراه برنج یا نان سنگک تازه و سبزی سرو می‌شود.
نکته ۱: در برخی از سلیقه‌ها به این غذا نخود هم اضافه می‌کنند.
نکته ۲: گاهی به جای گوشت گوسفند از تخم مرغ استفاده می‌شود.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
وقتی از همان ابتدا سبزی و اسفناج را باگوشت بزاریم بپزه موقع خوردن غذا دیگه هیچ خاصیتی از سبزیها بخصوص اسفناج نمیمونه. زمان پخت اسفناج از گوشت خیلی کمتره.
فرخنده وزیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
سلام
همانطور که میدانید بیشتر غذاهای مازندرانی بدون گوشت میباشد، از جمله همین خورشت (اسفناج ساک )که دستور تهیه اش را نوشته اید ،کاملا بدون گوشت می باشد وبعضی ها در آن هویج و عده ای عدس (ندرتا ) اضافه میکنند ،ولی برای ۴۰۰ گرم اسفناج ۲۰۰گرم جعفری تره نعناع وبرگ سیر ،،یعنی سبزی غالب اسفناج است وگشنیز ندارد .وبا پلو میل میشود وچون گوشت ندارد باتخم مرغ نیم رو یا کوکو سبزی یا ماهی سرو میگردد ،در ضمن مازندرانیها در قدیم حتی شب شام هم پلو میخوردند .
با تشکر
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تابی جون من که مازندرانی هستم اسم این غذا رو نشنیدم. البته وقتی مواد تشکیل دهنده رو دیدم فهمیدم کدوم غذاست. این اسم رو از کجا آوردید؟!!!
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟