به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از کازان پایتخت جمهوری تاتارستان دو مقام روس شامل رییس مرکز صادرات روسیه و رئیس سازمان کریدورهای بین الملی در دیدارهای جداگانه با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در حاشیه دوازدهمین نشست اقتصادی روسیه و کشورهای اسلامی خواستار همکاری بیشتر دو کشور برای تکمیل کریدور شمال جنوب بخصوص احداث خط آهن رشت - آستارا در این مسیر شدند.
ورونیکا نیکیشینا رییس مرکز صادرات روسیه در این دیدار تکمیل کریدور شمال جنوب را برای رونق اقتصادی دو کشور و منطقه مهم عنوان کرد و گفت از اروپا تا هند نیاز بسیار مهمی به این مسیر دارند.
وی تصریح کرد: ایران و روسیه در این مورد کارهای زیادی در آینده با هم خواهند داشت.
رئیس سازمان کریدورهای بین الملی روسیه نیز در دیدار با سفیر ایران بر اهمیت تکمیل این کریدور تاکید کرد و خواستار احداث خط آهن رشت - آستارا برای تکمیل این مسیر مهم اقتصادی بین المللی شد.
وی افزود: ولادمیر پوتین تاکید خاصی بر راه اندازی کریدورهای بین المللی خصوصا در مسیر شمال جنوب دارد.
جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در این دیدارها گفت. یکی از مهمترین موضوعاتی که سفارت ایران در یکسال اخیر هم در ایران و هم در روسیه پیگیری کرده تکمیل کریدور شمال-جنوب بوده است و ایران از هر کسی که در این بخش کمک کند حمایت و از کمک هایش نیز استفاده خواهد کرد.
وی گفت: در دیدارهایی که بارها با مقامات روسیه از جمله هفته گذشته با معاون وزارت خارجه داشته ام چشماندازهای اجرای عملی پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» مورد تاکید و بررسی قرار گرفته است.
جلالی خاطر نشان کرد: برای اولین بار با همکاری مشترک ایران و روسیه محور شمال جنوب به صورت ترکیبی ماه گذشته فعال شد و اولین محموله کاغذ از فنلاند به مقصد هند در آستارا توسط کامیون بارگیری و مجددا در رشت از طریق قطار به مقصد ارسال شد.
سفیر ایران گفت بر اساس توافق مقرر شد با شیوه ترکیبی ماهانه دو محموله و بعد از سه ماه هفتهای یک تا دو محموله در این مسیر جابجا شود.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کریدور شمال-جنوب نقش مهمی در توسعه مبادلات تجاری دو کشور خواهد داشت، اظهار کرد: این راه، آینده درخشانی خواهد داشت بنابرین تکمیل هر چه سریعتر این مسیر ضروری است.
با اجرای این پروژه، شمال اروپا به شرق آسیا از طریق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه متصل میشود و هدف اولیهای که برای این طرح نوشته شد، ترانزیت سالانه پنج میلیون تن کالا از این مسیر است.