به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، بنابر اعلام بنیاد زمین شناسی سازمان ملل متحد به علت اعمال مقررات قرنطینه و محدودیتهای تردد، ظرف یکسال اخیر در کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا میزان آلودگی هوا با افت ۴۰ درصدی روبرو شده است.
نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد، در سراسر جهان سالانه حدود هفت میلیون نفر در اثر بیماریهای منتسب به آلودگی هوای محیط آزاد و محیط داخل جان خود را از دست میدهند که از این تعداد حدود ۳.۷ میلیون مرگ منتسب به آلایندههای هوای محیط آزاد است.
به عبارت دیگر هر روز حدود ١٠ هزار نفر در اثر بیماریهای منتسب به آلودگی هوای محیط آزاد جان خود را از دست میدهند که حدود ۸۸ درصد این موارد در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق افتاده است.
نتیجه تحقیقات و بررسی کیفیت هوا در سال ۲۰۲۰ میلادی همزمان با شیوع همه گیری و اعمال محدودیتهای کرونایی نشان میدهد گازهای اکسید گوگرد بین ۲۵ تا ۶۰ درصد و منو اکسید کربن تا ۴۰ درصد در هوای کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا در مقایسه با سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ میلادی کاهش یافته است.
خبر امید بخشی که اراده کارشناسان محیط زیست و بسیاری از کشورها را با بکارگیری تجربه دوران همه گیری، برای کاهش آلایندههای جوی دو چندان کرده است.
تجربیات ناشی از شیوع جهانی کرونا
به گزارش پایگاه خبری «دیپلمات»، در شرایطی که به سبب شیوع ویروس کرونا حدود ۵ میلیون نفر از مردم جهان جان خود را از دست دادند، بسیاری از دانشمندان میکوشند با بهبود وضعیت زیست محیطی و اقلیمی شرایط را برای ارتقاء سلامت افراد جامعه فراهم سازند.
به باور کارشناسان، در شرایطی که به سبب شیوع ویروس کرونا اکثر مشاغل به حال تعلیق درآمد و اقتصاد جهانی متحمل خسارت جهانی شد، میزان آلودگی هوا رو به کاهش نهاد.
بر اساس این گزارش دست کم ۹۰ درصد از جمعیت چهار میلیاردی منطقه آسیا-اقیانوسیه با مساله آلودگی محیط زیست روبرو است که حیات آنها را در معرض خطر قرار دارده است.
نگاهی به تحولات جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا به ما آموخت که بسیاری از بحرانها از جمله آلودگی زیست محیطی فقط محدود به یک ناحیه، کشور و حتی یک منطقه نمیشود و برای حل آنها باید همکاری در سطح بین المللی صورت پذیرد.
یکی از مهمترین راههای مبارزه با آلودگی هوا در آسیا عدم استفاده از سوختهای فسیلی است.
آمارها نشان میدهد در سال ۲۰۲۰ با کاهش تقاضای سوختهای فسیلی و نفت، آلودگی ناشی از کربن در جهان با ریزش ۶ درصدی روبرو شده است.
سازمان بینالمللی انرژی نیز پیشتر در گزارش خود که در پایگاه رسمی این نهاد منتشرشد، پیشبینی کرد که با پایان یافتن همهگیری کرونا و افزایش تولید انرژی در جهان، آلودگی ناشی از تولید دی اکسید کربن در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) با افزایش روبرو خواهد شد.
این سازمان بین المللی بر این باور است استفاده از سوختهای فسیلی در کشورهای آسیایی از مهمترین دلایل تولید دی اکسید کربن به شمار میآید و چنانچه میزان تقاضا در جهان با افزایش ۴/۵ درصدی روبرو شود؛ میزان آلودگی هوا نیز به رکورد تاریخی سال ۲۰۱۴ میلادی میرسد.
تلاشهای بانک توسعه آسیایی برای مبارزه با آلودگی هوا
پایگاه خبری «نیکی آسیا» در گزارشی نوشته است: بانک توسعه آسیایی یکی از ارگانهایی است که میکوشد با هدف مبارزه با الودگی هوا ناشی از سوختهای فسیلی شماری از نیروگاههای سوخت فسیلی را خریداری و مانع از اختصاص وام برای توسعه چنین مراکزی در قاره آسیا شود.
بر پایه این گزارش، بانک توسعه آسیایی تلاش میکند با همکاری با دولت و سایر نهادها در اندونزی که به شدت به سوختهای فسلیلی برای تامین انرژی خود وابسته است همکاری کند و شرایط را برای حالت گذار به سوی اقتصاد بدون کربن فراهم سازد.
این بانک جهت نیل به این هدف کمکهایی در قالب کمکهای مالی و وامهای کم بهره جهت سرمایه گذاری در زمینه اقتصاد بدون کربن در اختیار شماری از دولتهای آسیایی از جمله اندونزی قرار میدهد.
بانک توسعه آسیایی همچنین میکوشد با هدف جلوگیری از استفاده از نیروگاههای سوخت فسیلی، میزان استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر را در جنوب شرق آسیا افزایش دهد.
این بانک در حال حاضر با شماری از کشورهای آسیایی از جمله اندونزی، فیلیپین و ویتنام با هدف استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در حال رایزنی است.
گفتنی است بانک توسعه آسیایی قرار است میلیاردها دلار برای خریداری نیروگاههای سوخت فسیلی هزینه کند.
براساس این گزارش، جهت خریداری یک نیروگاه سوخت زغال سنگ بودجهای به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد ین حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار لازم است.
بانک توسعه آسیایی تصمیم دارد در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ اولین نیروگاه سوخت فسیلی را در آسیا خریداری کند.
آمارها نشان میدهد دست کم آسیا در تولید بیش از ۶۰ درصد از گازهای گلخانهای در جهان نقش دارد.
گفتنی است پیشتر نیز بانک توسعه آسیایی برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی از طرحی به ارزش ۸۰ میلیارد دلار در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۳۰ میلادی خبر داده بود.