برند نماد، علامت، لوگو، نام، کلمه، جمله یا هر ترکیبی از اینهاست که یک شرکت برای متمایز ساختن محصولش از سایرین در بازار استفاده میکند. حمایت قانونی را که به نام یک برند تعلق میگیرد نماد تجاری مینامند.
برند به عنوان یکی از با ارزشترین دارایی های شرکت در نظر گرفته میشود. برنـد ظاهر شرکت، لوگوی قابلتشخیص، شعار یا علامتی که عموم مردم را یاد شرکت میاندازد به شمار میرود. در حقیقت، شرکت را اغلب با برندش میشناسند. برنـد شرکت یک ارزش پولی با خود در بازار سهام (اگر شرکت سهامی باشد) به همراه دارد که با افزایش و کاهشش بر ارزش سهام تأثیر میگذارد. به این دلایل، مهم است تا یکپارچگی نام برنـد موردحمایت قرار گیرد.
وقتی شرکتی تصمیم میگیرد تا از برندی به عنوان تصویر عمومی شرکت استفاده کند، باید اول شناسایی برنـد انجام گیرد، یعنی اینکه چگونه قرار است دیده شود. به طور مثال، لوگوی یک شرکت اغلب حاوی پیام، شعار یا محصولی است که شرکت ارائه مینماید. هدف این است که برند برای مصرفکننده خاطرهانگیز و جذاب باشد. شرکت معمولاً با شرکتهای طراحی یا تیم طراحی مشاوره میکند تا برای جنبههای بصری برنـد به یک ایدهای، مثل لوگو یا نماد برسد. یک برند موفق به طور دقیقی پیامها یا احساسی را که شرکت سعی دارد بیان کند نشان میدهد و به آگاهی از برنـد منجر میگردد. از طرف دیگر، یک برنـد ناکارآمد اغلب به سوءتفاهم منجر میشود.
زمانی که یک برند، موفق به ایجاد احساسی مثبت در مصرفکنندگان هدف خود شد، گفته میشود که شرکت ارزش ویژه برند ساخته است. بعضی از مثالهای مربوط به شرکتهای دارای ارزش ویژه برنـد که دارای محصولات مشهور و محبوبی هستند، مثل شرکت مایکروسافت، کوکاکولا، فراری، اپل و فیسبوک.
اگر برند سازی درست انجام گیرد، برند به افزایش در فروش نه فقط برای یک کالای خاص، بلکه برای سایر محصولات همان شرکت نیز کمک خواهد کرد. یک برنـد خوب باعث ایجاد اعتمادی در مصرف کننده میشود و بعد از داشتن یک تجربه خوب از یک محصول، احتمال بیشتری دارد که مصرف کننده محصول دیگری با همان برنـد را امتحان کند. به این پدیده اغلب وفاداری به برند میگویند.
برندها برای جدا کردن محصولات برای مدتزمان زیادی مورداستفاده قرارگرفتهاند و شکلهای مختلفی نیز به خود دیدهاند. به طور مثال، قدیمیترین برنـد عمومی موجود و شناختهشده که هنوز هم امروزه استفاده میشود، خمیر گیاهی از هند است که به آن چیوانپراش میگویند. در قرون سیزدهم میلادی ایتالیاییها شروع به استفاده از علامتهای چاپ (واترمارک) در کاغذهای خود به عنوان شکلی از برنـد کردند. در مورد اینکه کدام شرکت اولین برنـد را در اختیار دارد اختلافنظرهایی هست: در این مورد دو شرکت Bass & Company (یک شرکت تولیدکننده نوشیدنی در انگلستان) و Tate & Lyle (یک شرکت شربت سازی) این ادعا را دارند.
اصطلاح برند به علامتهای یکتایی که روی پوست گاو، داغ میکردند تا صاحب حیوانات مشخص گردد نیز اشاره دارد.
Brand
تهیهشده در: وب سایت مدیر مالی