در حالیکه وعده داده شده بود که قیمت خودرو در بازار آزاد کنترل خواهد شد اما از ابتدای سال جاری بازار خودرو دچار نوسانات عجیبی شده و در این بین نظارتی هم از سوی متولیان انجام نمی شود.
به گزارش تابناک اقتصادی، از ابتدای سال جاری برخلاف آنچه وعده داده شده بود، بازار خودرو متأثر از انتشار اخباری از جمله تداوم ممنوعیت واردات خودرو، عدم حذف قرعه کشی، کاهش عرضه، طولانی شدن روند مذاکرات و … دچار نوسان قیمتی شده و نرخ خودروهای داخلی به صورت میانگین ۱۰ تا ۱۳ افزایش یافته است.
این وضعیت تا جایی جلو رفته که فاصله قیمت کارخانه و بازار در اغلب دستگاهها صد میلیون تومان را نیز رد کرده و حتی در برخی از دستگاهها به ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده است؛ به عنوان نمونه اگرچه پژو پارس LX در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است اما در بازار نزدیک به ۳۷۹ میلیون تومان معامله میشود. همچنین دنا معمولی در کارخانه ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد اما در بازار ۳۹۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
آنطور که فعالان بازار و مسئولان میگویند عمده دلیل نوسانی شدن بازار، کاهش عرضه و تزریق خودرو است، از این رو فروشندگان قیمتهای دلبخواهی اعلام میکنند و در این بین کسی هم نظارتی بر وضعیت بازار ندارد، به گونهای که به نظر میرسد بازار خودرو به مرحله رهاشدگی رسیده است و مسئولان و ناظران فقط با نسخه پیچی پشت تریبون به دنبال بهبود اوضاع بازار هستند.
وضعیت در بازار به گونهای پیش میرود که مشتریان حتی از خرید خودروهایی که روزی جزو خودروهای اقتصادی و ارزان محسوب میشدند هم ناتوان شدهاند.
دیروز قالیباف رئیس مجلس نیز به این امر واکنش نشان داد و گفت که «در شرایط فعلی میبینیم که قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید ۲۰۰ میلیون تومان است، در حالی که با ارز ۲۵ هزار تومانی میتوان خودروهایی را در حدود ۵۰۰۰ دلار با کیفیتی بسیار خوب وارد کشور کرد که این خواسته مجلس بوده و مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن همراهی کرد.»
در جدول زیر میانگین قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار و کارخانه آمده است.
خودرو (۱۴۰۱) | قیمت بازار (۱۱ اردیبهشت ماه) | قیمت بازار (۷ اردیبهشت ماه) | قیمت کارخانه |
کوییک اتوماتیک | ۳۲۷ میلیون تومان | ۳۲۰ میلیون تومان | ۲۷۷ میلیون و ۸۶ هزار تومان |
کوییک دندهای | ۲۳۵ میلیون تومان | ۲۳۵ میلیون تومان | ۱۶۸ میلیون و ۶۱ هزار تومان |
پراید ۱۱۱ | ۲۰۱ میلیون تومان | ۲۰۱ میلیون تومان | - |
پراید ۱۳۱ | ۱۸۱ میلیون تومان | ۱۸۰ میلیون تومان | - |
تیبا صندوقدار | ۱۹۹ میلیون تومان | ۱۹۵ میلیون تومان | ۱۱۹ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان |
تیبا هاچبک EX | ۲۱۰ میلیون تومان | ۲۰۵ میلیون تومان | ۱۲۵ میلیون و ۷۷ هزار تومان |
ساینا دندهای | ۲۱۴ میلیون تومان | ۲۱۲ میلیون تومان | ۱۲۲ میلیون و ۸۷۲ هزارتومان |
رانا پلاس | ۲۹۹ میلیون تومان | ۲۹۵ میلیون تومان | ۲۱۴ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان |
۲۰۶ تیپ ۲ | ۳۰۵ میلیون تومان | ۳۰۰ میلیون تومان | ۱۵۰ میلیون و ۶۱ هزار تومان |
۲۰۶ تیپ ۵ | ۳۵۰ میلیون تومان | ۳۴۰ میلیون تومان | - |
سمند LX، EF۷ | ۳۰۸ میلیون تومان | ۳۰۵ میلیون تومان | ۱۵۸ میلیون تومان |
سمند LX ساده | ۲۸۵ میلیون تومان | ۲۸۳ میلیون تومان | ۱۶۰ میلیون و ۴۳۴ هزار تومان |
پژو پارس XU۷ | ۳۱۰ میلیون تومان | ۳۰۸ میلیون تومان | ۱۸۴ میلیون و ۸۸۹ هزار تومان |
پژو پارس LX | ۳۷۹ میلیون تومان | ۳۸۰ میلیون تومان | ۱۷۶ میلیون و ۵۹۶ هزار تومان |
دنا معمولی | ۳۹۰ میلیون تومان | ۳۸۵ میلیون تومان | ۲۰۵ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان |
سورن پلاس | ۳۵۲ میلیون تومان | ۳۴۵ میلیون تومان | ۲۴۲ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان |