با دویست و چهل و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین

هشدار شدید آمریکا به روسیه درباره عواقب فاجعه بار اعزام نیرو/ سفر محرمانه و پنهانی رئیس سازمان سیا به اوکراین/ تقویت مواضع ارتش اوکراین در مرز بلاروس/ انتقال پیام پوتین به زلنسکی

دویست و چهل و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۷۴۹۳
|
۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹ 27 October 2022
|
87638 بازدید
|

هشدار شدید آمریکا به روسیه درباره عواقب فاجعه بار اعزام نیرو

بین الملل تابناک: دویست و چهل و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اگر روسیه زیرساخت‌های ما را هدف قرار دهد پاسخ می‌دهیم
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - ۲۰:۲۰

، «جان کربی» مسئول هماهنگی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه ادعاهای جدیدی را علیه روسیه مطرح کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کربی در جمع خبرنگاران گفت، در صورتی که روسیه زیرساخت‌های آمریکا را هدف قرار دهد، با پاسخ آن مواجه خواهد شد.

این مقام کاخ سفید افزود، اطلاعاتی که به‌طور علنی منتشر شده نشان می‌دهد روسیه به‌دنبال فناوری‌های فضایی ضدماهواره‌ای است.

کربی درباره شروع دور سوم ریاست جمهوری «شی جین‌پینگ» در چین نیز گفت، دولت آمریکا مایل است کانال‌های ارتباطی با وی را حفظ کند. او درباره دیدار احتمالی سران چین و آمریکا در حاشیه نشست گروه بیست توضیحی ارائه نکرد.

یک دیپلمات ارشد روس اخیرا در نشست سازمان ملل گفته است، غربی‌ها به‌دنبال استفاده از فضا برای تحمیل برتری خود به جهان هستند.

این مقام روس با اشاره به استفاده از ماهواره‌های غربی برای کمک به اوکراینی‌ها در جنگ علیه روسیه، این اقدامات را «روندی به‌شدت خطرناک» دانست و هشدار داد ممکن است اهداف مشروعی برای حملات متقابل روسیه باشند.

هشدار روسیه به اسرائیل درباره ارسال سلاح به اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - ۱۹:۱۳

«آناتولی ویکتوروف» سفیر روسیه در فلسطین اشغالی پنجشنبه شب به رژیم صهیونیستی درباره ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داد.

به گزارش الجزیره، سفیر روسیه در فلسطین اشغالی گفت: در صورتی که اسرائیل سلاح در اختیار اوکراین قرار بدهد از نظر دولت روسیه اقدامی غیردوستانه تلقی خواهد شد.

ویکتوروف در عین حال گفت که اسرائیل پیشاپیش ما را از تمام اقدامات خود در مورد اوکراین مطلع می‌کند.

پیش تر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته بود که میان کی‌یف و تل آویو تبادلات اطلاعات وجود دارد.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته بود به جنگ علیه روسیه بپیوندد و درخواست سیستم‌های دفاع هوایی از اسرائیل کرده بود.

این در حالی است که بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته بود که به دلیل محدودیت‌های عملیاتی، این رژیم قادر نیست به اوکراین تسلیحات یا سامانه پدافندی تحویل دهد.

تسریع استقرار سلاح های هسته ای آمریکا در اروپا
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - ۱۸:۲۲

نشریه پولیتیکو همزمان با بالا گرفتن تهدیدهای هسته‌ای در میدان جنگ اوکراین، گزارش داد که آمریکا برنامه استقرار بمب هسته‌ای ارتقا یافته خود را در پایگاه‌های ناتو در اروپا تسریع بخشیده است.

پولیتیکو روز پنجشنبه نوشت: مقام‌های آمریکایی در جریان یک جلسه در پشت درهای بسته در بروکسل به متحدان ناتو گفتند که ورود نسخه بروز شده بمب گرانشی B۶۱-۱۲ که برای بهار آینده زمان بندی شده بود، اکنون برنامه ارسال آن به دسامبر امسال تغییر کرده است.

به نوشته این نشریه آمریکایی، این برنامه شامل تعویض جنگ افزارهای قدیمی با نسخه‌های جدیدتر در زاغه‌های مختلف در اروپا برای استفاده احتمالی آمریکا و بمب افکن‌ها و جنگنده‌های ناتو می‌شود.

این اقدام واشنگتن در حالی صورت می گیرد که تنش‌ها به خاطر تهدیدهای روسیه برای استفاده از جنگ افزار هسته‌ای در اوکراین شدت یافته و نگرانی‌ها از بابت اینکه غرب نیازمند تلاش‌های بیشتر برای بازدارندگی در مقابل روسیه است، افزایش پیدا کرده است.

پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این باره گفت: در حالیکه ما درباره جزئیات انبار هسته‌ای خود صحبت نمی‌کنیم، نوسازی تسلیحات هسته‌ای B۶۱ چندین سال در دست اقدام بوده و برنامه‌ها به منظور تعویض تسلیحات قدیمی‌تر با نسخه‌های به روز شده B۶۱-۱۲ بخشی از تلاش طولانی مدت و برنامه ریزی شده برای نوسازی است. این مساله هیچ ارتباطی با وقایع فعلی در اوکراین ندارد و به هیچ وجه تسریع نیافته است.

برخی کارشناسان به نشریه پولیتیکو گفتند که تصمیم آمریکا به احتمال زیاد با هدف کمک به اروپا است تا تهدید روسیه.

یک کارشناس دیگر این مساله را شیوه‌ای برای تضمین دادن به متحدان توصیف کرد به ویژه در زمانی که آنها از سوی روسیه تهدید شده‌اند.

در دسامبر سال ۲۰۲۱، گزارش شد که مجموعه صنعتی- نظامی آمریکا اولین نمونه به روز شده بمب هسته‌ای B۶۱-۱۲ را به وزارت دفاع تحویل داده است.

بمب هوایی B۶۱ با برخی از اصلاحات از سال ۱۹۶۸ در انبارهای هسته‌ای وجود دارد.

بمب جدید بروز شده، می‌تواند از بمب افکن‌های راهبردی B۲ و B-۲۱ و همچنین جنگنده‌های F-۱۵، F-۱۶، F-۳۵ و جنگنده‌های تورنادو پرتاب شود.

سفیر ایران در سازمان ملل: هرگز سلاحی به طرفین جنگ اوکراین نداده ‌ایم
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - ۱۶:۳۴

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت:: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد، ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانب ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل که در نشست شورای امنیت این نهاد بین المللی با عنوان صلح و امنیت بین المللی سخن می گفت، استدلال های ایران را پیرامون رد ادعاهای کشورهای غربی مبنی استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین و ارتباط آن با قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق هسته ای مطرح کرد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران گفت: تعدادی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله آمریکا دیگر کشورها را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرده در حالیکه آنها خود به نقض فاحش همه تعهدات حقوقی تحت همان قطعنامه ادامه می دهند. مثال بارز این نقض تعهد، خروج غیر قانونی ایالات متحده از توافق هسته ای و تداوم این نقض تعهد در زمان حال به عنوان اهرمی برای چانه زنی می باشد. اقدامی که نقض آشکار و فاحش قواعد آمره حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب می شود.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: در یک تلاش زبونانه دیگر ،کشورهای غربی تلاش کرده اند تا از طریق انتشار اطلاعات نادرست ، مطالب غیرمستند ،گمانه زنی های نادرست و تفاسیر گمراه کننده، خود سرانه و ناقص از قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل، بین این قطعنامه و استفاده از پهپادها در درگیری اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کرده تا از این طریق ادعاهای بی اساس خود را علیه جمهوری اسلامی ایران را توجیه کنند.

وی افزود: ادعای نقض پاراگراف ۴ ضمیمه Bقطعنامه ۲۲۳۱ یک اشتباه و تفسیر گمراه کننده و خودسرانه است که در تناقض با مفاد و روح و نص این بند محسوب می شود. این پاراگراف به طور روشن به محدودیتهای اقلام ،مواد تجهیزات، کالاها و فناوری اشاره می کند که می تواند به توسعه مرتبط با سلاحهای هسته ای کمک کند، که در این رابطه ایران هرگز این اقلام را تولید و عرضه نکرده و قصدی هم برای تولید یا عرضه آن ندارد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در خصوص درخواست از دبیرخانه سازمان ملل برای انجام تحقیقات در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ برای ارزیابی نوع پهپادهای استفاده شده در درگیری در اوکراین ، تاکید کرد ، قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ مبنای حقوقی برای انجام اینگونه تحقیقات فراهم نکرده است. علاوه براین و مهمتر از آن، یادداشت مورخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ رئیس شورای امنیت وظایف مرتبط در اجرای قطعنامه، بویژه در ارتباط با اصول ذکر شده در پاراگراف ۲و ۷ ضمیمه B این قطعنامه ۲۲۳۱ را مشخص کرده است.

ایروانی یادآور شد: دبیرخانه در خصوص این قطعنامه دارای وظایفی شامل مدیریت همه ارتباطات ورودی و خروجی مرتبط با اجرای قطعنامه، پیش نویس مکاتبات ،سخنرانی ها و توجیه کردن تسهیل کننده مرتبط با اجرای قطعنامه، حفظ و نگهداری همه اطلاعات و مدارک مرتبط با کار شورای امنیت بوده و در خصوص قطعنامه وظیفه خدمات اداری و کمک به تسهیل کننده در سازماندهی جلسات غیر رسمی شورای امنیت برای حمایت از اجرای قطعنامه را به عهده داشته است .

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: یکبار دیگر تاکید می کنم هرگونه سوء استفاده از وظایف ذکر شده در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ و از جمله تحقیقات درخواستی غیر قانونی است و نقض صریح دستور کار دبیرخانه محسوب می شود.

وی خطاب به رئیس شورای امنیت گفت: جناب آقای رئیس! یکبار دیگر می خواهم موضع روشن و پیوسته ایران در مورد وضعیت اوکراین را مورد تاکید قرار دهم.از ابتدای جنگ در اوکراین ،ایران موضع بی طرفی فعال را اتخاذ و حفظ کرده است. کشور ما تاکید دارد که همه اعضای سازمان ملل باید بطور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین الملل از جمله حاکمیت ،استقلال،اتحاد و تمامیت ارضی احترام بگذارند.

این دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل گفت: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در پایان تصریح کرد: گذشته از موضع حقوقی و سیاسی،ایران از جنبه اخلاقی معتقد است که تامین تسلیحات نظامی نمی تواند به پایان جنگ کمک کندوباعث افزایش جنگ شده وصدمات و تخریبها را افزایش داده وباعث رنج و درد غیر نظامیان می شود. این دلیلی است که ایران از طرفها خواسته است به تعهدات خود تحت حقوق بین المللی انساندوستانه و اجرای رایزنی برای حمایت از شهروندان وساختارهای حیاتی در مقابل حملات نظامی عمل کنند.

فرانسه مسکو را به نقض قوانین جنگ در اوکراین متهم کرد
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - ۱۵:۴۲

نخست وزیر فرانسه روز پنجشنبه در اظهاراتی علیه مسکو عنوان کرد: روسیه باید پاسخگوی نقض وحشیانه قوانین جنگ در اوکراین باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الیزابت بورن در اظهاراتی در مجلس سنا در مورد جنگ اوکراین، مدعی شد: هر جا که ارتش اوکراین پیشروی می‌کند، آزادسازی مناطق با کشف جنایات یا گورهای دسته جمعی همراه است، مانند بوچا در بهار و اخیراً در در ایزوم.

وی افزود: اینها نقض وحشیانه قوانین جنگ است و روسیه باید به آنها پاسخ دهد.

بورن همچنین به آنچه «اظهارات غیرقابل قبول وزیر دفاع روسیه در مورد استفاده از بمب کثیف توسط اوکراین» خواند، اشاره کرد و گفت: این چیزی جز دروغ دیگری از سوی مسکو برای مشروعیت بخشیدن به تشدید تنش نیست.

نخست وزیر فرانسه گفت: با وجود ضعف روسیه، لحظه ای باور نکنیم که پایان نبرد نزدیک است.

وی افزود:روسیه برای هر چیزی آماده است. نه در میدان جنگ بلکه بر سر یک میز مذاکره است که راهی برای خروج از این جنگ پیدا خواهیم کرد.

بورن همچنین در مورد برنامه آینده فرانسه برای تحویل سلاح به اوکراین گفت : ارسال سامانه ضد هوایی مانند کروتال (Crotale) مدنظر است و در حال بررسی ارسال تجهیزات توپخانه ای بیشتر، مانند پرتابگر موشک (LRU) هستیم.

وی همچنین اذعان کرد: حمله روسیه پیامدهای بسیار ملموس برای کشور ما و همنوعان ما دارد. پیامدهایی که متاسفانه اندازه گیری اثرات آن هنوز پایان نیافته است.

انتقال پیام پوتین به زلنسکی
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - ۱۵:۳۸

اومارو مختار سیسوکو امبالو، رئیس جمهور گینه بیسائو، مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از او خواسته است تا "پیامی" را به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین درباره اهمیت "گفتگوی مستقیم" بین مسکو و کی‌یف برساند.

به گزارش آر تی، امبالو در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با زلنسکی در کی‌یف، یک روز پس از دیدار با پوتین گفت: «برادر عزیزم، دیروز با رئیس‌جمهور [ولادیمیر] پوتین در روسیه بودم که از من خواست پیامی به شما بدهم، با شما صحبت کنم در نظر داشته باشید که گفتگوی مستقیم برای اقدامات مشترک آینده بسیار مهم است.

ویدئویی از کنفرانس خبری در کانال تلگرامی زلنسکی منتشر شد که سخنان امبالو به زبان اوکراینی ترجمه شده است.

رئیس جمهور گینه بیسائو همچنین فاش کرد که با کمک به احیای روابط بین روسیه و اوکراین، خود را "حامل انگیزه‌های خاصی" می‌داند.

امبالو قبل از دیدار با زلنسکی گفت که به نظر او پوتین "برای مذاکره با رئیس جمهور زلنسکیمشکلی ندارد" و او مشتاقانه منتظر انتقال "این حسن نیت" به رهبر اوکراین بوده است.

زلنسکی در پاسخ به سخنان امبالو در کنفرانس مطبوعاتی گفت که برای ایجاد پل بین کشورها، "نباید زیرساخت ها را منفجر کرد."

اشاره زلنسکی ظاهراً به حملاتی بود که روسیه در 10 اکتبر به نیروگاه‌های اوکراین داشته و مسکو آن را انتقام «حمله تروریستی» کی‌یف به پل کریمه توصیف کرد.

رهبر اوکراین همچنین گفت که هر گفت وگویی مستلزم احترام یک کشور به کشور دیگر است که از احترام به "تمامیت ارضی، حاکمیت و مرزهای آن" شروع می‌شود.

سفر محرمانه و پنهانی رئیس سازمان سیا به اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - ۱۵:۳۴

به گزارش سی ان ان، ویلیام برنز، رئیس سیا، اوایل ماه جاری درسفری اعلام نشده به اوکراین با ارتش این کشور تبادل اطلاعات داشته و در دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بر تعهدات واشنگتن برای حمایت از کی‌یف در دراز مدت تاکید کرده است.

به گزارش آرتی، این رسانه به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد گزارش داد، رئیس آژانس جاسوسی آمریکا اوایل ماه جاری از این کشور جنگ زده بازدید کرد.

این مقام رسمی بدون ارائه جزئیات دیگری در مورد این سفر گفت: برنز بر تعهد ایالات متحده برای ارائه حمایت از اوکراین در مبارزه با روسیه، از جمله ادامه تبادل اطلاعات، تاکید کرد.

برنز آخرین بار در ابتدای سال و قبل از حمله روسیه در اواخر فوریه به این کشور سفر کرده و با مقامات در کی یف ملاقات کرد تا در مورد اقدام نظامی قریب الوقوع آن زمان صحبت کند.

این سفرها نشان می‌دهد که تبادل اطلاعاتی بین ایالات متحده و اوکراین وجود دارد؛ مارک وارنر، سناتور ویرجینیا - که ریاست کمیته اطلاعات سنا را بر عهده دارد - ماه گذشته مدعی شد که چنین همکاری‌هایی به نیروهای کی‌یف کمک کرده است تا "موفقیت بزرگ" در میدان نبرد کسب کنند. وی افزود که افسران اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی "با اوکراینی ها کار می کنند" و از "قدرت اطلاعات نظامی ترکیبی ما" بهره می‌برند.

گزارش سفر جدید برنز به کی‌یف در بحبوحه گمانه زنی های فزاینده مقامات غربی مبنی بر اینکه مسکو می‌تواند یک سلاح هسته‌ای کمتر غنی شده در اوکراین استفاده کند منتشر می شود. با این حال، برنز آب سردی بر این پیش‌بینی‌ها ریخت و در اوایل اکتبر به سی‌بی‌اس گفت که اگرچه خطر درگیری هسته‌ای را «بسیار جدی» می‌پذیرد، اما «تهدید قریب‌الوقوع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی» همچنان پایین است.

تقویت مواضع ارتش اوکراین در مرز بلاروس
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - ۱۵:۳۱

رسانه‌های اوکراینی امروز (پنجشنبه) از اعزام نیروهای این کشور به مناطق شمالی و هم‌مرز با بلاروس، در جدیدترین نمایش با هدف تحریک افکار عمومی و ترغیب متحدان غربی برای ارسال تسلیحات بیشتر خبر دادند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز در بیانیه‌ای مدعی شد که تقویت مواضع نظامی در مناطق شمالی این کشور، به بهانه احتمال حمله زمینی دوباره روسیه از محور بلاروس یا از طریق کمک این کشور است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جانشین اداره مرکزی عملیات‌های این نهاد نظامی اوکراین در نشست خبری توضیح داد: «در زمان فعلی، ایجاد یک گروه ضربت تهاجمی [در بلاروس] قابل مشاهده نیست. [اما] تهدیدهایی وجود دارد و وجود خواهد داشت. ما واکنش نشان می‌دهیم و هم‌اکنون نیز نیروهای خود در محور شمالی را افزایش دادیم».

روز شنبه رسانه‌ها خبر دادند که نیروهای نظامی روسیه در قالب نیروی مشترک منطقه‌ای با بلاروس وارد این کشور شدند. پیشتر، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس خاطر نشان کرد که کشورش در پاسخ به وضعیت جدید، تدابیر ضد تروریستی در پیش گرفته و استقرار نیروی مشترک منطقه‌ای با روسیه را در سمت غرب شروع کرده است.

رئیس‌جمهور بلاروس رقم دقیق تعداد نظامیان این نیروی مشترک را فاش نکرد اما درباره ترکیب سربازان این نیرو گفت، «هسته» بلاروسی این نیرو حدود ۷۰۰۰۰ نفر سرباز دارد. به گفته لوکاشنکو، فعلا با توجه به درگیر بودن روسیه در عملیات ویژه در اوکراین انتظار نمی‌رود نیروهای روس در تعداد زیاد در این نیروی مشترک شرکت کنند و این تعداد از ۱۰ تا ۱۵ هزار کمتر خواهد بود.

وزارت دفاع بلاروس اما درباره شمار نظامیان روسیه که در قالب نیروی مشترک منطقه‌ای وارد این کشور شدند، اعلام کرد که قرار نیست تعداد نظامیان روسیه در بلاروس از ۹ هزار نفر فراتر برود.

این در حالی است که «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین ضمن ابراز امیدواری به دریافت تانک و جنگنده از متحدان غربی خود، گفت دولت‌های غربی می‌توانند با ارائه تسلیحات خود به کی‌یف، آنها را در این کشور آزمایش کنند.

هشدار شدید آمریکا به روسیه درباره عواقب فاجعه بار اعزام نیرو

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن چهارشنبه شب نسبت به عواقب فاجعه بار در صورت پیوستن نیروهای آمریکایی به جنگ علیه روسیه هشدار داد.

آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن به نیوزویک گفت: ما قبلاً رسماً به اعضای عالی رتبه دولت آمریکا اشاره کرده ایم که چنین اظهارات جسورانه فرماندهان ارتش ایالات متحده غیرقابل قبول است.

دیپلمات ارشد روسیه هشدار داد که مشارکت مستقیم ارتش آمریکا در جنگ منجر به عواقب فاجعه‌بار خواهد شد.

آنتونوف در ادامه ابراز اطمینان کرد که تشدید بیشتر اوضاع به نفع واشنگتن نیست زیرا روسیه قرار نیست شرایطی را تحمل کند که تهدیدات نظامی در مرزهایش افزایش یابد.

سخنان سفیر روسیه در حالی عنوان می شود که شبکه سی بی اس جمعه گذشته گزارش داد که چهار هزار و 600 سرباز از لشکر 101 هوابرد ارتش ایالات متحده و برخی تجهیزات سنگین برای اولین بار در 80 سال گذشته برای دفاع در برابر هرگونه حمله به ناتو در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین در رومانی مستقر شده اند.

فرماندهان اعزامی به رومانی به شبکه سی بی اس اعلام کرده اند اگرچه برای دفاع از خاک ناتو در رومانی هستند اما اگر درگیری ها تشدید شود یا حمله ای به ائتلاف ناتو صورت گیرد، کاملا آماده هستند تا به اوکراین بروند.

آموزش نیروهای اوکراینی توسط استرالیا

نخست‌وزیر استرالیا برنامه کشورش را برای استقرار نظامیان خود در بریتانیا با هدف مشارکت آنها در یک برنامه چندملیتی آموزش نیروهای اوکراینی و همچنین اختصاص تعداد بیشتری از نفربرهای زرهی «بوش‌مستر» برای کمک به اوکراین اعلام کرد.

به گزارش شبکه «ای.بی.سی نیوز»، «آنتونی آلبانیز»، نخست وزیر استرالیا گفت، ۷۰ پرسنل «نیروی دفاعی استرالیا» به برنامه آموزشی چندملیتی که تحت رهبری بریتانیا برای نیروهای اوکراینی اجرا می‌شود خواهند پیوست اما نظامیانش وارد خاک اوکراین نخواهند شد.

آلبانیز گفت: «استرالیا صراحتاً حمایت دو حزبی خود از اوکراین و محکومیتش علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را ابراز کرده است.»

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این نخست وزیر استرالیا که کشورش در موج مداوم کمک‌های غربی‌ها به اوکراین برای مقابله با روسیه مشارکت دارد ادعا کرد: «ما به ایستادگی به نفع آزادی و دموکراسی ادامه خواهیم داد.» نخست وزیر استرالیا گفت به بهانه «امنیت عملیاتی» تاریخ استقرار این نیروها را اعلام نمی‌کند.

«ریچارد مارلز»، وزیر دفاع استرالیا نیز مدعی شد: «سربازان ما جزئی از برنامه آموزشی بزرگ در بریتانیا برای کمک به آماده‌سازی همتایان اوکراینی برای جنگ علیه حمله غیرقانونی و غیرموجه روسیه خواهند بود.»

بر اساس گزارش شبکه ای.بی.سی نیوز، استرالیا همچنین برنامه ارسال ۳۰ دستگاه خودرو نفربر زرهی بوش‌مستر علاوه بر ۶۰ دستگاهی که قبلا به کی‌یف فرستاده را دارد.

وزیر دفاع استرالیا گفت: «خودروهای بوش‌مستر در سطحی گسترده توسط نیروهای مسلح اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند و رئیس جمهور، وزیر دفاع و سفیر اوکراین برای دریافت تعداد بیشتری از این نفربرها درخواست داده‌اند.»

لهستان، روادید مهاجران اوکراینی را رد می‌کند

بعد از تظاهرات در اتریش علیه جمعیت روزافزون آوارگان اوکراینی و برپایی چادرهای آنها در اماکن عمومی، از دیگر متحد کی‌یف هم اخبار مشابهی علیه این مهاجران می‌رسد.

روزنامه لهستانی «ویبورتشا» شامگاه چهارشنبه گزارش داد که دولت ورشو شروع به لغو روادید و اسناد تضمین‌کننده مزایای اجتماعی برای پناهندگان اوکراینی کرده است.

در این مقاله آمده است: «طبق قانون، اوکراینی‌هایی که از جنگ [با روسیه] فرار کرده‌اند، می‌توانند در یک دوره یک ماهه در لهستان مانده و قبل از اتمام یک ماه، این کشور را ترک کنند. اما برخی از مهاجران فقط پس از چند روز حضور در لهستان، شماره شخصی شناسایی خود را از دست داده‌اند».

به نوشته وبگاه «ریانووستی» به نقل از این گزارش، ورشو به‌طور رسمی به اوکراینی‌هایی که به لهستان آمده‌اند، اجازه می‌دهد بدون اینکه وضعیت پناهندگی و مزایای مربوط به آن را از دست بدهند، در دوره‌ای یک ماهه از این کشور خارج شوند.

با این حال، این روزنامه می‌گوید موارد زیادی وجود داشته که مهاجران اوکراینی که فقط چند روز کشورشان را ترک کرده بود، به اوکراین بازگشت داده شدند.

طبق این گزارش، در ماه جولای نیز مشخص شد که دولت لهستان شروع به کاهش تدریجی برنامه‌های کمک به پناهندگان اوکراینی کرد. از جمله، مقامات محلی با کاهش مزایای مهاجران اوکراینی، به دنبال وادار کردن آنها به جستجوی کار و تلاش برای خود بودند.

مشاور مرکل: هدف تهدیدهای هسته‌ای روسیه، آلمان است

مشاور سیاست خارجی صدراعظم سابق آلمان، می‌گوید: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، می‌خواهد آلمان را با تهدید خود به استفاده از سلاح هسته‌ای بترساند و حمایت از اوکراین را تضعیف کند.

به گزارش دویچه وله، کریستف هوسگن، مشاور سیاست خارجی آنگلا مرکل، صدراعظم سابق، به رسانه‌های محلی گفت: با تهدید سلاح‌های هسته‌ای، پوتین در درجه اول آلمان را هدف قرار داده است.

او گفت پوتین در تلاش است تا ترس‌ها را برانگیزد و حمایت از اوکراین را تضعیف کند.

از زمانی که پوتین قول داد از همه ابزارهای موجود برای حفاظت از کشور استفاده کند، نگرانی در مورد حمله احتمالی اتمی روسیه افزایش یافته است، اظهاراتی که ناظران آن را اشاره‌ای به تسلیحات هسته‌ای می‌دانند.

هوسگن، که رئیس کنونی کنفرانس امنیتی مونیخ است، که یک اجلاس سالانه سطح بالا در مورد سیاست امنیت بین‌الملل است، افزود: «ما به منطق جنگ سرد بازگشته‌ایم». جنگ اوکراین باعث شده است که آلمان از خویشتن داری و صلح طلبی سنتی خود در مسائل امنیتی و دفاعی دست بکشد.

آلمان به اوکراین کمک مالی و نظامی کرده است، در حالی که اولاف شولتس، صدراعظم قول داده است که به بازسازی ارتش اوکراین کمک کند. شولتس همچنین سیاست چندین دهه برلین در قبال روسیه را لغو کرد و متعهد شد که به وابستگی انرژی خود به مسکو پایان دهد.

هیوسگن گفت که آمریکایی‌ها برای مسکو روشن کرده‌اند که استفاده از سلاح‌های هسته ای با عواقب فاجعه باری روبرو خواهد شد. او گفت: «من نمی توانم تصور کنم که ژنرال های روسی انتحاری وجود داشته باشند که چنین دستوری را اجرا کنند.

وی گفت: علاوه بر این، پوتین خواهان انزوای کامل جهانی نیست و افزود که حتی چین نیز اجازه استفاده از تسلیحات هسته‌ای را نخواهد داد.

هوسگن درباره پیشنهاد اوکراین در مورد عضویت احتمالی اوکراین در ناتو اشاره کرد که مرکل، رهبر سابق آلمان این ایده را در سال ۲۰۰۸ وتو کرد. با این حال، او گفت که وضعیت در نتیجه "نقض قوانین بین المللی توسط پوتین" تغییر کرده است. ما باید به این فکر کنیم که چه تضمینی می توانیم به اوکراین بدهیم. اما من فکر می کنم که دیگر نباید عضویت اوکراین در ناتو را رد کنیم.»

 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۵۶
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
بیچاره مردم اکراین که لهستان به آنها اجازه ورود نمیدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
چرا کیم فعال شده.تنها دلیلش این است که کیم نوکر ارباب پوتین است و بدستور پوتین باید عمل کند تا فشار از روس پوتین در اکراین شاید کاسته شود. خیلی ساده خواهید بود که تصور کنید که این چین بود که کره شمالی را مجهز به بمب اتمی و موشک قاره پیما کرد. چین در شرق اسیا یگانه قدرت اتمی بود و هرگز دوست نداشت و اجازه نمی داد که کره شمالی مجهز به بمب اتم شود. در واقع مجهز کردن کیم به بمب کارکرد دو گانه برای پوتین دارد. هم امریکا و ژاپن و کره جنوبی را تهدید می کند و هم در واقع به چین این پیغام را می دهد که باید منافع روسیه را در نظر داشته باشد. مانند داعش چه داعش و چه بمبهای کره شمالی حکم سگهای هار پوتین را دارد که هم دشمنان را ارعاب کند و هم دوستان مانند چین را مجبور به دادن باج و امتیاز کند و از خط پوتین خارج نکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
زنده باد ولادیمیر پوتین
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
دیگه بیشترازاین نمی شد تحقیر بشه فعلا که مرگ برای پوتین زندگیه!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
مرگ بر زلنسکی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
سلام
عنوان خبر هشدار شدید آمریکا به روسیه اشتباه است
هشدار شدید روسیه به آمریکا صحیح است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
اینطور تیتر زدن با اشتباه ،برای نشریات بزرگ یک بی آبروئیه
M
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
جنگ روسیه بنفع روسیه تمام می شود با چند هزار نفر آمریکا ی روسیه شکست نمیخورد ارتش روسیه یک غول از ارتش اس الان باتمام ناتو میجنگد، بعدا روسیه توانایی باز سازی چند باره لشکر های ازهم پاشیده را دارد اما اروپا الان وامانده آخر اینکه تولید جنگ افزار نظامی در روسیه قویتر از اروپا و آمریکا میباشد کمبود احساس نمیکنند،
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
به همین خیال باش
ناشناس
| Australia |
۰۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
خواهیم دید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
از تاریخ یک قرن عقب هستی M
زینال بندری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
منافع ملی ما ایجاب می کند که به طور مستقیم در جنگ اوکراین ورود کرده و از حقوق اقلیت مسلمان اوکراین که توسط نازی های اوکراینی نسل کشی می شوند دفاع کنیم و از کمک های مستشاری به نیروهای دلاور روسیه دریغ نکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
دفاع از مسلمانان در هر نقطه ایی از جهان وظیفه همه ما است در صورت ادامه نسل کشی مسلمانان اوکراین من هم موافق اقدام نظامی ایران علیه نازی های اوکراین هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
ببخشید شما؟ احتمالا شما از اون جنس آدمها هستی که در یک خبر سنگ مسلمانان اوکراین را به سینه میزنی و میخوای از پوتین دفاع کنی و در یک خبر دیگه کامنت می‌داری که مرگ بر روسیه. راستی از آب و هوای آلبانی چه خبر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
حتمن شرکت کنید
ناشناس
|
Denmark
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
امریکا آهسته آهسته فهمیده که خودش هم در حال فرورفتن در باتلاق جنگ می‌باشد و بیچاره مردم اروپا و امریکا در حال پرداختن هزینه کمر شکن ابن جنگ هستند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
خاک تو سر زلنسکی !!!!!!عروسک دست غربیها شده فکر میکند درصورتیکه جنگ هسته ای رخ دهد غربیها دیگه نیازی بهش دارند که بهش کمک وکنند کشورهای غربی نیروهای نظامی خودشونو میارند وارد اوکراین میکنند بنام نیروهای اوکراینی که اروپا وآمریکا آموزش دیده نه اینجوطور نیست این نیروهای غربیست که میارن مقابل شما میجنگند اما ترس دارند افشاش کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
اگر پوتین جرات استفاده از بمب اتم را داشت، تا حالا حتما این کار را کرده بود تا به این شکل آبرویش در دنیا نرود بخاطر شکست های مفتضحانه در جنگ با اوکراین
محمد فقیه نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
الان ارتش اوکراین در موضع قدرت قرار دارند تحت هیچ شرایطی نباید گول آمریکا را بخورند و با متجاوز مذاکره کنند بلکه باید با تمام قوا به مواضع اشغالی حمله کنند و روسیه را وادار به فرار بکنند روسیه شکست خورده از مرز بلاروس هیچ اتفاقی نمی‌افتد بهتره اوکراین گول بازی روانی روسیه را نخورد لوکاشنکو درست است دیکتاتور و دست نشانده پوتین است ولی خیر صلاح مردم خود را می‌خواهد پس رسماً وارد جنگ با اوکراین نمیشه بهتره اوکراین کل مرز با بلاروس را تخلیه کنه و تمام نیروهای خود را به چهار استان ببره حتی باید تمام نیروهای مستقر در پایتخت را خارج کنه و به چهار استان ببره پوتین اینقدر شکست خورده که دیوانه شده دوستان هیچ اتفاقی در مرزهای شمالی اوکراین اتفاق نمی‌افتد ارتش روسیه الان در حال عقب نشینی است من از زلنسکی میخواهم که تمام ارتش اوکراین را به مرزهای روسیه ببره البته من به جرأت می‌توان بگم حتی وضعیت شهر های مرزی چرینهف سومی آرام است پس حتی آنجا هم را باید تخلیه نیرو کنه اولویت اول تا آخر اوکراین باید چهار استان و کریمه باشد زنده باد اوکراین
پاسخ ها
Amirmohammad
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
آقای فقیه نوری ، عزیزم گویا شما خودتان را یک ماهواره
قوی شبانه روزی فرض میکنید که میادین جنگ را با یک چشم نظاره و فرماندهی میکنید . بلاروس و مردم آن و لوکاشنکو
همگی متعلق به روسیه هستند و روسیه قبل از حمله نیروی فراوانی را در مرزهای بلاروس با اوکراین مستقر کرده .در ضمن کریمه یک بندر است و اوکراینی‌ها پل ارتباطی آن را زدند که به ضرر خودشان شد .و در ضمن روسیه هنوز از جنگنده های پیشرفته و بمب افکنها و ادوات زرهی نوین خود و سامانه های اس 300 تا 500 خود علیه اوکراین استفاده نکرده .که اگر فقط یکساعت اوکراین را
بمباران سفره ای بکند .آنجا را شخم خواهند زد. سلاح اصلی روسیه برای غرب و اروپا و بزانو درآوردن آنها انرژی است .زمستان امسال اروپای شرقی و غربی را بصورت اتوماتیک با جنازه های یخزده می بلعد...ی
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
درود بر شما با این تحلیل صحیح و واقع بینانه
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
آمریکا که آبروش رفت تو این جنگ مشخص شد روسیه قوی تره، تازه روسیه با موشک های ضد سال پیش و تانک های قدیمیش داره میجنگه تجهیزات جدید بیاره که تمومه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
تجهیزات جدیدش رو نگه داشته که کادو بده؟!!؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
بعد از اینهمه جنگ افروزی، پیام اخیر پوتین به زلنسکی نشان می دهد که سخت از کار خود پشیمان شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
مناعت طبع داشته
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات