به گزارش تابناک به نقل از زومیت، یک گروه تجاری حوزهی تبلیغات که متا و گوگل نیز عضو آن هستند، اپل را به ریاکاری درمورد سیاستهای ضد ردیابی آیفون متهم کرده است.
دفتر تبلیغات تعاملی (IAB) سازمانی است که برای کنترل و تنظیم تبلیغات دیجیتال، استانداردهایی را تعریف میکند. گوگل، متا، ادوبی و بسیاری از شرکتهای دیگر در این سازمان عضو هستند. دیوید کوهن، مدیرعامل IAB اخیراً به چند نکته درمورد رویکرد اپل درمورد خطمشی و حریم خصوصی آیفون اشاره کرده است.
کوهن در نشست سالانهی IAB گفت اپل از درون به صنعت تبلیغات حمله میکند و این نشاندهندهی ریاکاری شرکت مذکور است. کوهن همچنین اظهارداشت:
درحالیکه هیچ کمبودی برای تندروهایی که از بیرون صنعت به ما حمله میکنند وجود ندارد، اما برخی اینکار را از درون انجام میدهند و مهمتر از همه، اپل نمونهی بدبینی و ریاکاری است که اساس آن در دیدگاه افراطی غالب این شرکت خلاصه میشود.
کوهن میگوید درحالیکه اپل از برنامهها درخواست میکند قبلاز ردیابی کاربران از آنها مجوز بگیرند، اما خودش اینکار را انجام نمیدهد. ویژگی شفافیت ردیابی برنامههای در iOS که آوریل 2021 معرفی شد، برنامهها را مجبور میکند قبلاز اقدام به ردیابی فعالیتهای کاربران، رضایت آنها را صریحاً دریافت کنند.
کریگ فدریگی، معاون ارشد مهندسی نرمافزار اپل میگوید برنامههای شخصیثالث باید قبلاز ردیابی کاربران از آنها اجازه بگیرند و این درحالی است که برنامههای پیشفرض این شرکت ازجمله Stocks چنین کاری انجام نمیدهد. فدریگی در یکی از مصاحبههای سال گذشتهی خود با والاستریت ژورنال گفت هیچکدام از برنامههای اپل کاربران را برای اهداف تبلیغاتی ردیابی نمیکنند. او همچنین اعلام کرد اگر اپل اپلیکیشن یا سرویسی را راهاندازی کند که نیاز به ردیابی کاربران داشته باشد، از خطمشی اپاستور خود پیروی خواهد کرد.
بهنوشتهی مکرومرز، اپل درحالحاضر با یک شکایت دستهجمعی مواجه شده است که ادعا میکند با وجود تضمین حریم خصوصی ازطرف این شرکت، فعالیتهای موبایلی کاربران بدون رضایت آنها جمعآوری میشود. این شکایت اپل را به ارائهی تضمینهای کاملاً نادرست متهم میکند؛ جاییکه این شرکت تضمین میدهد کاربران آیفون کنترل کاملی روی دادههای خود دارند. در دادخواست مذکور آمده است:
اپل دادههای تحلیلی مثل تاریخچهی مرور و اطلاعات فعالیت را ثبت، ردیابی، جمعآوری و از آنها کسب درآمد میکند و مهم نیست کاربران چه اقدامات حفاظتی یا تنظیم حریم خصوصی را روی دستگاه خود انجام داده باشند.-
سیاست و رویکرد اپاستور اپل درمورد حفظ حریم خصوصی، نگرانی فزآیندهای را برای سازمانها و شرکتهای بینالمللی از اتحادیهی اروپا گرفته تا متا، گوگل و اسپاتیفای ایجاد کرده است. اسپاتیفای و چند شرکت دیگر اخیراً با ارسال نامهای به اتحادیهی اروپا، سیاستهای اپل را ضدرقابتی و مضر دانستند.