کنعانی: در موضوع زندانیان قبلا با آمریکا به توافق رسیدیم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، درخصوص توافق ایران و آمریکا درخصوص تبادل زندانیان، اظهار کرد: واکنش طرف آمریکایی در این رابطه تعجب برانگیز بود. مهم برای ما این است که روند مذاکرات می بایست به نتیجه عملی لازم منجر شود. ایران بارها تاکید کرده و در عمل نشان داده که دیپلماسی بهترین راه برای حل و فصل مشکلات و اختلافات است.
کد خبر: ۱۱۶۷۶۶۴
|
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶ 13 March 2023
|
2931 بازدید
|
۲

به گزارش تابناک به نقل از شفقنا،  ناصر کنعانی گفت: گفت وگو با آمریکا در ارتباط با مسایل مختلف با آمریکا از طریق واسطه ها ادامه دارد و در موضوع زندانیان قبلا با طرف آمریکایی به توافق رسیدیم.

کنعانی درباره بیانیه مشترک ایران و عربستان با میانجیگری چین و جزئیات از سرگیری روابط گفت: با صدور بیانیه در مسیر بازگشت روابط قرار گرفته ایم؛ این توافق نتیجه یک سال و نیم مذاکرات دیپلماتیک برای رسیدن به نتیجه بود؛ ما دوره های مختلف گفت و گوی دوجانبه ایران و عربستان با نقش آفرینی و میزبانی برخی کشورها انجام شد از جمله پنج دور مذاکره در بغداد و سه دور مذاکره در مسقط.

وی اظهار داشت: قبل از سفر آقی شی به ریاض و سفر آیت الله رئیسی به پکن، ضمن گفت و گوها و مشورت های دیپلماتیک به تهران و پکن ایده هایی مطرح بود و ما در چارچوب ایده های طرف چینی، با این ایده از طرف چین مواجه شدیم که همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به پکن نمایندگانی از ایران و عربستان در پکن در حاشیه این سفر نشست های دو جانبه ای داشته باشند و به در این زمینه تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: طرف ایرانی با اصل موضوع با رویکرد حسن نیت برخورد و موافقت کرد اما معتقد بود با توجه به اهمیت سفر دوجانبه و موضوعات مختلفی که در این سفر با دولت چین داریم، گفت و گوهای ایران و عربستان به زمان مناسب دیگری موکول شود که در همین راستا در زمان سفر و حضور رئیسی در پکن در دیدار خصوصی روسای جمهور در این زمینه بار دیگر گفت وگو شد و آقای شی پیام طرف عربستانی را منتقل کرد و گفت و گوهای وزرای خارجه ایران و چین در این زمینه انجام و ابعاد موضوع مورد توافق قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در نهایت توافق شد گکفت و گوهای جدید در سطح بالاتری از کگفت و گوهای بغداد و مسقط انجام و در سطح دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای عربستانی انجامشود؛ البته در ترکیب هیات دیگر مسئولان ذی ربط دو کشور از سیاسی ، امنیتی و نظامی هم حضور داشتند.

وی اظهار داشت: با حسن نیتی که در دو طرف وجود داشت و نقش آفرینی مثبت طرف چینی، طرفین به از سرگیری روابط رسیدند و توافق این بود که بلافاصله بعد از امضای توافق، از سرگیری روابط آغاز شود و حداکثر تا سقف ۲ ماهه سفارت ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری ها در مشهد و جده بازگشایی شود.

آقای کنعانی اظهار داشت: وزارت خارجه های دو کشور در حال فراهم کردن مقدمات دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان هستند که امیدواریم در آینده نزدیک شکل بگیرد و روند اجرای توافق به سرعت انجام شود.

وی تاکید کرد: مانعی برای دیدار دو وزیر خارجه در دو کشور وجود ندارد و در کانال‌های دیپلماتیک انشاالله این هماهنگی‌ها صورت خواهد گرفت.

وی همچنین از نقش ارزنده و سازنده دو کشور عراق و عمان که قبل از نشست پکن در میزبانی از دو هیئت نقش بسیار سازنده‌ای داشتند و میزبان تقریباً ۸ دور گفتگوهای دو کشور ایران و عربستان بودند، قدردانی کرد و گفت: تلاش این دو کشور و نهایتاً نقش مکمل و انتهایی که دولت چین در این زمینه ایفا کرد در دستیابی دو کشور ایران و عربستان به اثر گیری روابط سیاسی بسیار حائز اهمیت بود.

آقای کنعانی خاطر نشان کرد: توافق ایران و عربستان می تواند در زمینه های مختلف آثار مثبتی داشته باشد که می توان به بازگشت مناسبات دو کشور و فعال سازی مجدد ظرفیت های دو کشور اشاره کرد و می تواند به همگرایی در منطقه و صلح و ثبات در منطقه بویژه خلیج فارس دارد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
ما چقدر خوشحالیم
ناشناس
|
France
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
شما با آمریکا به توافق نرسیدید، بلکه با خودتان به توافق رسیدید. وقتی طرف توافق توهمی شما میگه توافقی وجود نداره، یعنی توافقی وجود نداره. به همین سادگی.
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات