وزیر صمت خبر داد؛

آیین نامه واردات خودرو‌های صفرکیلومتر تغییر می‌کند/ ورود خودرو‌های دست‌دوم در چه مرحله‌ای است؟ / اولویت با کدام خودروهاست؟

دوم مردادماه رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر صمت و کشور، مجوز واردات خودرو‌های کارکرده را ابلاغ کرد تا در هفته های آینده، آیین نامه مربوطه تهیه شود. در ادامه وزیر صمت نیز در گفتگویی اعلام کرده است: اولویت ما واردات خودرو‌های برقی است.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۷۱
|
۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲ 30 July 2023
|
14142 بازدید
|

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز گذشته عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگویی اظهار داشت: در حال تدوین آیین نامه واردات خودرو هستیم چه خودروهای کارکرده و چه خودروهای نو.

وی افزود: این آیین ماه در شرف تدوین هست. آنچه به نظر بنده برای مردم مهم است، نوآوری هایی است که در این عرصه اتفاق خواهد افتاد. ما بنا داریم تا به امید خدا یک تحولی را وضعیت خودرو به وجود بیاوریم؛ این تحول به گونه ای است تا خودروهای موجود در یک وضعیت مناسب تری عرضه شوند. مهم تر برای ما خودروهای برقی است. در حال ایجاد زیرساخت های مناسب برای خودروهای برقی هستیم که یک بحث بسیار مهمی است. به گونه ای که نوآوری در کشور و دولت خواهد بود و منافع سرشاری را نصیب کشور خواهد کرد. زیرا در موضوع محیط زیست وضعیت بهتری پیدا خواهیم کرد. از همه مهم تر درآمدی است که از عدم مصرف سوخت های فسیلی نصیب کشور می کند. 

وزیر صمت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ممکن است واردات خودرو‌های نو و کارکرده به خودرو‌های برقی محدود شود؟ افزود: اولویت ما واردات خودرو‌های برقی است.

علی آبادی درباره زمان عملیاتی شدن این طرح گفت: در هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی قرار شد که شرایط مناسب و ساده تری را برای واردات خودرو‌های برقی فراهم کنیم. در درجه اول اولویت با واردات تاکسی‌های برقی خواهد بود، زیرا مصارف و منفعت بیشتری را نصیب کشور می‌کند ضمن اینکه تاثیر بیشتری در محیط زیست خواهد داشت به جهت اینکه مقدار سوخت بیشتری را مصرف می‌کنند البته اولویت‌های بعدی خودرو‌های اشتراکی و خودرو‌های مردم خواهد بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: آیین نامه واردات خودرو‌های نو و کارکرده برقی تا ده روز آینده تدوین می‌شود.
 
آیین نامه واردات خودروهای صفرکیلومتر تغییر می کند/ ورود خودروهای دست‌دوم‌ در چه مرحله است؟ / اولویت با کدام خودروهاست؟
 
بر اساس این گزارش؛ اشاره وزیر صمت بر تدوین آیین نامه برای واردات خودرو‌های نو و کارکرده در شرایطی است که تا به امروز برای واردات خودرو‌های صفرکیلومتر به کشور، آیین نامه تدوین و ابلاغ شده بود و قرار بر این بود تا از ابتدای زمستان سال گذشته تا پایان بهار امسال، ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور و بازار شود. اما آنچه تا به امروز حاصل شده است، روند قطره چکانی برای این خودروهاست. به گونه‌ای که طبق اعلام گمرک کشورمان، تا پایان بهار یعنی آخرین زمان وعده داده شده برای ورود خودرو‌های خاجر، در مجموع ۲۴۶ عدد خودرو توسط واردکنندگان خودروی سواری به صورت قطعی وارد کشور شده است. همچنین از این تعداد خودروی وارداتی، تعداد ۱۰ آمبولانس بوده است. در نتیجه باید در نظر داشت که از بهمن سال گذشته (زمانی که زمزمه واردات خودرو‌ها جدی‌تر شده بود) تا پایان بهار امسال (زمان تحقق وعده ورود ۲۰۰ هزار خودرو به کشور) فقط ۲۳۶ خودروی سواری به صورت قطعی وارد کشورمان شده است. آماری که در مقابل ۳۴ هزار متقاضی تایید صلاحیت شده در سامانه ثبت نام خودروی وارداتی، بسیار ناچیز و تقریبا هیچ است!

البته باید یادآور شد که طبق اعلام وزارت اقتصاد، ۷۶۸ خودرو سواری نیز در حال حاضر در جریان تشریفات ترخیص هستند که یک آمبولانس نیز در بین آن‌ها دیده می‌شود؛ بنابراین در مجموع تعداد کل خودرو‌هایی که پس از لغو ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت سال گذشته توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، تا پایان خرداد به کشور آمده‌اند (مجموع خودرو‌های موجود در گمرک و ترخیص‌شده‌ها) هزار و ۳ دستگاه خودروست. هرچند در میان این خودروها، ورود خودرو‌های خاص بدون رعایت سقف مجاز ارزی برای واردات نیز دیده می‌شود. به عنوان نمونه دو نفر از بازیکنان تیم ملی فوتبال، خودرو‌های ۱۱۵ و ۸۱ هزار دلاری را در سبد خرید خود دارند و منتظرند تا خودرو‌های خاص و لوکس آن‌ها ترخیص شود! البته ناگفته نمایند که مطابق با جدول زیر، عدم رعایت سقف قیمتی در مورد برخی از شرکت‌های واردکننده همچون ماموت خودرو و کوشا خودرو نیز صدق می‌کند ضرورت دارد تا نظارت گمرک به این مساله ورود کند.

مسلما با این سرعت بسیار کند در واردات خودرو به کشور، چشم انداز رسیدن به ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی به کشور، چندین سال خواهد بود.  

حال باید منتظر ماند تا آیین نامه‌ای که وزیر صمت از تدوین آن خبر داده است رونمایی شود تا مشخص شود برای واردات خودرو‌های نو و کارکرده چه نکاتی لحاظ شده است. هرچند همچنان به نظر می‌رسد مهم‌ترین مانع در مسیر ورود خودرو‌های صفر و کارکرده، چالش تامین و تخصیص ارز و چراغ سبز بانک مرکزی است و انتظار می رود تا مسئولان تصمیم گیر و سیاست گذار در وزارت صمت، بانک مرکزی و سازمان استاندارد و گمرک، با درس گرفتن از تجربه چند ماه اخیر در خصوص واردات خودروهای صفرکیلومتر و موانعی که وجود داشته، آیین نامه ای را تهیه و تنظیم کنند که به معنای واقعی، قابلیت اجرا داشته باشد و صرفا برای کاهش انتظارات تورمی روی کاغذ تدوین نشود.
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵۹
سیدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
در این مورد هر قانونی تصویب بشه تنها در راستای منافع مافیاست نه منافع ملی و مردمی. اگر غیر از این فکر میکنید یه نگاهی به 40 سال قبل بندازید
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
بابا شما با هیچ احدی اجازه ساخت خودرو برقی را نمیدهید بعد میگید اولویت عمل خودتان را تکذیب میکنید در روز روشن بزارید مردم خودرو دلخواه خودشان را وارد کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
این وزیر جدید هم نیامده نمک گیر خودروسازان داخلی شد. با پیش کشیدن بحث واردات خودروهای برقی (که زیرساختشان در کشور وجود ندارد) صرفا حرف قشنگی می زنه که عملیاتی نیست و خودروسازان داخلی هم ناراحت نمی شن
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
کاملا درسته قضیه خودرو های برقی آخرش به نفع مپنا و امتیاز ساخت زیرساختها به مپنا واگذار نشه صلوات ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
بخاطر نبود برق ادارات رو از 6 صبح کردن الان میخوان خودرو برقی وارد کنند واقعا نابغه هستید
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
ماشین های دست دوم بعد از مدتی نیاز به لوازم یدکی داره که بازهم ارز مملکت خارج میشه تا منافع عده ای تامین بشه، ضمن اینکه بعلت کهنه بودن مصرف سوختش هم بالا میره و آلایندگی بیشتری داره، متاسفانه مجلس انقلابی کشور را دارد گورستان خودروهای دست دوم کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
واردات خودرو های کارکرده را هم انحصاری میدهند بدست مافیاهای قدرت و ثروت که مونتاژ کردن خودروهای چینی را دارند
و انها هم بین ۵ تا ۶ برابر قبمت تمام شده به مردم فلکزده ایران....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
یک فیلم دز ماهواره در مورد تجارت ماشینهای دست دوم در رومانی دیدم.
در این فیلم نشان می داد که چطور ماشینهای دست دوم سال که برای فروش به این کشور برده می شوند، ابتدا کاتالیست و بسیاری از تجهیزات آن از روی آنها برداشته می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
خودروی ژاپنی و کره ای 10 سال کارکرده بدون کاتالیزور بازم شرف داره به دنا و 207 صفر کیلیومتر
خودروهای سایپا ک اصلا دیگه ارزش مقایسه شدن با خودرهای 50 سال پیش رو هم ندارند
قارنعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
واقعا این دولت چشم نخورد یک دستگاه امبولانس بین ماشین ها می باشد یعنی تا صد سال دیگه نیاز به امبولانس نخواهیم داشت یک دستــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــگاه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
گفتارتراپی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
سنگ بزرگ علامت نزدن است.خودروهای معمولی رو نمیتونن وارد کنن،وعده ورود خودروهای برقی میدن که هنوزدر بسیاری ازکشورها ی پیشرفته، مردم امکان خریدش رو ندارن ویا زیرساخت هاش فراهم نیست جه برسه به ایران.همان وعده یک میلیون مسکن درسال و کاشت یک میلیارد درخت توسط دولت رییسی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
اصلا هدف همینه. حرفی بزنن ک قابل عمل کردن نباشه تا خوروسازا بتونن همچنان کلاه گشادشان را بر سر مردم بکشن
مملکت ریا و تزویر
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
در حرف خوب میگیم ولی در عمل فقط منافع عده ای خاص را در نظر میگیریم برای همین کیفیت خودروهای داخلی بسیار پائین و قیمت سرسام آور و این رانت بزرگ پشت این درآمد هنگفت
حتی مونتاژکار خودرو کیفیت را پائین می آورد و سود کلان می کند
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
فقط حرف و شعار. یکساله با همین بازیا مردم رو سرکار گذاشتن از این به بعد هم همینه. اینا به فکر مردم نیستن فقط دنبال رانت و پر کردن جیب خودشون و آقازاده هاشون هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
دولت باید صرفا واردات خودور را کاملا ازاد کند ونیاز نیست که ارزی اخصاص دهد. بازار خودرو بازار پرسودی است و شاید بسیاری از ایرانیان مقیم خارج در صورت وجود ازادی ورود خودرو اقدام به واردات خودرو کنند و دولت نیازی به دادن ارز هم نداشته باشد. این بازار در صورت رفع انحصارهای موجود یک بازار با تقاضای نامحدود نیست و خیلی سریع به تعادل می رسد و ارز اضافی هم از کشور خارج نمی شود. البته به نظر می رسد که واردات هم انحصاری است و با وجود انحصار نفعی برای مردم نخواهد داشت و فقط منابع ارزی محدود کشور به عده ای خاص تخصیص می یابد تا بر ثروتهای چندین هزار میلیاردی انها افزوده شود.
پاسخ ها
واقعگرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
به نظر شما کسی که ارز برای واردات خودرو پرداخت می کند، سرمایه و سود این کار را در ایران نگه می دارد یا هر دو را در بازار ارز آزاد تبدیل به ارز و دوباره خارج می کند؟ پاسخ به این پرسش نشان می دهد که در هر صورت با انجام واردات فشار بر بازار ارز آزاد داخلی به شدت بالا خواهد رفت و سبب ساز جهش ارز خواهد شد. این واقعیت تلخی است. تا روابط کشور درست و ارز به طور طبیعی وارد نشود به هر حال نهایتا مردم آسیب می بینند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
داداش ساده ای اگه فکر میکنی مشکل ارزه. ماشین را میارن 3 برابر قیمت میفروشن در بهترین حالت. یعنی دلار را به مردم میدن 150 تومن.اینکه ارزبری نداره تازه حقوق کارکنانشونو تامین میکنن با این کار. مشکل اینه که سود لگن های داخلی خیلی بیشتر از اینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
برای واردات خودرو اصلاً نیاز به خروج ارز نیست. کالاهایی که صادر می شود، می توان در ازای آنها یعنی کلا به کالا خودرو وارد کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
اونایی که جمله مصی علینژاد دیوانه رو تکرار میکنن که رای بی رای باید با لحن خلیل تو سریال نون خ بهشون گفت میتانی رای ندی؟ جرات داری رای نده یارانه ات قطع میشه
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
من حقوق کارگری میگیرم ولی به ولله قسم حتی اگر یارنم قطع بشه رای نخواهد داد. شرفم رو بابت 900 هزار تومن زیر پا نمیذارم
رای بی رای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
رای بی رای = یارانه بی یارانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
این تهدید جدیدتونه؟ میخواید اینطوری رای جمع کنید؟ این بود اون مشروعیتی که ازش صحبت میکردین؟
رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
ناشناس ۱۰:۱۷ پس اینو با لحن جناب خان بخون : خدافظ یارانه خدافظ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
دقت کنید قوم ساندیس دارن یه جوی راه میندازن که بگن هرکی رای نده یارانش قط میشه. قانونا ک چنین اتفاقی نمیوفته چون اصلا امکانش نیست ولی میخوان شایعه سازی کنن به همین بهونه شاید 4 تا رای بیشتر بگیرن
رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
حالا کد ملیت که ثبت نشد تو سامانه رای گیری و یارانه ات پرید میفهمی من به عنوان یه وطن پرست خواستم اطلاع داده باشم بهت فقط
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
چرا امکانش نباشه؟ مگه ندیدی زمان رای گیری کد ملیت ثبت میشه؟
سید مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
حرف مفت نزن من یکی رای نمیدم حتی اگه یارانه ۳۰۰ تومنی قطع بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
باشه ...صدقه ها مال شما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟