به گزارش تابناک، دودل به تغییر موقتی لوگو گوگل در صفحهی اصلی این موتور جستوجو اشاره میکند. گوگل همواره هنگام تولد اشخاص سرشناس، سال نو و تعطیلات ویژه، لوگویش را بهطور موقتی با طراحی جدید که در دل آن عبارت Google به چشم میخورد، جایگزین میکند.
گوگل از سال ۲۰۰۴ به بعد، هر سال به مناسبت نوروز دودل ویژهای طراحی کرده است تا با این جشن بزرگ ایرانی همراه شود.
گفته میشود که دودلها یکی از پربازدیدترین بخشهای اینترنت هستند و میلیاردها نفر آنها را میبینند. به همین دلیل طراحی دودل نوروز ۱۴۰۳ اتفاقی ویژه برای ما ایرانیها است.
بر اساس گزارش زومیت، دودل نوروز ۱۴۰۳ توسط پندار یوسفی، مدیر ایرانی تیم UX گوگل ترنسلیت، ساخته شده است. یوسفی میگوید طراحی دودل نوروز، برای او حکم رؤیای بهحقیقتپیوسته را دارد و از این بابت بسیار خوشحال است.
پندار یوسفی در طراحی دودل نوروز ۱۴۰۳ تلاش کرده است به نمادهای مهم ارجاع دهد. او میگوید قراردادن تمامی نمادهای نوروز در داخل یک لوگو کار دشواری بود؛ اما توانست با تحقیقات فراوان دربارهی لباسهای نوروز و سنتهای دیرینه، در نهایت به طرح جذابی دست پیدا کند. یوسفی میگوید که برای لوگو نوروز ۱۴۰۳ گوگل، از خاطرههای شیرین کودکیاش الهام گرفته است.
در بخشی از دودل نوروز شاهد چند حیوان دوستداشتنی هستیم که دور هم جمع شدهاند و در کنار هفتسین منتظرند تا آغاز سال جدید را جشن بگیرند. یوسفی از رنگهای زنده، گل و درخت استفاده کرده است تا روح نوروز را بهنمایش بگذارد. او میگوید: «حتی در دوران پرچالش، روح نوروز (وعدهی تازگی و فرا رسیدن روزی جدید) نور امید به همراه دارد.»
دودلهای گوگل معمولاً برای کاربران ایرانی که از ابزارهای VPN استفاده نمیکنند، بهنمایش درنمیآیند. متأسفانه این شرایط برای دودل نوروز هم برقرار است. گوگل تأیید کرده که این دودل را در کشورهایی مثل آذربایجان، ترکمنستان، ایالات متحده، کانادا، پاکستان و هند نشان میدهد، اما خبری از ایران نیست.