تابناک مرور کرد؛

پشت پرده اصرار بر اجرای طرح قلیان اکسیژن چیست؟

رسانه‌ها تیتر زدند که «در سایه غفلت نهاد‌های مسئول، قلیان "اکسیژن" در کافه‌های تهران عرضه می‌شود»، اما خبر نداشتند که پشت این طرح وزارت بهداشت قرار دارد.
کد خبر: ۱۲۳۹۸۹۴
|
۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹ 29 May 2024
|
1627 بازدید

تابناک- رسانه‌ها تیتر زدند که «در سایه غفلت نهاد‌های مسئول، قلیان "اکسیژن" در کافه‌های تهران عرضه می‌شود»، اما خبر نداشتند که پشت این طرح وزارت بهداشت قرار دارد.

بفرمایید چند دقیقه خلسه با مجوز وزارت بهداشت!

چند هفته‌ای است که خبر عرضه قلیانی به‌نام "اکسیژن" در برخی از کافه‌های لاکچری تهران در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دست به دست می‌شود.

گفته شده این قلیان، که به گواه مصرف‌کنندگان باعث احساس سرخوشی و خلسه موقتی می‌شود، آلوده به ماده روانگردان است. 

پشت پرده اصرار بر اجرای طرح قلیان اکسیژن چیست؟

سایه غفلت نهاد‌های مسئول یا با مجری گری نهاد‌های مسئول!

اما ماجرای این قلیان‌های اکسیژنی این بود که مرکز دخانیات شهید بهشتی به وزارت بهداشت طرحی مبنی بر جایگزینی قلیان اکسیژن با قلیان‌های فعلی ارائه می‌دهد و وزارت بهداشت نیز این طرح تحقیقاتی را تایید می‌کند.

تایید کردیم؛ اعتیادآور نیست

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با دفاع از این وزارت خانه مبنی بر تایید این طرح ادعا می‌کند «این قلیان اکسیژن وابستگی ایجاد نمی‌کند و خطراتی مانند سیگار و توتون ندارد و نسبت به دخانیات یک روش جایگزین بوده است»

طرح دو ساله‌ای که به تازگی رسانه‌ای شده است!

عجیب اینکه یک مقام وزارت بهداشت می‌گوید اجرای این طرح مربوط به دیروز و امروز نیست و دست کم دو سال است که این طرح در ۱۰ استان در حال اجراست.

 بهزاد، ولی زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه می‌دهد: در این وسیله از ترکیب گاز‌های اکسیژن و نیتروز اکسید با رعایت حدود تعیین‌شده در سازمان غذا و دارو برای اطمینان از اینکه ضرری برای سلامتی افراد نداشته باشد، استفاده می‌شود.»

آیا مشتریان می‌دانند دوربین مخفی است؟!

اما سوال اینجاست که این طرح چگونه و در چه استان‌هایی اجرایی شده است؟ غلامرضا حیدری - مجری طرح مطالعاتی بررسی قلیان اکسیژن و رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی بدون نام بردن از مراکزی که این قلیان‌ها را ارائه می‌دهند صرفا به گفتن این جمله که «مراکزی که قلیان‌های دخانی ارائه می‌دهند به صورت داوطلبانه در طرح تحقیقاتی شرکت کردند.» بسنده می‌کند؛ او درباره اینکه آیا مشتریان این مراکز از اینکه در طرح فوق شرکت دارند اطلاع دارند یا خیر، توضیحی ارائه نکرد.

او البته محدوده اجرای این طرح را ۳ استان تهران، البرز و آذربایجان شرقی اعلام کرد.

یکی از پایگاه‌های خبری اعلام کرد که قیمت این قلیان در تهران، حدود ۳۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

خبرنگار تابناک با مسئولین اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه‌های سنتی تماس گرفت؛ نکته عجیب اینکه رئیس و نائب رئیس این اتحادیه اصلا در جریان اجرای این طرح نبودند.

پشت پرده اصرار بر اجرای طرح قلیان اکسیژن چیست؟

یک طرح و چندین سوال بی جواب!

این طرح کدام قلیان سرا‌های شهر تهران انجام می‌شود؟
آیا مشتریان از اینکه در این طرح شرکت داده شدند اطلاع دارند؟
در طرح‌های آزمایشی پزشکی معمولا طراح پروژه مبلغی برای اجرای کارآزمایی به مجری پرداخت می‌کند؛ آیا وزارت بهداشت برای انجام این طرح، حق الزحمه‌ای به اتحادیه و قلیان سرا‌ها پرداخت می‌کند؟

و چندین سوال دیگر؛ پرسش‌هایی بود که بی جواب ماند و خبرنگار تابناک با پیگیری از مسئولین به جواب روشنی نرسید.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟