بازدید 1442

بی توجهی به اقتصاد مردم، دلیل حضور کم مردمی

«برخلاف مطالبی که در سال‌های اخیر در زمینه حل مشکلات اقتصادی گفته می‌شود، فشار اقتصادی بر مردم هر روز بیشتر شده و نارضایتی‌ها افزایش می‌یابند. اینکه در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری باز هم روند مشارکت کاهشی بود و فقط ۳۹/۹ درصد از واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات شرکت کردند، نشان داد مردم این محدودسازی را قبول ندارند و آن را با حق انتخاب خود در تضاد می‌دانند.»
کد خبر: ۱۲۴۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹ 02 July 2024

بی توجهی به اقتصاد مردم، دلیل حضور کم مردمی

به گزارش تابناک به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی دلیل مشارکت کم در انتخابات ریاست جمهوری را بی توجهی به اقتصاد مردم دانست.
 
در رأس عوامل کاهش مشارکت، مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی مردم قرار دارد. برخلاف مطالبی که در سال‌های اخیر در زمینه حل مشکلات اقتصادی گفته می‌شود، فشار اقتصادی بر مردم هر روز بیشتر شده و نارضایتی‌ها افزایش می‌یابند.

مسئولان بخش‌های مختلف تولید و تأمین کالاهای مصرفی در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده‌اند لبنیات از سفره اقشار ضعیف و متوسط حذف شده، بسیاری از مردم با گوشت و مرغ خداحافظی کرده‌اند، سفره‌ها هر روز کوچک‌تر می‌شوند، خرید میوه برای بسیاری از مردم به آرزو تبدیل شده و عوارض سوء‌تغذیه مردم را تهدید می‌کنند.
 
اینها مربوط به معیشت عادی مردمند، اوضاع اجاره‌خانه، خانه‌دار شدن، تفریحات، معالجات و بهره‌مندی از لوازم خانگی متناسب بقدری دشوارتر شده که بسیاری از مردم احساس می‌کنند نباید انتظار دسترسی به آن‌ها را داشته باشند.
 
چنین وضعیتی بهیچوجه در شأن مردم ایران نیست به ویژه در یک نظام حکمرانی اسلامی که باید عدالت حرف اول را در آن بزند ولی شاهد فاصله طبقاتی شدید در این نظام و وجود تبعیض‌ها، رانت‌ها و ویژه‌خواری‌های زیادی هستیم. در کشوری مثل ایران با ثروت‌ها و امکانات فراوانی که دارد، وجود اقشاری از مردم که نتوانند مایحتاج روزمره خود را تهیه کنند، بهیچوجه قابل قبول نیست.
 
عامل دیگر، محدود شدن دایره انتخاب مردم در انتخابات‌هاست. مسئولان تصور نکنند گنجاندن یک نفر از جناح مقابل در جمع تأییدصلاحیت شدگان نامزدی ریاست جمهوری باعث می‌شود مردم احساس برخورد باز و قابل رقابت واقعی در انتخابات می‌کنند.
 
اینکه در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری باز هم روند مشارکت کاهشی بود و فقط ۳۹/۹ درصد از واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات شرکت کردند، نشان داد مردم این محدودسازی را قبول ندارند و آن را با حق انتخاب خود در تضاد می‌دانند.
 
می‌بینید که تلاش فوق‌العاده هردو جناح ذینفع در انتخابات ریاست جمهوری اخیر باضافه تبلیغات بی‌امان رسانه ملی نتوانست مشکل کاهش مشارکت را حل کند و بدنه جامعه را به پای صندوق‌های رأی بیاورد. در بررسی علت این واقعه، از مؤثر بودن محدودیت دایره انتخاب مردم نباید غفلت شود کمااینکه موضوع اینترنت و آزادی‌های مشروع شهروندی نیز نباید نادیده گرفته شود.
 
عامل سوم، اصرار بر سیاست یکسویه خارجی است که بلاتکلیف ماندن برجام، اف‌ای‌تی‌اف، تحریم‌ها و فاصله گرفتن از سیاست اصولی و پایه‌ای «نه شرقی – نه غربی» از عوارض منفی آنست.
 
اینها فقط عوامل کلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند هرچند بسیار مهم و سرنوشت سازند. مهم بودن این عوامل را از اینجا می‌توان فهمید که تصمیم‌گیری درباره آن‌ها از عهده افراد و جناح‌ها و رؤسای دولت‌ها برنمی‌آید و نیازمند اراده کلی در سطح حکمرانی کلان کشور است. اگر می‌خواهید روند کاهشی مشارکت مردم در انتخابات متوقف شود و به روند صعودی برسیم، سیاست‌هایتان در زمینه این عوامل را به صورت ریشه‌ای تغییر دهید.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
تنها اقتصادی نیست بی عدالتی .تبعیض .از ما بهتران .خود را بالاتر از دیگران نگاه کردن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
اولین نیاز اولیه مردم یک مسکن و سرپناه امن هست که قیمت خریدش و قیمت اجاره اش اصلا با میزان افزایش حقوق ها متناسب نیست !!!! مسکن ملی قیمت تمام شده اش چند بار تغییر کرده ؟؟؟ کسانی که سال 99 ثبت نام کرده اند چند نفرشان تحویل گرفته اند؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
مدتها ست که گوشت و لبنیات نتونستم بخرم. به عقل خودم شک میکنم اگر رای بدم
به نظر شما اعتراضات چند سال گذشته فقط بخاطر اقتصاد و معیشت بود؟؟!!

حقوق شهروندی، آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی عقیده،
سیاست های خارجی، فساد، تبعیض، نابرابری جنسیتی و ...

پس چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
قطعا خیر ، با ازادی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی می شه به توسعه اقتصادی هم رسید
50 میلیون بورسی بیچاره شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
آی گل گفتی
بی توجهی به زندگی و خواسته های مردم،
متاسفانه کار بجایی رسیده که اکثر نخبگان کشور انگیزه ای برای رای دادن ندارند که البته حق هم دارند دلایلش هم نیاز به یادآوری نداره
چرا همه چیزرا فقط به مسایل تقتصادی گره می زنید قربون شکلت مردم ما بسیار فهمیده هستند اونا میدونند که اینده و فرهنگ و معیشت و اقتصاد ایران نابود شده خوب درک می کنند شما فقط جلوی پای خودتونا میبینید ولی مردم ما خیلی فراتر را مشاهده می کنند اره داداش من
اقتصاد در درجه اول تابع سیاست خارجی است سیاستی که دشمنی کور با غرب را در پیش گرفته تا منافع روسیه و چین را تامین کند و در منطقه دائم در حال تنش زایی است بر ضد منافع ملی و کشور ایران کار می کند صد تا دولت و مجلس هم عوض بشوند تا این سیاست کنار گذاشته نشود هیچ فرقی نمی کنه
یکی از دلایل اصلی میتونه بورس باشه.خیلی ها بیچاره شدن.پول مردم رو برگردونید. این راه برای خودتان خطرناک است نه ملت.ملت به انتهای خط رسیدن....
الان ساعت10/50 روز1403/04/12 بعداز43روزهنوزحقوق خرداد کارکنان مخابرات درخوزستان واریز نشده بقیه بماند.
كلاً شما مردم براتون اهميتي ندارند و فقط زمان انتخابات مي خواهيد خودتون را مردم دار جلوه بديد

انتخابات كه تموم بشه ، باز روز از نو و روزي از نو
به نظرم مشارکت 5 تا 10 درصد بیشتر میشه اگر اینطور شد، شما ناراحت میشین یا خوشحال؟!
به عنوان یه دهه شصتی که از سال ۸۴ تا ۹۲ تک تک انتخابات ها را رای دادم و ۱۰ سال هست که رای نمیدم عرض میکنم من نامزد دلخواهم را در بین حضرات ندیدم. بنده سنم زیر ۴۰ سال هست ولی خوب به خاطر دارم در اوایل دهه نود با حقوق کارگری میشد خانه و ماشین خرید. نه ضد نظامم نه علاقه ای به وطن فروشان دارم. پای استقلال کشورم ایستادم و خواهم ایستاد ولی قلبا از وضعیت معیشتی و اینترنت ناراحت و دلسرد و دلگیرم
نه آقاجون كار از اينها كه فكر ميكني بيشتر بيخ پيدا كرده
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات