تابناک گزارش می دهد

پیروزی غافلگیرکننده ائتلاف چپ در انتخابات فرانسه/ راست افراطی از قدرت فاصله گرفت

حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در دور دوم انتخابات پارلمان فرانسه، علیرغم نمایش قوی در دور اول انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفت.
کد خبر: ۱۲۴۶۸۹۸
|
۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴ 08 July 2024
|
5049 بازدید
|
۵

بین الملل تابناک: پس از اتمام فرآیند رای گیری که قدرت جریان راست افراطی را مهار کرد، اتحاد چپ به بزرگترین گروه در پارلمان فرانسه تبدیل شد اما شکل دولت آینده نامشخص باقی ماند زیرا هیچ گروهی اکثریت مطلق را به دست نیاورد.

نتیجه دور دوم انتخابات پارلمان فرانسه غافلگیرکننده بود زیرا ائتلاف احزاب چپ گرا 182 کرسی به دست آورد، ائتلاف میانه رو امانوئل ماکرون 163 کرسی و راست افراطی با 143 کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت. ائتلاف راست افراطی در دور اول انتخابات پارلمان فرانسه پیشتاز بود اما در این دور نتوانست جایگاه اول را کسب نماید.

اگرچه ائتلاف چپ بیشترین کرسی ها را به دست آورد، اما بیش از 100 کرسی از اکثریت مطلق فاصله داشت. در میان مشارکت بالای مردم فرانسه که حدود 67 درصد تخمین زده می شود، هیچ گروهی نتوانست اکثریت مطلق 289 کرسی و توانایی تشکیل دولت را به دست آورد. از این رو مجلس به سه بلوک تقسیم می شود: چپ، میانه رو و راست افراطی.

فرانسه اکنون وارد دوره ای از عدم اطمینان بی سابقه در مورد شکل دولت آینده و نخست وزیر احتمالی آن شده است. ماکرون قول داده است که به عنوان رئیس جمهور باقی بماند، اما یکشنبه شب به طور علنی در مورد نتایج انتخابات صحبت نکرد و از مردم خواست محتاط باشند تا نتایج نهایی صبح دوشنبه مشخص شود. ممکن است هفته ها طول بکشد تا دولت در فرانسه تشکیل شود و مشخص نیست این روند با بازی های المپیک که قرار است در کمتر از سه هفته دیگر در پاریس آغاز شود، چگونه پیش رود.

«گابریل اتل»، نخست وزیر فرانسه اعلام کرد صبح دوشنبه استعفای خود را به رئیس جمهور ماکرون خواهد داد. وی گفت: در صورت لزوم می توانم برای کوتاه‌مدت در سمت خود باقی بمانم تا دولت جدید تشکیل شود. امشب، عصر جدیدی آغاز می‌شود و سرنوشت فرانسه بیش از همیشه در پارلمان رقم خواهد خورد.

آتال گفت: می‌دانم که با توجه به نتایج امشب، بسیاری از فرانسوی‌ها درباره آینده احساس عدم اطمینان می‌کنند، زیرا اکثریتی به وجود نیامده است. کشور ما در شرایط سیاسی بی سابقه ای به سر می برد و خود را برای استقبال از جهان در بازیهای المپیک تا چند هفته دیگر آماده می کند. من تا زمانی که وظیفه ایجاب کند در نقش خود خواهم ماند.

باید گفت با توجه به نتایج انتخابت پارلمان فرانسه برای تشکیل دولت لازم است احزاب و ائتلاف‌های راه‌یافته به پارلمان ائتلاف کنند. ائتلاف جبهه جدید مردمی که بیشترین کرسی‌ها را تصاحب کرده، برای تشکیل دولت اعلام آمادگی کرده است.

 انتخابات روز یکشنبه در فرانسه منجر به شکست غیر منتظره احزاب راست افراطی شد. در دور اول این انتخابات، جریان راست افراطی در جایگاه نخست قرار داشت و ائتلاف نوظهور احزاب چپ‌گرا جایگاه دوم را به خود اختصاص داده بود. حزب ماکرون در دور نخست انتخابات در جایگاه سوم قرار داشت و به لطف مشارکت بالای مردم فرانسه - که ناشی از نگرانی از قدرت‌گیری راست افراطی بود - توانست به دور دوم راه پیدا کند.

«جردن باردلا» رهبر جریان راست افراطی پس از نتایج دور دوم انتخابات گفت: احزابی که برای متوقف کردن راست افراطی با یکدیگر متحد شده بودند اتحادی شرم آور را تشکیل دادند. به قدرت رسیدن راست افراطی ادامه خواهد یافت. جزر و مد در حال افزایش بوده و این بار به اندازه کافی بالا نرفت، اما همچنان به رشد خود ادامه می دهد و پیروزی ما به تعویق افتاده است.

بیش از 200 نامزد از ائتلاف چپ و میانه هفته گذشته از دور دوم انصراف دادند تا از تقسیم آرا و پیروزی راست افراطی جلوگیری کنند. این احزاب از رای دهندگان خواسته بودند از هر نامزدی غیر از نامزدهای احزاب راست افراطی حمایت کنند  تا از دستیابی راست افراطی به اکثریت مطلق آراء و تشکیل دولت جلوگیری کنند.

حزبی که به نام اجتماع ملی توسط ژان ماری لوپن در سال 1972 تأسیس شد، توسط چپ ها و میانه روها به عنوان خطری برای دموکراسی معرفی شد که دیدگاه های نژادپرستانه، یهودی ستیز و ضد مسلمانان را ترویج می کرد. نتایج نشان می دهد که اکثریت رای دهندگان فرانسوی همچنان جریان راست افراطی  را خطرناک می دانند.

این نتایج همچنین ضربه‌ای برای امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور میانه‌رو فرانسه بود که در پی موفقیت جریان راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا،  پارلمان را منحل و اعلام انتخابات زودهنگام کرد، با این امید که اعتبار از دست رفته حزب خود را احیا کند.

در دور اول انتخابات پارلمان فرانسه، سه بلوک سیاسی بزرگ رقابت کردند که عبارت بودند از «اجتماع ملی» وابسته به جریان راست افراطی، ائتلاف میانه‌روی «ائتلاف با هم» به رهبری «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و ائتلاف «جبهه مردمی جدید» متشکل از نیروهای چپ، چپ میانه و سبز.

نتایج شمارش آرا در مرحله اول نشان داد که حزب راستگرای «اجتماع ملی» متعلق به «مارین لوپن» حدود ۳۳.۲ درصد آرا را در مرحله اول به دست آورد و صدرنشین انتخابات پارلمانی فرانسه شد؛ آرایی که حدود پنج درصد بیشتر از ائتلاف جناح چپ «جبهه جدید مردمی» است که ۲۸.۱ درصد آرا را کسب کرد. ائتلاف میانه‌روی امانوئل ماکرون نیز با حدود ۲۱ درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفت.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
به زودی دولتهای تمام کشور های اروپایی دچار تغییرات بنیادی خواهند.
این کشور ها به ریشه ملی خود باز گشته و اتحادیه اروپا روز به روز کوچکتر شده و کشورهای بیشتری مانند انگلیس از آن جدا خواهند شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
ائتلاف چپ علی رغم پیروزی در انتخاب موفق به دست آوردن اکثریت در مجلس نشد. مکرون سر جایش به عنوان رئیس جمهور باقی خواهد ماند. اما نخست وزیر جوان فرانسه امروز یا فردا استعفا خواهد داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
تجربه ناموفق برگزیت سبب خواهد شد تا کشورهایی که زمزمه جدایی از اتحادیه اروپا در انجاها بگوش میرسید حداقل در بازه زمانی ۵ ساله فروکش کند. انگلیس بعنوان یک کشور قوی نتوانست آنگونه که پیش بینی کرده بودند سرافراز از این آزمون بیرون بیاید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
تمایلات متفاوت سیاسی در فرانسه، به صورت تقریباً مساوی طرفدار دارند، امکان اینکه مکرون در ریاست جمهوری بمونه زیاده.

ولی 67 درصد مشارکت در انتخابات عالیه .

مردم به تغییر امیدوارند و میدانند که رأی آنها سرنوشت ساز است !
کبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
خودم به پزشکیان رای دادم ولی بنا به دلایلی نتوانستم ان را به دیگران بگویم و به دیگران گفتم رای سفید دادم

بعد از انتخابات ولی خیلی طرفداران جلیلی را متحجر نامیدند ولی من با نتایج انتخابات فرانسه در چند روز قبل ان ها را توجیه می کردم که راست افراطی در سراسر جهان طرفدار دارد و حتی در فرانسه کرسی های زیادی کسب کرده است.

نتایج دور دوم فرانسه برای من واقعا غیرمنتظره بود و فقط با خودم فکر می کنم این راست افراطی چیست که کل جهان از ان می ترسد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟