سفر بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان

سفر به کشورهای مختلف رؤیای بسیاری از افراد است. برای دارندگان گذرنامه ایرانی، امکان سفر بدون ویزا می‌تواند برنامه‌های سفرشان را به طور قابل‌توجهی ساده‌تر کند. با داشتن اطلاعات صحیح، ایرانیان می‌توانند به مقاصد مختلف بدون دردسر درخواست ویزا سفر کنند.
کد خبر: ۱۲۴۹۸۹۲
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳ 25 July 2024
|
36852 بازدید

سفر بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛ در سال ۲۰۲۴، چندین کشور وجود دارد که دارندگان گذرنامه ایرانی می‌توانند بدون ویزا یا با دریافت ویزا در بدو ورود، سفر خود را به آن‌ها انجام دهند. این گزارش فهرست به‌روز شده و اطلاعات ضروری در مورد این مقاصد را ارائه می‌دهد تا برنامه‌های سفرتان را با آسودگی تنظیم کنید.

سفر به کشورهای مختلف رؤیای بسیاری از افراد است. برای دارندگان گذرنامه ایرانی، امکان سفر بدون ویزا می‌تواند برنامه‌های سفرشان را به طور قابل‌توجهی ساده‌تر کند. با داشتن اطلاعات صحیح، ایرانیان می‌توانند به مقاصد مختلف بدون دردسر درخواست ویزا سفر کنند.

سفر بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان

شاید برای شما هم سؤال شود: سفر بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان شایعه است یا واقعیت؟ در پاسخ باید بگوییم که کشورهایی متعددی هستند که ایرانیان با پاسپورت ایرانی، می‌توانند تنها با خرید بلیط هواپیما و بدون نیاز به ویزا، به آن‌ها سفر کنند. این امر به روابط دیپلماتیک بین ایران و سایر کشورها بستگی دارد. در چنین شرایطی، مقامات دیپلماتیک تصمیم می‌گیرند که سفر را برای شهروندان کشورهای مختلف آسان‌تر کنند؛ بنابراین، امکان سفر بدون ویزا برای ایرانیان وجود دارد.

برای سفر بدون ویزا، کافی است پاسپورت شما حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. شما همچنان می‌توانید به ۴۴ کشور بدون نیاز به ویزا سفر کنید. همچنین، برخی کشورها وجود دارند که برای ورود به آنها نیازی به دریافت ویزا از قبل نیست و ویزا پس از ورود و در فرودگاه صادر می‌شود.

لازم به ذکر است که اگرچه با پاسپورت ایرانی می‌توان به ۴۴ کشور بدون ویزا سفر کرد، اما نوع سفر شما نیز اهمیت دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر قصد سفر توریستی دارید، تعداد کشورهای بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان کمتر می‌شود.

کشورهای بدون نیاز به ویزای توریستی با پاسپورت ایرانی

اگر قصد سفر توریستی دارید و ویزای اقامت، تحصیلی یا کاری ندارید، جدول زیر فهرست کشورهایی را ارائه می‌دهد که می‌توانید بدون ویزا سفر کنید.

سفر بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان

کشورهای بدون نیاز به ویزای فرودگاهی برای توقف‌های کوتاه

گاهی ممکن است پرواز شما به جز مقصد نهایی، توقف‌های دیگری نیز داشته باشد. بدیهی است که این توقفگاه‌ها کشورهایی هستند که شما ویزای ورود به آن‌ها را اخذ نکرده‌اید. ازآنجایی‌که مدت‌زمان توقف‌ها حتی ممکن است بیش از ۲۴ ساعت طول کشد، برخی کشورها از شما می‌خواهند تا ویزای فرودگاهی (بدو ورود) دریافت کنید تا بتوانید در طول زمان توقف در خاک آن‌ها اقامت کنید. بااین‌حال در بعضی از کشورها، درصورتی‌که مدت توقف کمتر از یک هفته باشد و شما از فرودگاه خارج نشوید، نیاز به ویزای فرودگاهی ندارید. این کشورها شامل موارد زیر است:

    جمهوری آذربایجان
    بوروندی
    کامبوج
    کومور
    موزامبیک
    ماکائو
    بولیوی
    ساموآ
    پالائو
    سوریه
    تانزانیا
    تیمور شرقی
    تووالو
    دماغه سبز
    گینه بیسائو
    لبنان
    ماداگاسکار
    مالدیو
    موریتانی
    نپال
    رواندا
    سنگال
    سیشل
    سیرالئون
    سومالی
    توگو
    زیمباوه

سفر بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان

ویزای الکترونیکی (e-Visa)

ویزای الکترونیکی به مسافران این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به مراجعه حضوری به سفارت یا کنسولگری، درخواست خود را به‌صورت آنلاین ارسال کنند. در فرایند درخواست این نوع ویزا باید مدارک موردنیاز را به‌صورت الکترونیکی بارگذاری کرده و جواب درخواست را نیز به‌صورت آنلاین دریافت کنید. در برخی موارد، ممکن است برای توضیحات بیشتر لازم باشد یک‌بار حضوری مراجعه کنید.

در حال حاضر، ۲۰ کشور برای شهروندان ایرانی این امکان را فراهم می‌کنند که ویزای الکترونیکی را آنلاین دریافت کنند، این کشورها عبارت‌اند از:

    آنتیگوآ و باربودا
    کلمبیا
    کنیا
    مونتسرات
    سنت کیتس و نویس
    تاجیکستان
    قرقیزستان
    لسوتو
    بنین
    جیبوتی
    اتیوپی
    گابون
    گینه
    کویت
    مولداوی
    سائوتومه و پرنسیپ
    اوگاندا
    امارات متحده عربی
    ازبکستان
    زامبیا

پیش از اقدام برای ثبت درخواست ویزای آنلاین، توصیه می‌شود به وضعیت و شرایط آن در سفارت یا کنسولگری مربوطه مراجعه کرده و اطلاعات لازم را به دست آورید.

مدارک موردنیاز برای درخواست ویزای کشورهای دیگر

به جز کشورهایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، برای سفر به کشورهای دیگر نیاز به ویزا دارید. مدارک موردنیاز برای اخذ ویزا بسته به کشور مقصد و نوع ویزایی که درخواست می‌دهید، متفاوت است. اگر قصد دارید به‌صورت توریستی سفر کنید، بیشتر کشورها به مدارک زیر نیاز دارند:

۱- اصل و فتوکپی پاسپورت دارای اعتبار؛

۲- فرم تکمیل‌شده درخواست ویزا؛

۳- عکس متقاضی؛

۴- بیمه مسافرتی که تمام مدت اقامت را پوشش دهد (این مورد برای دریافت ویزای برخی از کشورها لازم است)؛

۵- فیش پرداخت هزینه ویزا؛

۶- برنامه تفصیلی سفر که تمام مکان‌هایی را که می‌خواهید بازدید کنید، نشان می‌دهد؛

۷- دعوت‌نامه (در صورت وجود)؛

۸- گواهی رزرو بلیط رفت‌وبرگشت؛

۹- گواهی اقامتگاه یا هتل رزرو شده؛

۱۰- نامه تمکن مالی؛

۱۱- مدارک هویتی (مانند سند ازدواج، گواهی تولد و...)
مهم‌ترین نکته این است که در صورت داشتن سابقه کیفری قبلی، احتمالاً ویزای شما رد خواهد شد. همچنین قبل از اقدام به درخواست ویزا، بهتر است شرایط دقیق و مدارک موردنیاز را از سفارت یا کنسولگری کشور مقصد بررسی و اطلاعات به‌روز را دریافت کنید.

کلام آخر

در این مقاله، به بررسی امکانات سفر بدون نیاز به ویزا برای شهروندان ایرانی پرداختیم. ایرانیان با پاسپورت ایرانی می‌توانند به ۴۴ کشور بدون نیاز به ویزا سفر کنند که این موضوع بستگی به روابط دیپلماتیک بین کشورها دارد. برای برنامه سفر بعدی خود، می‌توانید سفر به این کشورها را در نظر بگیرید.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
فکر می کنید دولت پزشکیان در آینده نزدیک بنزین را گران کند؟