اختصاصی با مشاور پادشاه پیشین عربستان؛ حمله ایران به اسرائیل متفاوت از قبل خواهد بود/ اسرائیل شاید از اردن و امارات کمک بخواهد

پروفسور «حسین عسکری» معتقد است متعاقب ترور هنیه، اسراییل چیزی بیش از یک جنگ کوچک با ایران می خواهد.
کد خبر: ۱۲۵۱۵۱۱
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶ 03 August 2024
|
107254 بازدید

بین الملل تابناک: روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

در خصوص این موضوع، خبرنگار تابناک مصاحبه ای با پروفسور «حسین عسکری» مشاور بانک جهانی و استاد دانشگاه جورج واشنگتن انجام داده که در ادامه آمده است.

حسین عسکری مشاور وزیر دارایی (۱۹۷۸ میلادی) بوده و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می کنند. عسکری استاد تجارت بین الملل و امور بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و رئیس موسسه تحقیقات و مدیریت جهانی و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن بوده است. زمینه تخصصی و بحث های او در دانشگاه جورج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است.

*متعاقب ترور اسماعیل هنیه در ایران، آیت الله خامنه ای اعلام کرد که این ترور در حریم ایران انجام شده و ایران پاسخ خواهد داد. از سوی دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده که واکنش به این ترور از سوی جبهه مقاومت به شمول ایران خواهد بود. ارزیابی شما از نوع واکنش ایران چیست؟

این فقط از اختیارات مقام معظم رهبری است که در این زمینه تصمیم گیری کند. جبهه مقاومت خود تصمیم خواهد گرفت که چه کند. هرکدام آنچه می توانستند گفتند و مسائل دو تا است. چه کسی پاسخ خواهد داد؟ به نظر من جبهه مقاومت. آنها چه خواهند کرد؟ اگر آنها می توانستند، بسیار منطقی بود که پاسخی متناسب داشته باشند. یعنی یکی از دو مقام راست افراطی اسرائیل را به تنهایی هدف قرار دهید، مانند «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی یا «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و یا وزیر دفاع [جنگ].

*اسرائیل مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. به نظر می رسد با واکنش ایران، اسرائیل نیز واکنشی نشان دهد. چرا که مسئولیت اولین را بر عهده نگرفته و واکنش ایران را حمله به خود ارزیابی خواهد کرد. به نظر شما اسرائیل به واکنش احتمالی ایران واکنش نشان خواهد داد؟

بله، اسرائیل واکنش نشان خواهد داد. این که چگونه واکنش نشان می دهد به شرایط حاکم و اینکه ایالات متحده به چه میزان همراهی خواهد کرد بستگی دارد.

*اسماعیل هنیه در داخل خاک ایران ترور شد. برخی معتقد هستند این موضوع نشان می دهد که نتانیاهو خواستار کشاندن ایران به جنگی منطقه ای است. ارزیابی شما چیست؟

بله، اما اسراییل چیزی بیش از یک جنگ کوچک با ایران می خواهد. اسرائیل خواهان بمباران ایران و تغییر نظام است. بنابراین اسرائیل می خواهد که ایالات متحده به دفاع از آن و شاید حتی همکاری با اردن و امارات بیاید.

ایران باید از عراق بخواهد که تمام سربازان، افسران اطلاعاتی آمریکا را بیرون کند و پایگاه‌های باقی‌مانده‌اش را قبل از پاسخ ببندد.

*مساله مهم در حال حاضر این است که اگر ایران واکنش نشان دهد، اسرائیل نیز واکنشی احتمالا خواهد داشت. آیا این مارپیچ مانند حملات ماه آوریل در همین حد قطع خواهد شد یا تداوم خواهد داشت؟

نه، این بار با خونریزی بیشتر گسترده تر خواهد شد. همانطور که دفعه قبل در واکنش ایران وجود داشت، هیچ هشداری وجود نخواهد داشت. با توجه به اینکه ترور هنیه در ایران اتفاق افتاده است، سپاه می خواهد می‌خواهد ضعف اسرائیل را نشان دهد. من نوع دیگری از حمله را تصور می کنم.

اسرائیل خواهان یک جنگ خونین با ایران است که در آن آمریکا کشتار می کند. ایالات متحده با توجه به اوکراین و تلاش هایش برای چرخش به سمت دریای چین در شرق دور، نیازی به جنگ ندارد. اما با توجه به قدرت لابی صهیونیستی به سمت اسرائیل کشیده خواهد شد.

*آمریکا اعلام کرده از این ترور بی اطلاع بوده است. اگر ایران و اسرائیل وارد جنگ شوند، آیا آمریکا از اسرائیل حمایت خواهد کرد؟

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در پایان ماه گذشته گفت که ایالات متحده در صورت پیوستن به اسرائیل از اسرائیل دفاع خواهد کرد. به نظر من، این یک بیانیه احمقانه از طرف او بود. اگر اسرائیل به کشور دیگری حمله کند و آن کشور پاسخ دهد چه؟ مطمئناً آمریکا نباید تضمینی برای دفاع از اسرائیل بدهد. این باید به این بستگی داشته باشد که چرا اسرائیل مورد حمله قرار گرفته است. اما آستین گفت که ایالات متحده از اسرائیل دفاع خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...