شایعه بازگشت تیلور و ریسک خطرناک تانک روسی؟

برخی منابع از تصمیم عبدالرشید سعدالله‌اف برای حضور در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی خبر می‌دهند؛ آیا تانک روسی بعد از آن همه افتخار، خود را در معرض ریسکی بزرگ و خطرناک قرار خواهد داد؟
کد خبر: ۱۲۵۸۴۹۱
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۴ 09 September 2024
|
5114 بازدید

شایعه بازگشت تیلور و ریسک خطرناک تانک روسی؟

به گزارش تابناک ورزشی، روس‌ها که نتوانستند در المپیک ۲۰۲۴ پاریس کشتی بگیرند و بعد از ممانعت کمیته بین‌المللی المپیک از حضور ستارگان این کشور در پاریس، فدراسیون کشتی روسیه، المپیک را تحریم کرد، حالا این سؤال مطرح است که روس‌ها در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی شرکت خواهند کرد یا نه؛ البته باتوجه به حضور آنها در رقابت‌های جهانی امیدهای سال گذشته که در آلبانی برگزار شد، قطعاً میزبان جهانی اوزان غیرالمپیکی که همراه با زیر ۲۳ سال جهان، میزبان هر دو رویداد است، مشکلی بابت صدور روادید برای تبعه‌های روس نخواهد داشت.

البته روس‌ها خودشان همچنان منتظر دریافت مجوز نهایی و قطعی برای شرکت در مسابقات جهانی آلبانی هستند که طبیعتاً از سوی IOC به اتحادیه جهانی کشتی (UWW) اعلام خواهد شد و اتحادیه جهانی، روس‌ها را از آخرین تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک در این خصوص آگاه خواهد کرد. هنوز کشتی‌گیرانِ مد نظر روس‌ها برای شرکت در مسابقات جهانی هم مشخص نشده‌اند، اما برخی منابع از تصمیم عبدالرشید سعدالله‌اف برای شرکت در این رقابت‌ها خبر داده‌اند که البته خیلی منطقی به نظر نمی‌آید.

این خبر از آنجایی شکل گرفته که طبق قانون اتحادیه جهانی، کشتی‌گیرانی که در پاریس کشتی گرفتند، اجازه شرکت در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی را ندارند، بنابراین روس‌های اوزان المپیکی باتوجه به اینکه در المپیک فرانسه غیبت داشتند، می‌توانند در اوزان غیرالمپیکی شانس خود را امتحان کنند.

برای کشتی‎‌گیرانی که در سبک‌وزن یا میان وزن کشتی می‌گیرند باتوجه به نزدیکی وزن‌ها به هم، شاید این ممکن باشد. مثل دیوید تیلور که در انتخابی المپیک در وزن ۸۶ کیلوگرم مغلوب آرون بروکس شد و بعد از آن با قبول پیشنهاد باشگاه کابوی‌ها، از دنیای قهرمانی کناره‌گیری کرد. تغییر تصمیم تیلور، باتوجه به اینکه قادر است در ۹۲ کیلوگرم کشتی بگیرد، غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد، ضمن اینکه خیلی از مدعیان وزن ۹۲ کیلوگرم، کشتی‌گیرانی بودند که زیر سایه مدعی اصلی وزن ۸۶ کیلوگرم کشورشان قرار گرفته و به این وزن آمده‌اند، اما در مورد عبدالرشید سعدالله‌اف مسئله به گونه دیگری است.

اول آنکه او مثل تیلور و خیلی از مدعیان دیگر، نمی‌تواند به وزن بالاتر برود، که وزن بالاترش المپیکی است و در جهانی اوزان غیرالمپیکی جایی ندارد. بنابراین اگر خواستار حضور در تیرانا باشد، باید یک وزن پایین بیاید.

کشتی‌گیران ۹۷ کیلوگرم، معمولا بالای ۱۰۰ کیلوگرم هستند و عبدالرشید اگر بخواهد در ۹۲ کیلوگرم کشتی بگیرد چیزی در حدود ۸ تا ۱۰ کیلو باید وزن کم کند. چیزی که با قانون امروز کشتی، که در هر دو روز و با فاصله حدودا ۲ ساعته با آغاز مسابقات، وزن‌کشی انجام می‌شود، کار را برای هر ورزشکاری بسیار سخت می‌کند. زین رترفورد آمریکایی قهرمان وزن ۷۰ کیلوگرم جهان در سال ۲۰۲۳ آخرین قهرمان شاخصی بود که این کار را انجام داد و البته در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ناکام بود. او در همان مبارزه اولش در وزن ۶۵ کیلوگرم، به رحمان عموزاد باخت و در ادامه به دلیل سرگیجه و آسیب‌دیدگی به کشتی‌هایش در شانس مجدد ادامه نداد.

امیرعلی آذرپیرا هم سال گذشته در پی مصدومیت کامران قاسم‌پور، در حالیکه نفر دوم چرخه انتخابی تیم ملی در ۹۷ کیلوگرم سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شد، در وزن ۹۲ کیلوگرم به کار گرفته شد که شکستی تلخ را مقابل زاهید والنسیای آمریکایی که کشتی‌گیر درجه یکی هم نیست، داشت و بعد از این مبارزه هم در حالیکه دچار بدحالی شدید و سرگیجه شده بود، برای دقایقی نسبتاً طولانی تحت مراقبت پزشکی گروه پزشکان اتحادیه جهانی قرار گرفت.

علاوه بر موضوع اضافه وزن، عبدالرشید سعدالله‌اف، بعد از دو سال دوری از مسابقه که به دلیل محرومیت روس‌ها از شرکت در مسابقات اتفاق افتاده بود، سال گذشته به بلگراد رفت و بعد از آنکه شکستش مقابل مجتبی گلیج را ثانیه آخر با برد عوض کرد، مقابل اخمد تاج‎‌الدینوف شکست خورد و در ادامه هم به دلیل آسیب‌دیدگی، در کشتی رده‌بندی حاضر نشد و به مسکو بازگشت تا جراحی گردن انجام دهد.

بنابراین سعدالله‌اف سال ۲۰۲۳ هم در حالیکه مشخصاً دوری از مسابقه، اثرش را روی او گذاشته بود، شرایط خوبی نداشت. بعد از جراحی، می‌خواست پیش از حضور در مسابقات گزینشی اروپایی، در مسابقات قهرمانی اروپا کشتی گرفته و آمادگی‌اش را محک بزند که میزبان از ورود او به خاک رومانی خودداری کرد. در ادامه هم، اتحادیه جهانی اعلام کرد سعدالله‌اف اجازه شرکت در گزینشی اروپایی در باکو را ندارد. به این ترتیب تانک روسی که دو نشان طلای المپیک و چندین طلای جهانی را در کارنامه دارد، از سال ۲۰۲۱ به این طرف، مدالی نگرفته و صرفاً در یک مسابقه جهانی (بلگراد ۲۰۲۳) کشتی گرفته و آخرین رویدادش نیز با مصدومیت و جراحی همراه بوده است.

شایعه بازگشت تیلور و ریسک خطرناک تانک روسی؟

بازگشت به میدان، در وزن پایین‌تر در واقع یک ریسک بسیار خطرناک برای عبدالرشید سعدالله‌اف است، هرچند که او در دوران اوجش نشان داد قهرمان فوق‌العاده‌ای است که کمتر کشتی جهان نمونه‌اش را دیده است.

در مورد دیوید تیلور اما بازگشت به میدان، ریسکی به اندازه تانک روسی ندارد، اما همچنان کشتی گرفتن او در چلنج تورنمنت (انتخابی تیم ملی آمریکا برای مسابقات جهانی تیرانا) در حد گمانه‌زنی است و تا شب ۱۳ سپتامبر، یک روز پیش از شروع این رقابت‌ها، قهرمان وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک و جهان فرصت دارد که در مورد بازگشت به تشک تصمیم بگیرد. او هنوز خودش هیچگونه واکنشی نسبت به این گمانه‌ها نشان نداده، در حالیکه معمولا کشتی‌گیران آمریکایی خیلی اهل محافظه‌کاری و پنهان‌کاری نبوده و خیلی زود تصمیمات خود را در مورد آینده قهرمانی‌شان، رسانه‌ای می‌کنند.

احتمال حضور عبدالرشید سعدالله‌اف و دیوید تیلور در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی هرچند ضعیف به نظر می‌رسد، اما در صورتی که آنها به تیرانا بیایند و هر دو در ۹۲ کیلوگرم کشتی بگیرند، این یک اتفاق فوق‌العاده جالب و هیجان‌انگیز برای کشتی دنیا خواهد بود. ضمن اینکه اگر کامران قاسم‌پور انتخابی روز نوزدهم شهریورماه را از امیرحسین فیروزپور ببرد، رقابت این سه نفر با هم قطعاً زیباترین مبارزه‌های مسابقات جهانی آلبانی خواهد بود و وزن و عیار این رقابت‌ها را به شدت بالا خواهد برد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟