برای دریافت مهریه دیگر به دادگاه نروید

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخصوص ثبت درخواست مهریه توسط زنان گفت: نیازی به مراجعه به دوایر اجرای ثبت یا مراجع قضایی در وهله نخست نیست.
کد خبر: ۱۲۶۳۳۵۱
|
۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱ 02 October 2024
|
2025 بازدید
|
۶

 

به گزارش تابناک ،سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره ثبت درخواست مهریه خاطرنشان کرد: درخواست ثبت اجرای مهریه در دوایر اجرایی این سازمان ۱۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است؛ به طوری که از ابتدای امسال تا پایان شهریور، ۹۴ هزار پرونده درخواست مهریه ثبت شده است.

ایرنا در خبری نوشت:وی افزود: تشکیل پرونده درخواست اجرای مهریه به معنای طلاق نیست و ممکن است برخی از این زوجین که پرونده اجرایی دارند، همراه با یکدیگر برای اجرای مهریه مراجعه کنند و در واقع زوجین مطالبات خود را وصول می‌کند و زوج هم بدهی خود را پرداخت می‌کند.

صدور اجراییه مهریه الزاما به معنای طلاق نیست
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: صدور اجراییه مهریه الزاما به معنای طلاق نیست، بلکه نحوه وصول مطالبات است چراکه مهریه عندالمطالبه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ماده ۹۲ قانون ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: اسناد ازدواج به طور مستقیم در دوایر اجرای اسناد رسمی مورد اجرا قرار می‌گیرد تا حرمت افراد حفظ و حقوق عمومی آنها رعایت شود و افراد به جای اینکه در محاکم و دادگاه‌ها پرونده تشکیل دهند و درگیر فرایندهای قضایی شوند که در برخی موارد هم این درگیری‌ها منجر به اختلافات بیشتر می‌شود، پیش‌بینی شده است اسناد در دوایر اسناد رسمی اجرا شود و مردم بدون مراجعه به محاکم بتوانند مطالبات خود را وصول کنند.

‌در ماده ۹۲ قانون ثبت اسناد و املاک کشور آمده است: «مدلول کلیه اسناد رسمی راجع به دیوان و سایر اموال منقول بدون احتیاج حکمی از محاکم عدلیه لازم‌الاجرا است مگر در مورد تسلیم‌عین منقولی که شخص ثالثی متصرف و مدعی مالکیت آن باشد.»

 
سعادتیان تصریح کرد: مهریه حق است و هر زمان که زوجه بخواهد می‌تواند برای مطالبه آن درخواست بدهد و اکنون زوجه برای درخواست مهریه باید در هر دفتر اسناد رسمی ازدواج که واقعه عقد ازدواج در آنجا ثبت شده باشد، مراجعه کند و در واقع، نیازی به مراجعه به دوایر اجرای ثبت یا مراجع قضایی در وهله نخست وجود ندارد بلکه پس از صدور اجراییه باید به دوایر اجراییه همان شهرستان مراجعه شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا درصورت انصراف زوجه از وصول مطالبات خود و دریافت مهریه هزینه اجراییه دریافت می‌شود؛ گفت: در موضوع مهریه اگر زوجه درخواست صدور اجراییه داشته باشد، در صورتی که از بدو صدور تا ختم صدور اجراییه هر زمانی انصراف خود را اعلام کند، هیچ هزینه‌ای از طرفین وصول نمی‌شود و معاف از پرداختی است زیرا از رفع اختلافات خانودگی حمایت می‌کنیم.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۱
تا مردا را سکته ندید ول کنی نستید کدوم زنی حاضر بره یک قرار داد ببنده چها رمیلیارد سفته بکشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۱
کلا، با گران شدن طلا، و مشکلات اقتصادی، مهریه برای مردانی که قادر به پرداخت نیستند مشکل آفرینش شده است. لازم است در این باره فکر اساسی بشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۱
با این روند افزایشی قیمت سکه می شه بفرمایید چطور مهریه پرداخت کنیم؟؟!!
سکه تا سالها پیش 30 هزار تومان بود. الان شده 46 م تومان!!
از شما پیش کی شکایت باید کنیم؟؟؟ خدا از بانی و باعث آن هیچوقت نگذرد..الهی آمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۱
خیلی ممنون از راهنماییتان، اگر یک در صد هم امید بود که خانمی به خاطر فرایندهای پر فراز و نشیب قضایی و رفت وآمدهای طولانی به مراجع، از پیگیری موضوع منصرف شود، آن یک در صد خوشبینی آقایان هم از دست رفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۱
۹۴۰۰۰ درخواست مهریه؟؟
کدام مهر و عشق
در ثانی چقدر آمار ازدواج بوده مگر؟؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۱
اخد دریافت مهریه را منوط کنید به شرط اینکه 5 سال زوجین در کنار هم زندگی مشترک داشته باشند در غیر این صورت اگر درخواست مهریه و یا طلاق زیر 5 سال صورت بگیرد دریافت مهریه منتفی هست چون خیلی ها به خاطر مهریه ازدواج می کنند و فورا طلاق می گیردند و زاد و ولد صورت نمی گیرد .
و یا اینکه کلا مهریه را از دایره قانونی بردارید تا پیگرد قانونی شامل مهریه نشود
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # لبنان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟