آیا آمریکا به‌دنبال جنگ با ایران آست؟!

یک کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه عملیات وعده صادق ۲ نشان داد که توانمندی‌های ایران بسیار گسترده است، گفت: ما هیچ نشانه‌ای از این که آمریکا بخواهد وارد یک جنگ گسترده با ایران شود نداریم، البته نشانه داریم که نمی‌خواهند وارد جنگ با ایران شوند.
کد خبر: ۱۲۶۴۲۰۲
|
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰ 07 October 2024
|
1517 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از فارس: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شامگاه ۱۰ مهرماه در پاسخ به اقدام تروریستی چند وقت قبل رژیم اشغالگر قدس در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و همچنین تحرکات تروریستی اخیر این رژیم در به شهادت رساندن شهید سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و شهید عباس نیلفروشان از فرماندهان سپاه قدس کشورمان سه پایگاه نظامی هوایی اصلی رژیم صهیونیستی از جمله مقر موساد، پایگاه هوایی نواتیم محل اصلی نگهداری جنگنده‌های F۳۵، پایگاه هوایی هاتسریم پایگاه مبدا عملیات ترور سید حسن نصرالله، رادارهای راهبردی و مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامون غزه مورد هدف قرار موشک‌ های خود قرار داد.

در همین راستا با فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و استاد دانشگاه تهران درباره واکنش‌هایی که در آمریکا نسبت به این عملیات بود و همچنین حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کردیم.

بایدن در حوزه حمایت‌های تجهیزاتی و سیاسی از اسرائیل چیزی کم نذاشته استایزدی در ابتدای این گفت‌وگو تاکید کرد: در آمریکا واکنش‌ها به عملیات وعده صادق ۲ متعدد بود و عده‌ای که منتقد نتانیاهو و رژیم صهیونیستی بودند می‌گفتند که این سیاست دولت بایدن و سیاست یهود در نهایت می‌تواند منجر به یک جنگ گسترده‌تری شود. البته از قبل هم این بحث مطرح بود ولی سیاست دولت بایدن در یک سال گذشته همکاری، همراهی و میدان‌داری بود و در حوزه تجهیزات و حمایت‌های سیاسی هیچ چیزی کم نذاشته است.

وی با اشاره به حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی افزود: این جمله اخیری که آقای بایدن گفت که هیچ رئیس جمهوری به اندازه من در تاریخ آمریکا به اسرائیل کمک نکرده، و سه بار هم آن را تکرار کرد، حرف صحیحی است و واقعا هیچ کسی به اندازه بایدن در تاریخ آمریکا به رژیم صهیونیستی کمک نکرده است.این استاد دانشگاه تاکید کرد: یک سری نقدهایی در آمریکا از اقدامات رژیم صهیونیستی وجود دارد که این نقدها هم تاثیری در سیاست دولت بایدن نداشته و سیاست‌های دولت بایدن همان سیاست قبلی چک سفید است و حمایت صد درصدی را ارائه می دهد.

ایزدی ادامه داد: واکنش مقامات آمریکایی به جنگ لبنان هم جالب بود، شما مثلاً اظهارات جان کربی را ببینید که در مصاحبه‌ای در پاسخ به خبرنگار بی بی سی که از او می‌پرسد شما صحبت از آتش بس می‌کردید ولی الان اسرائیلی ها به لبنان حمله کردند و این خلاف آن درخواست شما و نظر شماست می‌گوید که نه لزوما اینطور نیست و اسرائیلی ها حق دفاع از خودشان را دارند و هم می‌شود آتش‌بس داشت هم به حزب الله حمله کرد!  وی اضافه کرد: توجیه آمریکایی‌ها این بود که ما ضمن اینکه با دولت لبنان صحبت می‌کنیم یا درباره فلان راهکار با دولت لبنان به توافق می‌رسیم، به حزب الله هم حمله می کنیم! ادعای آتش بس هم داریم و همزمان می‌توانیم هر دو کار را انجام بدهیم یعنی هم حمله کنیم و با لبنان مذاکره کنیم!

آمریکایی‌ها حق خودشان می‌دانند که واژه‌ها را تعریف کننداین کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: مقامات آمریکایی بخاطر روحیه استکباری‌ای که دارند حق خودشان می‌دانند که واژه ها را تعریف کنند، یعنی تعریف یک مقام آمریکایی از آتش‌بس با تعریف معمول از آتش‌بس فرق می‌کند.  مثلاً شما در خبرگزاری فارس واژه ceasefire را آتش بس ترجمه می کنید که ترجمه اشتباهی نیست و درست است منتها فهم یک مقام آمریکایی از کلمه آتش بس فرق می‌کند.

وی ادامه داد: همین چند روز پیش از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک مصاحبه درباره گسترش جنگ می پرسند که او پاسخ می‌دهد که جنگ ندارند و آنها دارند با تروریست مبارزه می‌کنند! یعنی در تعریف امریکایی ها مبارزه با حزب الله گسترش جنگ نیست، در صورتی که گسترش جنگ هست. یعنی زمانی که به حزب الله حمله می‌کنند این گسترش جنگ است ولی مقام آمریکایی واقعیت را چیز دیگری تعریف می کند. 3 دروغ آمریکا که برخی آن را باور کردندایزدی افزود: به همین دلیل است که برخی در کشور ما یک مقدار دچار مشکل تحلیل شدند، یعنی حرف های آمریکایی را می‌شنیدند و باور می‌کردند. آنها در سه مورد اظهارات آمریکا را شنیدند و باور کردند، مورد اول همین موضوع گسترش جنگ بود که آمریکایی‌ها می گفتند دنبال گسترش جنگ نیستند و خیلی ها در کشور ما باور کردند ولی واقعیت امر این بود که آمریکا دنبال گسترش جنگ بود و از همان ابتدا هم دنبال این کار بودند فقط منتظر زمانبندی و طراحی برای رسیدن به اهدافی که داشتند بودند، این فریب اول بود که آمریکایی ها سعی کردن طرف مقابل را فریب دهند.

وی اضافه کرد: مورد دوم هم همین بحث آتش‌بس بود، که آمریکایی ها می‌گفتند ما خواهان آتش بس هستیم، شما خاطرتان هست که از همان اوایل به قاهره و دوحه رفت و آمد می‌کردند و یک ظاهری از تلاش برای رسیدن به آتش بس را داشتند ولی در عمل کارشان این بود که تصمیم مشترک بگیرند.ایزدی ادامه داد: الان هم زیاد می بینید که آمریکا با کارهایی که رژیم صهیونیستی در لبنان انجام می‌دهد کاملا همراهی می‌کنند و هیچ اختلاف نظری در این حوزه‌ها بین آمریکا و صهیونیست‌ها نیست.این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: مورد سوم هم بحث تله جنگ است، ولی باید یک مقداری درباره گزاره های مرتبط با این شعار فکر شود. 

آیا واقعا نتانیاهو و رژیم صهیونیستی می‌خواهند علیه ایران وارد یک جنگ گسترده که آمریکا آنجا حضور داشته باشد، شوند؟ آیا این به نفع آنهاست که یک جنگ گسترده ایجاد شود؟وعده صادق ۲ نشان داد توانمندی‌های ایران بسیار گسترده استوی گفت: عملیات وعده صادق ۲ نشان داد که توانمندی‌های ایران بسیار گسترده است و گنبد آهنین هم شیشه‌ای است و خیلی کارکردی ندارد. الان با توجه به مساحت اسرائیل و با توجه به حجم موشک‌های بالستیک ایران، که بخش عمده‌ای از آن هم استفاده نشده، آیا آمریکایی ها وارد یک جنگ گسترده با ایران شوند این به نفع آنهاست؟ این نکته‌ای است که باید درباره آن فکر شود و آیا اصلا سیستم اینگونه کار می‌کند که نتانیاهو دست بایدن را بگیرد و به جنگ با ایران ببرد؟ آیا واقعا اینطور است؟

ایزدی یادآور شد: آن چیزی که ما از روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌فهمیم این است که اینها تصمیم های بزرگی که می‌خواهند بگیرند را با هم می‌گیرند که درگیری نظامی با ایران هم تصمیم بزرگ این دو است، یعنی طوری نیست که اسرائیل بتواند آمریکا را زور کند و به سمت یک جنگ بکشد.وی تاکید کرد: اگر آمریکا بخواهد وارد جنگ با ایران شود خودش تصمیم می‌گیرد و ما هیچ نشانه‌ای نداریم از این که الان آمریکا بخواهد وارد یک جنگ گسترده با ایران شود، البته نشانه داریم که نمی‌خواهند وارد جنگ گسترده با ایران شوند، از این جهت به نظرم این گزاره های که در سال گذشته چون ما سالگرد طوفان هم داریم گزاره هایی که به تله جنگ در کشور مشهور شد یک دور باید بازخوانی شود. دو مورد اول باید بگوییم که کاملا یک عملیات روانی بود، و در باره این مورد آخر هم نیاز به تمرکز بیشتری است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟