شیوع گسترده آبله میمون در ۱۵ کشور آفریقایی

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در مجموع ۱۵ کشور در منطقه آفریقا در سال ۲۰۲۴ تحت تأثیر شیوع بیماری mpox (آبله میمون) قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۲۶۵۰۷۱
|
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰ 12 October 2024
|
438 بازدید

شیوع گسترده آبله میمون در ۱۵ کشور آفریقایی

به گزارش تابناک به نقل از مهر به نقل از شینهوا، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در مجموع ۱۵ کشور در منطقه آفریقا در سال ۲۰۲۴ تحت تأثیر شیوع بیماری mpox (آبله میمون) قرار گرفته‌اند.

بر اساس آخرین گزارش این سازمان، در مورد همه گیرهای mpox در منطقه آفریقا، ۱۵ کشور در منطقه آفریقا دارای انتقال فعال mpox هستند که به عنوان موارد گزارش شده در شش هفته گذشته تعریف شده است، به طوری که غنا به تازگی تحت تأثیر شیوع mpox قرار گرفته است.

در سال ۲۰۲۴، تا ۲۹ سپتامبر، منطقه آفریقا ۳۷۳۲۵ مورد مشکوک را ثبت کرده است که شامل ۹۹۶ مورد مرگ و ۶۶۰۲ مورد تأیید شده است، در حالی که اکثر موارد در جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی شده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو که ۳۰۷۶۶ مورد مشکوک را گزارش کرده است، به دلیل تشخیص دیرهنگام و دسترسی ضعیف به درمان در چندین منطقه بهداشتی، با نرخ مرگ و میر بالاتری مواجه است. سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که تنها ۳۹ درصد موارد مشکوک در سال ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفته اند، زیرا میزان مثبت بودن در بین موارد آزمایش شده حدود ۵۵ درصد است.

این آژانس بهداشتی خاطرنشان کرد که تعداد قابل توجهی از موارد مشکوک به mpox آزمایش نشده باقی مانده اند و به دلیل ظرفیت تشخیصی محدود، هرگز تأیید نمی‌شوند.

در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، غنا به عنوان آخرین کشور منطقه تحت تأثیر شیوع mpox، پس از ثبت اولین مورد سال خود در ۱ اکتبر، فهرست شده است.

سازمان جهانی بهداشت گفت که این منطقه با چندین گروه از ویروس دست و پنجه نرم می‌کند که تلاش‌های گروه واکنش را پیچیده‌تر می‌کند.

سویه Clade Ia در جمهوری آفریقای مرکزی در گردش است، در حالی که سویه Clade Ib در اوگاندا، رواندا و بوروندی وجود دارد، و سویه Clade IIb در نیجریه و آفریقای جنوبی گزارش شده است که پیچیدگی در مدیریت شیوع در کشورهای آسیب دیده را افزایش می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت بر نیاز فوری به افزایش ظرفیت آزمایشگاهی، تقویت سیستم‌های نظارت و بهبود هماهنگی بین مرزی تاکید کرد و از کشورهای عضو خواست تا بر تشخیص زودهنگام، اجرای کمپین‌های هدفمند واکسیناسیون و تشدید مداخلات بهداشت عمومی، به ویژه در مناطقی که تعداد موارد رو به افزایش است، تمرکز کنند.

در اواسط ماه اوت (اواخر مرداد)، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا شیوع مداوم mpox در آفریقا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی برای امنیت قاره اعلام کرد. اندکی پس از آن، سازمان جهانی بهداشت هم mpox را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی اعلام کرد و بالاترین سطح هشدار جهانی خود را برای mpox برای دومین بار در دو سال گذشته فعال کرد.

با این حال، آخرین بولتن سازمان جهانی بهداشت شامل زامبیا نمی‌شود، اما روز پنجشنبه اعلام شد که اولین مورد mpox در این کشور نیز در یک شهروند تانزانیایی شناسایی شده است.

Mpox که به عنوان آبله میمون نیز شناخته می‌شود، یک بیماری عفونی است که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود و از طریق تماس نزدیک منتشر می‌شود. علائم عبارتند از تب، تورم غدد لنفاوی، گلودرد، دردهای عضلانی، بثورات پوستی و کمردرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟