شرط بازگشت نرخ دلار به قیمت 61 هزار تومان

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: با توجه به تورم و نقدینگی که در اقتصاد کشور وجود دارد بانک مرکزی باید به نقطه‌ای برای توقف ...
کد خبر: ۱۲۶۸۱۵۷
|
۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰ 27 October 2024
|
3095 بازدید
|
۲

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: با توجه به تورم و نقدینگی که در اقتصاد کشور وجود دارد بانک مرکزی باید به نقطه‌ای برای توقف قیمت ارز برسد. احتمالا با ادامه این روند و کاهش تنش‌ها احتمالا نرخ دلار به قیمت 61 هزار تومان کاهش پیدا کند.

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا؛ کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی و کارشناس اقتصادی درباره آغاز ریزش قیمت ارز در بازار اظهار داشت: در مقطعی شاهد کاهش انتظارات تورمی در جامعه بودیم و تاثیر وقایع سیاسی در اقتصاد به هر حال کاهش پیدا کرده‌ بود اما در شرایط جنگی وقتی کشوری مورد تهدید قرار می‌گیرد، کشور از شرایط عادی خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه اخبار جنگ قیمت ارز را در کشورمان افزایش داد و نرخ دلار به حدود 70 هزار تومان هم نزدیک شد، گفت: این افزایش نرخ دلار نشان می‌داد که مردم در میان این اخبار جنگ نگران اقتصاد و گرانی‌های احتمالی بودند. مردم همواره تحت تاثیر آثار تحریم‌ها بودند اما وقتی در شرایط تحریمی به شرایط جنگی هم نزدیک می‌شود شاهد شدت افزایش نرخ ارز بودیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:‌ اما با توجه به انتشار اخباری مبنی بر کاهش تنش‌های بین ایران و غرب و انتشار اخباری مبنی بر اینکه حمله رژیم صهیونیستی با اطلاع قبلی ایران انجام شده، این اخبار نشان می‌دهد که تنش‌ها در حال کاهش است و به دنبال آن هم انتظارات تورمی کاشه پیدا می‌کند و این روند حتما در کاهش قیمت ارز تاثیر می‌گذارد. در این برهه زمانی وظیفه بانک مرکزی مداخله درست در بازار است. معتقدم مداخله،‌ زمان و تاریخ و میزان دارد. اگر در این مقطع زمانی بانک مرکزی هوشمند عمل کند و بتواند به درستی در بازار مداخله داشته باشد، به نظر می‌رسد احتکارکنندگان یا خریداران احتیاطی دلار، فروشنده می‌شوند و ریزش قیمت دلار ادامه خواهد داشت.

سیدعلی با تاکید بر اینکه الان موقع مداخله بانک مرکزی در بازار است، افزود: ما اطلاعی از تصمیمات سیاسی، دفاعی و نظامی کشور نداریم اگر تصمیم بر پایان یا کاهش تنش‌های منطقه‌ای است،‌ ‌باید بانک مرکزی مداخله را انجام دهد تا قیمت ارز به حداقل‌ترین قیمت برگردد.

وی گفت:‌ البته با توجه به تورم و نقدینگی که در اقتصاد کشور وجود دارد بانک مرکزی باید به نقطه‌ای برای توقف قیمت ارز برسد. به نظر می‌رسد با ادامه این روند و کاهش تنش‌ها احتمالا نرخ دلار به قیمت 61 هزار تومان کاهش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:‌ باید توجه داشته باشیم که دولت چهاردهم حامل پیام صلح بود و بر سر کار آمد تا به دنیا پیام صلح بدهد و اساسا هدف از انتخاب آقای پزشکیان برای بهبود ارتباطات بین‌المللی با شرق و غرب و بهبود وضعیت اقتصاد کشور و همچنین بهبود معیشت مردم بود. اگر دولت درباره بهبود روابط‌های بین‌المللی و عضویت در FATF تصمیم بگیرد، قیمت دلار به قیمت واقعی و مورد نظر مسئولان و تصمیم‌سازان کشور می‌رسد. در حال حاضر، تمام کشورهایی که داعش و القاعده را تامین مالی می‌کردند، عضو FATF هستند و باید دید در ایران با چه منطقی با عضویت به FATF مخالفت می‌شود و چرا خود تحریمی می‌کنیم ؟    

وی با اشاره به احتمال مداخلات امارات در اثرگذاری درهم بر روی دلار در ایران، اظهار داشت: شاید کشورهای منطقه در ظاهر با ایران روابط امن اقتصادی دارند آن هم به این دلیل که آثار منفی افزایش تنش‌ در ایران، وضعیت آنها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و فروش نفت آنها را در هم شرایط ریسک قرار می‌دهد اما در باطن نگاه مثبتی به اقتدار ایران ندارند. باید توجه داشت حتی کشور چین هم از طریق امارات با ایران در حال مبادله و مراوده اقتصادی است و وجوه در امارات تبدیل می‌شوند. بنابراین گردش مالی ایران در امارات بسیار بالا بوده و همانطور در ایران سفته‌بازها فعال هستند در امارات هم این موارد دیده می‌شود که ممکن است هیچ ارتباطی هم با دولت امارات نداشته باشند.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
معاون محترم اسبق ارزی بانک مرکزی حدود یک ماه پیش دلار حدود 58 هزار تومن بود الان که بیاد روی 61 هزار تومن که نه شرط داره نه خوشحالی در واقع 3 هزار تومن هم گرون شده تازه اگر بشه 61 هزار تومن ....... فعلا که روی 66500 تومن جا خوش کرده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
کمال جان دلار ۶۶۵۰۰ ، معاون رئیس بانک مرکزی از پیش بینی عاجز است ، آخر ایشان در کدام دانشگاه درس خواند و چطور معاون شد ، ملت بدبخت ایران گرفتار چی ادمهای بی سواد شد ، تورم ۴۰ درصد بعدا اقا میاد میگه دلار ۶۱ میشه
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟