تابناک گزارش می‌دهد؛

عرضه خودرو در بورس، طرح شکست خورده ادوار/وزرای سابق با صنعت خودرو چه کردند؟

با جدی شدن بحث ورود مجدد خودرو به بورس، اتابک وزیر صمت، مخالفت جدی خود را اعلام کرد، اما به نظر می رسد برخی تلاش دارند تا شرایط بازار رقابتی خودرو را محدود کرده و از انحصار قیمتی سود ببرند.
کد خبر: ۱۲۷۰۲۳۹
|
۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶ 09 November 2024
|
4071 بازدید
|

اما و اگرها برای ورود مجدد خودرو به بورس دوباره سرزبان‌ها افتاده طوری‌که در تازه‌ترین اظهارنظری که اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت دراین خصوص داشته می‌توان گفت که وی جزو مخالفین پروپاقرص این مسئله به شمار می رود.

به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، شورای رقابت بر این باور است که عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به شفافیت و بهبود عملکرد بازار این کالا کمک کند. گذشته از فضای موجود، تجربیات ناموفق در دولت های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم، مهر تاییدی بر مخالفت اتابک با این موضوع می زند. 

محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت درباره مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس، ضمن تایید رویکرد شورای رقابت مبنی بر عرضه نکردن خودرو در بورس معتقد است که عرضه خودرو در بورس، مخالف اصول رقابتی است و هیچ‌کجای دنیا، عرضه خودرو در بورس اتفاق نمی‌افتد.

عرضه خودرو باید به صورت رقابتی و از طریق بازار انجام شود، نه از طریق بورس؛ بنابراین شورای رقابت در این زمینه نظر درستی داشته و خودرو باید در شرایط رقابتی به مردم عرضه شود.

وی همچنین به افزایش واردات خودرو به کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر واردات خودرو به کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته و شاید چهار تا پنج برابر سال گذشته باشد. همچنین واردات می‌تواند به رقابتی‌تر شدن بازار کمک کند و مشکلات در حوزه تأمین ارز نیز در حال حل شدن است. 

اطلاعات غلط علی آبادی به رئیسی درمورد واردات خودرو

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار تابناک در مورد افزایش واردات خودرو نسبت به سال گذشته، گفت: زمانی می‌توانیم روی اعداد و ارقام واردات خودرو صحبت کنیم که میزان ثبت سفارش واردات مشخص باشد؛ درحالی که آمار واردات خودرو به طور دقیق مشخص نیست. 

وی با اشاره به تخلفات وزیر سابق صمت، ادامه داد: سال گذشته علی آبادی، وزیر وقت صمت، به رئیس جمهور سابق اطلاعات غلطی درمورد واردات خودرو ارائه می کرد و علی آبادی درحالی ادعای واردات ۱۲۰ هزار خودرو به کشور می کرد که حتی یک خودرو هم وارد خیابان‌های کشور نشده بود. 

به گفته جعفری، اگر بخواهیم آمار واردات خودرو را در ۶ ماهه سال جاری بدون در نظر گرفتن آمار دقیق گمرک کشور بررسی کنیم باید گفت که میزان واردات خودرو نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. 

عرضه خودرو در بورس به نفع خودروسازان، به ضرر مردم

این کارشناس خودرو به تجربه ناموفق ورود خودرو به بورس اشاره کرد و افزود: تجربه وزیران دولت‌های قبل نشان داد آنها به جای اینکه مساله‌ای را درست حل کنند و دنبال راه حل مناسب برای آن باشند صورت مسئله را تغییر می‌دهند. برای مثال به جای اینکه به فکر اصلاح زنجیره تامین باشند و سعی کنند تیراژ محصولات افزایش دهند تا حباب قیمتی در بازار از بین برود آن را وارد بورس کرده و تنش‌های قیمتی را افزایش می‌دهند. 

جعفری بیان کرد: در سال‌های گذشته شاهد کم عرضه شدن محصولات گروه بهمن، ایران خودرو و کرمان موتور بودیم از طرف دیگر تقاضا زیاد بود و در نتیجه حباب قیمتی زیادی وجود داشت که محل مناسبی برای ورود دلالان به این بازار شد.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: مونتاژکاران و شرکت‌های تولیدکننده داخل مانند ایران خودرو با ورود به بورس شرایط ایده آلی برایشان فراهم شد. چراکه قیمت پایه را مشخص کرده و سود به جای دلالان درجیب خودروسازان می‌رفت و مصرف کننده واقعی که سازوکار خرید در بورس را نمی‌دانست از رقابت در بورس جا می‌ماند و ضرر می‌کرد. 

جعفری معتقد است ورود خودرو به بورس، تجربه موفقی دردولت‌های قبلی نداشت و وزیر صمت فعلی باوجودی که مدیران ناموفق خودرویی که اطلاعات کافی از این حوزه ندارند را برسر کارآورده، اما همین قدر که از تجربیات ناموفق قبلی درس گرفته اند جای شکر دارد. 

قالب کردن محصولات مدیران خودرو طی رانتی از پیش تعیین شده

وی به تخلفات دوران محمد شریعتمداری، وزیر اسبق صمت درحوزه واردات خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که دولت اول روحانی به پایان رسید، شریعتمداری وزیر وقت صمت سایت‌های ثبت سفارش خودرو را به بهانه به روزرسانی بست، اما به محض رای آوردن روحانی اعلام کرد واردات خودرو به دلیل اعمال تحریم‌ها بسته شده است.

جعفری ادامه داد: هم زمان با بسته شدن در‌های واردات خودرو، شرکت‌های داخلی خودروسازی مانند ایران خودرو، سایپا و کرمان موتور با کمبود تولید مواجه شده و تنها شرکتی که فروش خوبی داشت و اکثر محصولات را حتی با شرایط اقساط به فروش می‌رساند مدیران خودرو بود.

این کارشناس خودرو گفت: در حال حاضر نیز برخی از آقازاده‌ها به دنیال این هستند که مافیایی درست کنند و سود‌های چندهزار میلیاردی به جیب بزنند و این مسئله ربط زیادی هم به واردات خودرو ندارد. چرا که تعداد واردکنندگان خرد، اندک بوده و تعداد کمی خودرو وارد می‌شود و از طرف دیگر نمایندگان رسمی این شرکت‌ها در ایران حضور ندارند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
همشون گند زدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
در حالی‌که متقاضیان خودروی شاهین حدود یک و نیم سال در انتظار تحویل این خودرو بودند اما به دنبال اجرای طرح جایگزین توسط شرکت سایپا، مجبور به انتخاب اطلس شدند و الان خودروساز به آنها اعلام کرده به جای اطلس کوییک تحویل بگیرند.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
عاقبت دخالت دولت در قیمت گزاری همین است .من یک قطعه سازم بقدری از گروه سایپا طلب دارم که دیگر به او قطعه نمی دهم ان وقت چطور قرار است او شاهین شما را تولید کند و تحویل بدهد؟
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
وزرای بی کیفیت ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
بردن فروش خودرو به بورس اشتباه محض است آقا ببین دنیا داره چطور عمل میکنه با تولید و واردات و فروش خودرو شما هم انجام بده. کلا انگار سران مملکت نمیخوان ایرانی در رفاه باشه این وسط فقط عده ای وابسته به قدرت از این قاراشمیشی سود می برند والا فقط معمولی بودن کشور عین آب خوردن مسایل کشور را حل میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
اینجوری که نوشته وزیر های قبلی متخلف بودن
کی با اینا برخورد میکنه؟
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
عرضه خودرو در بورس بنفع تولید کننده و مصرف کننده و به ضرر دلال ها و رانت خواران است.
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
هر کاری کردن در راستای سیاستهای کلی خودرویی کشور بوده. وزیر که هیچ، تمام مدیرای شرکتهای لگن ساز رو دولت تعیین میکنه، مگه میتونن سر خود تصمیم بگیرن یا کاری کنن؟ بخاطر همینه الان اوضاع اینجوریه که هر چی بخوای بخری باید دوتا هم برای دولت بخری
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
عملکرد خودروسازهای در طول ۴٠سال خیلی بد بود اما بد تر اینکه با تفاوت نرخ سوخت و همچنین مازاد سوخت استاندارد جهانی میشود سالانه ۴میلیون خودرو وارد و بدون دریافت وجه توزیع نمود که طی دوره چهارشنبه کل خودروها رایگان تعویض شده حالا بیایید توزیع سوخت را بره آزاد جهانی انجام دهید
کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
عرضه خودرو فقط بنفع سازمان بورس هست که بدون هیچ هزینه‌ای پول میگیرد و بعد پول نهار سالانه میشود چهل میلیارد تومان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
کسانی که از شفاف شدن بازار و تعیین قیمت هر کالایی در بورس انتقاد می کنند، در خوشبینانه ترین حالت بی سواد هستند و در حالت واقع بینانه، از رانت قیمت خودرو نفع می برند. خودرو شاهین سال 1401 به تعداد 4000 دستگاه در بورس عرضه شد و فقط برای 1800 خودرو با قیمت پایه 302 میلیون تومان مشتری داشت. بعد از این اتفاق با فشار مافیا و دلالان خودرو از بورس خارج شد.
از وقتی همین خودرو از بورس خارج شد قیمتش 3 برابر شد.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
اگر خودرو در بورس عرضه شود تولید کننده جنس را به مصرف کننده می فروشد و واسطه حذف می شود و فاصله قیمت خودرو در کارخانه یا بازار خیلی کم می شود و دلالان سود نمی کنند نرخ دستوری فروش برای جایی که ۴۰ درصد تورم داره بی معنی است .
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟