افزایش اعتبار معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر در آییننامه جدید راهنمایی و رانندگی از دو به پنج سال در بحبوحه آلودگی هوای تهران توسط مجلس حرفها و حدیثهای زیادی را دامن زد، مدیریت شهری و حتی برخی از مجلسیها از مصوبه جدید ناراضی هستند و درخواست تجدید نظر در آن را دارند.
به گزارش «جهان صنعت» به نقل از خبرگزاری شهر، در قانون جدید جرایم رانندگی، معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر از دو به پنج سال افزایش یافته است و به این ترتیب خودروهای شمارهگذاری صفر کیلومتر تا پنج سال پس از تولید نیاز به معاینه فنی نخواهند داشت.
براساس اعلام مسئولان راهنمایی و رانندگی برآورد شده 50 درصد خودروها مشمول این ماده قانونی شوند و برای بقیه خودروها موضوع معاینه فنی با جدیت دنبال میشود به طوری که خودروهای بالای پنج سال عمر بدون معاینه فنی اجازه تردد نخواهند داشت.
محاسبات نشان میدهد در صورتی که همه خودروهای تهران به انجام معاینه فنی خودرو خود اقدام کنند، 182 هزار تن از آلایندههای مونوکسیدکربن و هیدروکربن خام هوا کاهش خواهد یافت (سالانه حدود 25 هزار تن ذرات معلق از منابع ساکن و 200 هزار تن از منابع متحرک در تهران انتشار مییابد که آسیبهای مادی و انسانی بسیاری را به دنبال دارد و در صورت ترکیب با ریزگردها که در این روزها در فضای تهران حضور دارند عوارض جدیتری را ایجاد خواهند کرد).
براساس این گزارش هفته آخر فروردینماه حدود 18000 دستگاه خودرو به مراکز مکانیزه معاینه فنی تهران مراجعه کردند که در مقایسه با هفته پیش از آن یعنی هفته منتهی به 25 فروردینماه این آمار حدود 30 درصد کاهش را نشان میدهد.
یکی از مسئولان راهنمایی و رانندگی گفت که عمر معاینه فنی در طرح جدید پیشنهادی ما دو سال بوده که مجلس مدت آن را به پنج سال افزایش داده است.
با تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی، در مجلس شورای اسلامی مدیران شهری و کارشناسان محیطزیست درباره بخش معاینه فنی این قانون اظهارنظرهای زیادی کردند چراکه معاینه فنی یکی از روشهای کنترل آلودگی هوای تهران است و با توجه به وضعیت بحرانی هوای تهران در چند سال اخیر به نظر میرسد برخلاف آنچه مجلس تصویب کرده است، مسئولان شهری تاکید بیشتری روی کاهش عمر معاینه فنی دارند.
اعتراض شورای شهر به مصوبه مجلسبعد از تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی در مجلس شورای اسلامی، شورای شهر به علت اهمیتی که دارد در اینباره اظهار نظر کرد.
رئیس کمیته محیطزیست شورای شهر تهران با اشاره به شرایط آلودگی شهر تهران تصریح کرد: در شرایطی که مردم تهران از معضل آلودگی رنج میبرند، لزوم معاینه فنی خودروها اهمیت بیشتری مییابد و تغییر قانون معاینه فنی خودروهای جدید از دو به پنج سال نگرانیها را در مورد شرایط آلودگی خودروها بیشتر میکند، در حالی که در سایر کشورها معاینه فنی خودروها از یک سال بعد از تولید خودرو انجام میشود.
معصومه ابتکار در ادامه گفت: عمر مفید کاتالیست موجود در خودروها تنها دو سال است و به نظر من مصوبه مجلس شورای اسلامی تنها به نفع خودروسازان عمل کرده است تا در حاشیه امن این مصوبه از حد استانداردها خارج شوند و به تولید محصولات بیکیفیت بپردازند.ابتکار ضمن تاکید بر اینکه شورای شهر تهران باید نسبت به این مصوبه واکنش شدیدی نشان دهد، ابراز کرد: وظیفه سازمان محیطزیست است که در زمان بررسی این طرح در مجلس حضور مییافت و به هر ترتیبی مانع از تصویب این مصوبه میشد.
وی همچنین از اینکه در زمان تصویب این مصوبه از شورای شهر تهران نظرخواهی نشده گفت: دقیقا مشخص نیست که چگونه شورا و شهرداری تهران که با موضوع معاینه فنی خودروها ارتباط مستقیم دارد در زمان تصویب این مصوبه در جریان نبودهاند و هیچ اطلاعی از تصویب آن نداشتند.
مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز در این زمینه تصریح کرد: اعتراض و نگرانی خود را نسبت به این مصوبه از طریق شورای عالی استانها برای افزایش سن معاینه فنی خودروها به مجلس ارایه خواهیم کرد.
ایمنی خودروهاصدرالدین علیپور، رییس ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت که در اروپا خودروها دارای استانداردهای یورو 4 و یورو 5 هستند که استانداردهای دقیقی محسوب میشوند با این حال خودروها سالانه معاینه فنی میروند. به گفته او، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا که استاندارد خودرو، کیفیت سوخت و سایر عوامل موثر در تعیین استانداردهای معاینه فنی نسبت به کشور ما بسیار بالاتر است، خودروها موظف هستند یک سال پس از شمارهگذاری، برچسب معاینه فنی دریافت کرده و پس از آن نیز سالی یکبار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
وی افزود: پنج سال عمر مفید یک خودرو است و اگر معاینه فنی پنج سال یکبار شود هوای تهران آلودهتر میشود همچنین ایمنی خودروها هم کمتر خواهد شد و میزان تصادفات به لحاظ نقص فنی بیشتر میشود.
علیپور بیان کرد: ما از مجلس محترم درخواست بازنگری یا افزودن بندی را داریم که معاینه فنی در آن یک ساله باشد.
علیپور با تاکید بر نقش معاینه فنی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور، مراجعه حدود یک میلیون و یکصدهزار خودرو به مراکز معاینه فنی را در سال گذشته و در مقایسه با بیش از دو میلیون خودرو واجد شرایط معاینه فنی در تهران تاسفبار خواند و افزود: پیشبینی میشود درصورت عدم اتخاذ تمهیدات لازم در سال جاری، همچنان مراجعات به مراکز معاینه فنی کاهش یافته و متناسب با تولید خودرو نبوده و به طور میانگین حدود 65 درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی نیز خالی خواهد ماند.
بازنگری در مصوبه جدیدمدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیطزیست گفت که در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، معاینه فنی خودروها بهتر است هر یکسال یکبار انجام شود و پنج ساله شدن آن به افزایش آلودگی هوا میانجامد.
مهرداد محسنی در نشستی که در مرکز معاینه فنی خودرو برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش اعظمی از آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه شهر تهران به آلودگی ناشی از خودروها بازمیگردد، محیطزیست در نظر دارد مراکز معاینه فنی خودروها را در تهران، کلانشهرها و کشور تحت پوشش قرار دهد.
محسنی در خصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر انجام معاینات فنی خودروها هر پنج سال یکبار گفت: اعتقاد داریم که معاینات فنی خودروها برای کاهش آلودگی هوا و سلامت محیطزیست باید هر سال یکبار انجام شود.
وی بیان داشت: امید است با همکاری سازمان محیطزیست کشور و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جهت اصلاح لایحه معاینه فنی خودروها اقدام شود.
مدیرکل دفتر پایش سازمان محیطزیست کشور اظهار داشت: با توجه به آلودگی هوا و عمر بالای خودروهای در حال تردد و شرایط اقلیمی که در تشدید آلودگی هوای تهران موثر است در جهت اصلاح لایحه مجلس در خصوص افزایش عمر معاینات فنی اقدام شود.جواد بداغ جمالی، مدیرکل دفتر بررسی آلودگی هوای سازمان حفاظت از محیطزیست نیز معتقد است: در ژاپن معاینه فنی دوساله است اما در ایران که به لحاظ استاندارد، کیفیت قطعات و تضمین استهلاک در حد ژاپن نیست بهتر است معاینه فنی سالی یکبار باشد.
مدیرکل دفتر بررسی آلودگی هوای سازمان حفاظت از محیطزیست اعلام کرد: خودروها بعد از تولید باید تحت نظارت قرار بگیرند و درخواست ما از مجلس بازنگری در مدت زمان تعیین شده برای انجام معاینه فنی خودروها حتی خودروهای صفر کیلومتر به یک سال است.
موضعگیری مدیران شهرداریجعفر تشکریهاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در مورد معاف شدن پنج ساله خودروها از اخذ معاینه فنی باید تجدیدنظر صورت گیرد زیرا بعد پنج سال خودرو فرسوده است و شاید اصلا قابل استفاده نباشد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران خاطر نشان کرد که خودروها از روز اول باید مورد معاینه فنی قرار گیرند چون از روزی که از کارخانه در میآیند، میتوانند در معرض نقصفنی قرار گیرند و پس از گذشت پنج سال کاملا خودروهای موجود فرسودهاند و از حالت استاندارد خارج میشوند به همین دلیل باید به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهیم که در مورد این بخش از قانون تجدیدنظر کنند.
قانونگذار و کارشناس هر دو ناراضیبهمن محمدیاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که معاینه فنی خودروها یکی از محورهای اصلی طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران است و افزایش زمان معاینه فنی خودروها به پنج سال در قانون جدید راهنمایی و رانندگی در تشدید آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران تاثیر جدی خواهد داشت.
همچنین حسن عسگری، کارشناس ارشد محیطزیست هم ضمن انتقاد از طولانی شدن عمر معاینه فنی میگوید: نه تنها وضعیت هوای تهران بلکه مساله ایمنی خودروها هم ایجاب میکند که معاینه فنی یکساله باشد چراکه با افزایش عمر معاینه فنی به پنج سال خودروهای کمتری برای انجام معاینه فنی به مراکز مستقر در تهران مراجعه میکنند که این امر ضریب وقوع حوادث رانندگی را هم بالا میبرد.
عسگری در ادامه گفت: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کردهاند سونامی سرطان در تهران در راه است هرچند من معتقدم این سونامی اتفاق افتاده است. این مدرس اکولوژی افزود: یکی از عوامل این سونامی آلودگی هوای تهران است و باید برای کاهش اثرات آن و برونرفت از وضعیت کنونی عمر معاینه فنی را در تهران یکساله کرد.
اکنون با توجه به اظهارنظرهای مختلف مدیران شهری و کارشناسان محیطزیست باید دید آیا مجلس شورای اسلامی در مصوبه خود تجدیدنظر میکند یا همچنان بر نظر خود مبنی بر پنجساله بودن عمر معاینه پافشاری خواهد کرد.