ازدواج مجدد، جنجال بي‌پايان

در پژوهش‌هاي دو دهه اخير كه خانواده‌هاي چند همسري و تك‌همسري را مقايسه كرده‌اند، مشكلات جسماني و تنش در همسران اول خانواده چند همسري، بيش از گروه مشابه در خانواده تك همسري است. همچنين از نظر سلامت رواني، زناني كه در خانواده‌هاي چندهمسري هستند، عزت نفس همسران اول خانواده، بسيار پايين و احساس تنهايي در آنها بسيار بالاست و معمولا زنان احساس نابرابري را از سوي همسرانشان تجربه مي‌كنند.
کد خبر: ۱۶۸۳۸۷
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۲ 01 June 2011
|
31360 بازدید
|
سرویس تابناک اجتماعی ـ شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان، پيشنهاد حذف مواد 22 و23 لايحه خانواده را داد و دليل اين امر را لايحه اي دانست كه در آينده پيش روی داريم؛ ازدواج موقت و ازدواج مجدد، بحث بي‌سرانجامي است كه تا بوده، زنان و مردان را در برابر يكديگر قرار مي‌داده و هر كدام از حق خود سخن مي‌گويند و با استناد به پيامد‌هاي اجتماعي، رفع تمايلات خود را به نفع جامعه مي‌دانند. از قشر بي‌سواد تا برترين كارشناسان، پرداختن به آن را واجب مي‌دانند و همچنان قرار است اين امر حل‌ ناشدني باقي بماند!

به گزارش «تابناک»، رييس شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان گفت: «اين شورا پيشنهاد داده است تا لايحه حمايت از خانواده بدون دو ماده 22 و 23 كه به ازدواج موقت و ازدواج مجدد اشاره مي‌كنند، تصويب شود».

كبري خزعلي در نشست خبري هم‌‌انديشي زن و خانواده كه در محل شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد، اظهار داشت: «مقام رهبري از جايگاه زن در خانواده به عنوان ريحانه ياد كردند و اينكه در ارزش‌هاي ديني، ملاك كمال و كرامت يك مرد، ارزشگذاري او نسبت به همسرش است».

وي با اشاره به سياست‌هاي كلان ابلاغي از سوي مقام رهبري براي برنامه چهارم و پنجم توسعه گفت: «نقش خانواده، جايگاه زن در خانواده و حضور او در عرصه‌هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي و احقاق حقوق قانوني زن مورد توجه قرار گرفته است».
خزعلي عنوان كرد: «شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان به كميسيون قضايي مجلس پيشنهاد داده است تا لايحه حمايت از خانواده بدون دو ماده 22 و 23 كه به ازدواج موقت و ازدواج مجدد اشاره مي‌كنند، تصويب شود. در لايحه ديگر حمايت از خانواده كه از دولت به مجلس خواهد آمد، اين دو ماده مطرح خواهند ‌شد، چرا كه مواد 22و 23 ماهوي هستند و در لايحه ديگر حمايت از خانواده نيز دقيقا به ماهيت ازدواج و طلاق پرداخته مي‌شود».

ماده ۲۳ اين لايحه به اين شرح است: «اختيار همسر دايم بعدي، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانايي مالي مرد و تعهد اجراي عدالت بين همسران است. تبصره ـ در صورت تعدد ازدواج چنانچه مهريه حال باشد و همسر اول آن را مطالبه نمايد، اجازه ثبت ازدواج مجدد منوط به پرداخت مهريه زن اول است».

اما شادي اين ريحانه‌ها چه ميزان مد نظر است؟ چند همسري، بیشتر تأثيرات بسيار بدي بر روحيه بانوان مي‌گذارد و آنها را از شاد بودن دور مي‌كند. اين در حالي است كه شادي او مساوي است با شادي فرزند. آنچنان كه پيش از اين در«ملت ما» آمد: «ما مادر‌ها نمي‌توانيم اجازه دهيم كه فرزندانمان بيش از آنچه ما شاد هستيم، شادي كنند. اگر ما توانايي شاد بودن را داشته باشيم، فرزندانمان شاد‌تر خواهند بود. اگر ما شادي خود را محدود كنيم، براي شادي آنها نيز مرزهاي زيادي قرار مي‌دهيم؛ بنابراين، ميزان شادي مجاز فرزندان ما در ارتباط مستقيم با حالات ماست. اگر شاد بودن، اولويت نخست ما باشد، آن زمان فرزندان ما ميزان بيشتري از شادي را تجربه مي‌كنند. وقتي شاد هستيم، فرزندانمان دوست دارند كه كنار ما باشند».

چند همسري در منابع مذهبي

در قرآن مجيد، زماني كه داشتن ده‌ها همسر رايج بوده، آيه اي براي اجازه مشروط بر چند همسري آورده شده كه بسيار مورد توجه قرار گرفته و چه بحث‌ها و نشست‌هايي كه بر سر چرايي و چگونگي اين آيه كه تشكيل نشده است!

اما بايد گفت، آيه اي ديگر نيز در همان سوره آورده شده است كه گويا كمتر به آن توجه شده است! در سوره نساء آيه 129 آمده است: «و هر قدر هم كه بكوشيد و بخواهيد نمى‏توانيد بين زنان به عدل و انصاف رفتار كنيد، پس [در ميل به ديگرى‏] پا را از حد فراتر مگذاريد تا همسر [پيشين‏] خود را بلاتكليف بگذاريد و اگر به اصلاح بپردازيد و تقوا پيشه كنيد، [بدانيد كه‏] خداوند آمرزگارى مهربان است‏».

تك همسري‌ها سالم‌ترند

در گزارشي با نام «اختلالات رواني در خانواده‌هاي چند همسري زياد است»، به نقل از آفتاب مي‌خوانيم كه عضو پژوهشكده‌ خانواده دانشگاه شهيد بهشتي گفته است: «پژوهش‌هاي دو دهه اخير كه خانواده‌هاي چند همسري و تك‌همسري را مقايسه كرده‌اند، مشكلات جسماني و تنش در همسران اول خانواده چند همسري بيش از گروه مشابه در خانواده تك همسري است. همچنين از نظر سلامت رواني، زناني كه در خانواده‌هاي چندهمسري هستند، عزت نفس همسران اول خانواده بسيار پايين و احساس تنهايي در آنها بسيار بالاست و معمولا زنان احساس نابرابري را از سوي همسران‌شان تجربه مي‌كنند.»

موتابي در ادامه گفت: «زنان در خانواده‌ چندهمسري سوء‌رفتار فيزيكي، كلامي، هيجاني و جنسي را توسط شوهر و همسر ديگر تجربه مي‌كنند. همچنين تشخيص اختلالات روانپزشكي در خانواده‌ چندهمسري بيش از خانواده تك‌همسري است».

وی همچنین درباره‌ وضع كودكان خانواده‌هاي چند همسري، عنوان كرد: «ميزان مرگ‌ومير كودكان در خانواده‌هاي چند همسري، بسيار بيشتر از خانواده‌هاي تك‌همسري است و بنا بر برخي نظريه‌ها كه بر این باورند، خانواده يك سيستم است تغيير و فشار به اعضاي ديگر خانواده اثر مي‌گذارد و در نتيجه فرزندان خانواده‌هاي چند همسري در مقايسه با خانواده‌هاي تك‌همسري احساس امنيت نداشتن، بدرفتاري، رفتار پرخطر، تمركز كمتر، ناسازگاري بيشتر در كلاس درس و تعامل ناكارآمد با ديگران را بيشتر احساس مي‌كنند».

وي ادامه داد: «خشونت خانگي، گسستگي خانوادگي، تنش، حسادت، رقابت بين همسران و فرزندان و غيبت از جمله مواردي است كه در خانواده‌هاي چندهمسري بيش از خانواده‌هاي تك ‌همسري است.»

عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، با بيان اينكه تنها يكي از اين تحقيق‌ها به مرداني كه در خانواده چندهمسري هستند، پرداخته است، گفت: «مردان چندهمسري نسبت به مردان تك ‌همسر مشكلات بيشتري دارند و نقش پدر در تربيت و نقش‌پذيري جنسيتي فرزندان در اين خانواده‌ها كاهش مي‌يابد.»

موتابي درباره‌ وضع پژوهش چندهمسري در ايران، اظهار داشت: «تنها يك تحقيق نزدیک ده، دوازده سال قبل صورت گرفته كه اشكالات متدلوژيك بسياري دارد و نتيجه گرفته است كه از چندهمسري تنها خانم‌ها آسيب مي‌بينند.

عرف ايران اين اجازه را نداده كه پژوهش‌هاي بيشتري در اين زمينه صورت بگيرد و چندهمسري هنوز يك پديده‌ ناخوشايند و نامطلوب است و اگر چندهمسري در جامعه پذيرفته شده نباشد آسيب‌ها چند برابر مي‌شود.» در مقابل اين مطالب، ما با نظر جامعه‌يي ديگر از روانشناسان مواجه هستيم كه شادي زنان را موجب شادي فرزند و شوهر مي‌دانند. همان گونه كه مي‌دانيم، كوچك‌ترين واحد جامعه، خانواده است. اثر شاد بودن افراد خانواده و به طبع آن شاد بودن جامعه بر كسي پوشيده نيست.

حال چگونه مي‌توان گفت: «اگر چند همسري در جامعه پذيرفته نباشد، آسيب‌ها چند برابر مي‌شود»؟ آنچه مسلم است، مغايرت تمايل زنان و مردان در اين امر است كه بايد با فداكاري يكي از اين دو جنس و سركوب تمايلات اساسي آنها همراه باشد.

نویسنده: مژده پورزكي كلوير
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۱۳۴
فرشيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
نويسنده خانم ديگه! تعصب حنسيتي دارد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
ضمنا به خانوم نویسنده این مقاله بگین میزان استرس و اعتماد به نفس آقایان در ازدواج‌هایی‌ که مهریه‌های چند صد میلیونی از یک کارمند ساده به زور گرفته میشه رو هم برسی‌ کنید ... اگر مهریه را مانند ارث پدری خود طلب می‌کنید ، پس این را هم بدانید که همین تعدد زوجات در برخی کشورها رایج است و بین هیچکدام از زنان هم اختلافی پیش نمی آید
یاسمن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
از نظر شما اقایون هر کی بخواد حقو حقوقتونو ازتون بگیره یه مشکلی داره!
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
اگه گذاشتند ما مردها یه کمی هم به فکر خودمون باشیم ؟
اگه گذاشتند !!؟ چقدر ظلم میشه به ما !؟ خدایا فریاد .
پاسخ ها
yfz
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
تو رو خدا یه کم به فکر خوتون باشید-اره داره بهتون ظلم میشه-حق طلاق-ازدواج مجدد-ارثیه 2برابرو...خب اینا ظلم دیگه-میشه لطفا بگین ظلم از نظر شما یعنی چی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
شما بهتره به فکر تربیت فرزندانت باشی نه تجدید فراش آیا پایبندی به اصول اخلاقی وتعهد نسبت به همسر و فرزند ظلم است در حق شما متاسفم
تارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
تا زمانی که مهریه هست هیچ چیز نمی تواند زندگی مشترک را برای مردها سالم و با رضایت سازد. بهترین راه زندگی را لغو مهریه از ازدواج ها و وجود آنرا توهین به زن و مرد می دانم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
مهريه هست وضع زن ها اينجوري اگه نباشه مثل لباس هر وقت دلشون خواست ميزارنشون كنار البته منظورم آدم هاي بولهوس و فاسد است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
کاش چند همسری مانند اهل سنت در بین ما هم رایج و عرف میشد. آنوقت چقدر از تعداد دختران مجرد کاسته میشد و به همان میزان فساد در جامعه کمتر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
شما لازم نیست به فکر دختران مجرد باشید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
شما چند دقیقه خود را جای یک زن بگذار.می توانی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
تعداد دختران مجرد بيشتر باشد خيلي بهتر از اين گونه ازدواج كردن است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
چقدر زور مي زنيم که بگوييم اجراي حکم خدا مشکلات متعدد ايجاد مي کند؟ چرا ما هنوز باور نکرده ايم که خداوند بهتر از ما خوبي ما را مي خواهد؟ در تمام پژوهش هاي اشاره شده بدليل جو ضد چند همسري نتيجه از قبل معلوم است. در شرايطي که هر کسي سعي مي کند از ديگري امتياز بگيرد، مسلما مشکل ايجاد مي شود. اگر ما تربيت ديني نداشته باشيم در همه جا به مشکل برمي خوريم. در تربيت ديني مؤمنين بدنبال رفع مشکل يکديگرند نه بدنبال چاپيدن يکديگر، و به همين دليل ما در تمام مواردي که روش برخورد غير ديني با مسائل را داريم مشکل داريم. آخر چرا روش ائمه هدي و اصحاب مورد تاييد آنان را زير سؤال مي بريم؟ مگر چند درصد مردان مي توانند ازدواج مجدد داشته باشند که بجاي ساماندهي آن بدنبال حذف آن هستيم؟ آيا فکر کرده ايم که ازدواج نکردن گروه بزرگي از زنان چه تبعات اجتماعي غير قابل جبران ايجاد مي کند؟ با احساسات نبايد بررسي و تصميم گيري کنيم. تا پنجاه سال پيش که بعضي مردان چند همسر داشته اند، چه مشکلي داشته اند. چون در آن زمان افراد بدنبال حذف يکديگر نبودند مشکلي هم نبوده است و برادران و خواهران ناتني با کما محبت با هم زندگي مي کرده و اکنون نيز زندگي مي کنند. خداوند به همه ما تعقل و تفکر بي شائبه عنايت فرمايد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
آیا تو تمام اصول دینی را رعایت می کنی؟که دم از اجرای حکم خدا می زنی!!!!! تازه اگر بر سر یکی از آشنایانت هوو بیاید مشکلی نداری؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
واقعا براتون متاسفم
داوود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
دوست ناشناس ، هوو تبدیل به یک غول بی شاخ و دم شده زیرا زنان ما هنوز نمی دانند که با هم چطور با تفاهم زندگی کنند. تنها موضوع هوو نیست ، اموزه اگر دو خواهر به هر دلیل مجبور باشند در یک خانه زندگی کنند موفق نیستند.
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
دوست ناشناس کاملا منطقی فرمودند
ماریا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
چرا آقایون وقتی پای قضیه ی چند همسری و ازدواج موقت به میون میاد یادشون میفته دینی هم وجود داره؟؟؟ هوس بازی رو هم با دین توجیه می کنید؟
ازدواج موقت واسه شرایط اضطراره نه واسه هوس بازی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
بله اجرای حکم خدا خوبه ولی به شرایطشم یه نگاهی بفرمایید!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
در اسلام هیچ نهادی مقدس تر از خانواده نیست در اسلام به مقام ومنزلت زن توجه خاصی شده درست نیست به زن مثل یک کالا نگاه کرد لطفا به نفع خود از دین سوء استفاده نکنید سعی کنید حضرت امام خمینی را الگوی خود قرار دهید که چگونه با همسر بزرگوارشان رفتار اسلامی داشتند اگر این مساله که شما فرمودید درست بود علمای دین به آن عمل می کردند چون آنها بهتر از من وشما به احکام خدا واقفند
ناشناس
|
Malaysia
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
اگر خانم ها درست به همسرانشان عشق بورزند و کانون خانواده را گرم نگهدارند هیچگاه مردی به دنبال همسر دوم نمیرود
پاسخ ها
sara
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
sمن هزار نفر را ديدم كه كلي به شوهرانشون عشق ورزيدن ولي باز هم چنين بلايي سرشون امده.
و يك سوال .حالا اگه زني از شوهرش عشق دريافت نكرد تكليف چي است؟ شما چه دستوري براش داري؟ آيا حتي حق طلاق داره؟ براي اين همه سطحي نگري متاسفم!
داوود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
کاملا درسته ، به سوال سارا جواب بدید.
اگر مرد بی محبت بود تکلیف زن چیه؟ من با اینکه مرد هستم ولی از این بایت شزمنده زنان کشورم هستم که در بیشتر موارد بیش از حد ظلم را تحمل می کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
اقایون کمی فقط کمی تنوع طلب هستند!در ضمن کانون خانواده رو بیشتر اقایون به جهنم تبدیل می کنند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
چيزي رو كه خدا حلال كرده بنده خدا با صد تا دليل هم نمي تونه حرامش كنه.
پاسخ ها
sara
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
دوست عزيز خدا اگر هم حلال كرده با شرط و شروط حلال كرده نه همين طور الله بختكي شرطش رعايت عدالت است كه دوباره در قران خدا مردها را براش واجد شرايط ندونسته. يكم فكر كن لطفا!
ناشناس
| Canada |
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
خانوم سارا ، بفرمائید خدا با چه شرط و شروطی مهریه‌های چند صد میلیون تومانی را برای خانوم‌ها حلال کرده که انگار ارث پدری رو از آدم طلبکار هستند؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
در پاسخ به خانم sara عرض میکنم اگر قصد ندارید قرآن را تفسیر به رآی کنید. لطفا تشریف ببرید و یکی دوتا از تفاسری موجود را نگاه کنید و ببینید منظور از عدالت بین همسران چیست؟
یک منبع:
http://www.emovaghat.net/mt/forum.asp?rand=7641999&FORUM_ID=29
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
خانم سارا منظور خدا در آیه 129 سوره نسا عدالت معنوی است (چون طبیعی ست که یک مرد یکی از همسرانش را از بقیه بیشتر دوست داشته باشد) نه عدالت مادی که شرط ازدواح مجدد هم عدالت مادی است.
sara
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
چيزي كه خدا حلال كرده همين بنده خدا هزار تا شرط و شروط براش گذاشته. همين نماز خوندن را در نظر بگيريد لطفا ببينيد همين نماز خوندن كه اساس دين است چه جاهايي حلال نيست. شما همين عمل واجب را جائيكه صاحب خونه راضي نباشه نمي توني انجام بدي و تازه همين نماز به هزار تا شرط و شروط مورد قبول است خالا شما براي راحتي خودتون حق زن اول را در نظر نگير.
زن
|
United States
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
حالا این شوهران ما از پس خرج ومخارج یک زن هم برنمیان
حالا چطوری چندتا؟ وعدالت مالی ومحبتی؟
دلتون خوشه شما مردها هم
عرضه دارید برید ده تا باهم بگیرید
آخرش هم سر از امین آباد در میارید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
امین آباد رو خوب گفتی
واقعا زنهای این دوره و زمونه یکیشون هم مرد رو راهی امین آباد میکنه چه رسد به بیش از یکی...
صدر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
این دستگاه تبلیغاتی کشور است که زنان را در ازدواج مجدد به مردان متجری می کند و الا همین تعدد زوجات در برخی کشورها رایج است و بین هیچکدام از زنان هم اختلافی پیش نمی آید . این چیزی است که از زمان رضا خان در این کشور پایه ریزی شد تا فحشاء به جای ازدواج در جامعه حاکم شود و این جو حتی در خواص جامعه ماهم اثر کرده است حال آنکه در همان کشورهای غربی که نظام تک همسری است همه شان برای شوهر حق دوست زن گرفتن را جایز می شمارند و به اصول طبیعی نیاز انسان توجه می کنند . کی قرار است تفکرات غربی و انحرافی دست از سر این کشور بردارند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
همین تعدد زوجات در برخی کشورها رایج است و بین هیچکدام از زنان هم اختلافی پیش نمی آید
نا شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
دوست ناشناس در ایران وقتی زنی جدا میشود یا همسرش می میره آنقدر از نظر مالی تا مین نیست که بتواند زندگی جدیدی بسازد ، جوانیش هم که در خانه شوهرش هدر می رود برای همین مهریه ها بالاست ولی در کشورها ی غربی دارایی زن ومرد نصف می شود چه زن خاندار باشه چه شاغل چون خانداری شغل به حساب می اد ودارای صرفه ی اقتصادی است. اگر در ایران هم همین قانون اجرا میشد و زن ومرد در امر طلاق ،سرپرستی فرزند وچیز های دیگر با هم مساوی بود دیگر چیزی به اسم مهریه وجود نداشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
ناشناس عزیز در اون کشورها اسلام وجود داره؟در ضمن شما از کجا از دل اونا خبر دارید؟
یه کم به احساسات زنها هم توجه کنید-
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
پيش از انقلاب چند همسري چه موقت چه دائم رايج تر بود اما اكنون بيشتر ازدواج موقت رايج شده است.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟