تاکید ایران بر حفظ سقف تولید اوپک

محمدعلی خطیبی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه اجلاس هفته گذشته اوپک (چهارشنبه) سخت ترین و در عین حال بهترین نشست این سازمان به ریاست محمد علی آبادی سرپرست وزارت نفت ایران بود ، گفت: در این نشست هیچ توافقی مبنی بر تغییر سقف تولید سازمان اوپک حاصل نشد و توافقهای قبلی این سازمان مبنی بر حفظ سهمیه تولید همچنان به قوت خود باقی است و باید رعایت شود.
کد خبر: ۱۷۱۰۰۸
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۷ 15 June 2011
|
3746 بازدید
نماینده ایران در سازمان اوپک بر ضرورت حفظ سقف تولید این سازمان از سوی همه کشورهای عضو تأکید کرد و گفت: منافع این کشورها و ملت های آنها ایجاب می کند که تعادل بازار جهانی نفت حفظ شود.
 
محمدعلی خطیبی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه اجلاس هفته گذشته اوپک (چهارشنبه) سخت ترین و در عین حال بهترین نشست این سازمان به ریاست محمد علی آبادی سرپرست وزارت نفت ایران بود ، گفت: در این نشست هیچ توافقی مبنی بر تغییر سقف تولید سازمان اوپک حاصل نشد و توافقهای قبلی این سازمان مبنی بر حفظ سهمیه تولید همچنان به قوت خود باقی است و باید رعایت شود.

وی افزود: در این اجلاس بخشی از کشورهای عضو سازمان اوپک از جمله عربستان ، امارات و کویت از سوی کشورهای مصرف کننده به شدت تحت فشار بودند تا سقف تولید را افزایش دهند اما هیأت جمهوری اسلامی ایران با رایزنی و استدلال های منطقی اجازه نداد با توجه به اینکه بازار نفت به افزایش تولید نیازی ندارد و در حالت تعادل است، سقف تولید سازمان اوپک تغییر کند.

خطیبی گفت: برخی مقامات کشورهای غربی به کشورهای عربی خلیج فارس سفر و تأکید کرده بودند که آنها سقف تولید را در اجلاس اخیر اوپک افزایش دهند و حتی رئیس جمهور آمریکا به صراحت خواستار افزایش تولید شده بود.

نماینده ایران در سازمان اوپک افزود: با توجه به انتخابات آتی در آمریکا مقامات این کشور تلاش می کنند تا با پایین آوردن قیمت نفت و همچنین بنزین در کسب آرای مردم این کشور موفق شوند.

وی افزود: اما منافع کشورها و ملت های منطقه بویژه تولید کننده ایجاب می کند سقف تولید سازمان اوپک تغییر نکند برای اینکه بازار نیازی به این افزایش ندارد و هر کشوری که بخواهد تولید را افزایش دهد به معنی ترجیح دادن منافع بیگانگان بر منافع ملت های خودشان است.

وی افزود: کشورهای عربی خلیج فارس در اجلاس اخیر اوپک خیلی تلاش کردند تا موضوع افزایش سقف تولید را تصویب کنند و حتی وزیر نفت عربستان یک بار با ناراحتی نشست را ترک کرد و گفت که این نشست بدترین اجلاس بوده است.

خطیبی گفت: البته به نظر ما این اجلاس بهترین نشست بوده است چون توانست در جهت حفظ منافع منطقی و اقتصادی تولید کنندگان و همچنین ملتهای این کشورها تصمیم گیری کند.

وی با بیان اینکه هرگونه تصمیم گیری در اجلاس سران اوپک اجماعی است و به رای مثبت همه اعضا نیاز دارد، گفت: در این اجلاس هیچگونه اجماعی مبنی بر تغییر سقف تولید سازمان اوپک حاصل نشد و توافقهای قبلی مبنی بر حفظ میزان تولید همچنان

پابرجاست و هیچ کشوری نباید با رفتار انفرادی این توافقها را نادیده بگیرد.

نماینده ایران در اوپک افزود: حتی در این اجلاس به کشورهای خواهان افزایش تولید گفتیم در حال حاضر هیچ نیازی به این کار احساس نمی شود و حتی آماده ایم اجلاس بعدی را به جای شش ماه ، در سه ماه آینده برای بررسی بازار جهانی نفت برگزار کنیم.

وی گفت: محمد علی آبادی سرپرست وزارت نفت کشورمان که ریاست اجلاس را برعهده داشت، تأکید کرد هر کشوری که بخواهد بیش از سهمیه خود تولید کند در مقابل کاهش درآمد کشورهای عضو اوپک و ملتهای این منطقه مسئول خواهد بود.

خطیبی با بیان اینکه این کشورها از طریق رسانه های گروهی درخواست خود را در خصوص افزایش سقف تولید به عنوان حمایت از ثبات بازار و مصرف کنندگان و رفتاری منطقی تبلیغ می کنند از رسانه های گروهی کشورمان خواست با رفتاری هوشمندانه تلاش کنند تا افکار عمومی منطقه و ملت های کشورهای عضو اوپک

درباره هرگونه افزایش تولید اوپک حساس شود ، چون افزایش تولید به ضرر ملت های کشورهای تولید کننده نفت است.

جمهوری اسلامی ایران ریاست اوپک را در سال جاری میلادی بر عهده دارد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات