بازدید 25715

«نگاه شما»: به این پایانه مسافربری نروید!

کد خبر: ۲۴۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰ 19 May 2012
این متن نه یک قصه بلکه یک غصه کوچک است که پیامدهای بزرگ خواهد داشت.

شاید تا به حال انواع و اقسام کلمه مافیا را شنیده باشید ولی مطمئنا مافیای اتوبوسی نشنیده اید.مافیایی که حاصل یک تصمیم نابخردانه و عجولانه برای جلوگیری از یک مشکل پیش پا افتاده شکل گرفت.مافیایی که شاید خودش هم نمی داند مافیاست.

اما اصل مطلب:

در شهرستان ملایر با جمعیتی حدود 300 هزار نفر یک پایانه مسافربری بین شهری وجود دارد که مردم این شهرستان برای انجام مسافراتهای بین شهری خود مجبور به مراجعه به این پایانه هستند.البته بیشتر سفرها از این پایانه به مقصد تهران انجام می شود.

قبل از 4 الی یا 5 سال پیش وقتی مسافری به این پایانه مراجعه می کرد بر اساس حداقل حقوق یک مسافر قادر به انتخاب این بود که با کدام تعاونی با کدام ماشین و کدام ساعت حرکت کند.

اما متاسفانه از چند سالی است که این حداقل حقوق مسافر در این پایانه نادیده گرفته می شود و مسافر هنگام مراجعه باید بر اساس قانونی که حاصل یک اختراع تاریخی! و قرار و مدارهایی که آقایان با هم گذاشته اند به یک تعاونی از قبل مشخص شده مراجعه کند و حتما از آنجا بلیط تهیه کند بدون اینکه بداند با چه ماشینی ،چه ساعتی و چه خدماتی سفر خواهد کرد.

اما این قانون عجیب چطور شکل گرفت!

شکل گرفتن این قانون شاید از اجرای آن جالبتر و عجیب و غریب تر باشد. این قانون از اینرو شکل گرفت که مسافرین هنگام ورود به پایانه از دست عوامل تعاونی های که برای گرفتن مسافر حتی حاضر به چاقو کشی!  هم می شدند جان سالم بدر ببرند.

اصل کلام این است که به جای برخورد با چند چاقو کش و اراذل و اوباش قانونی اختراع گردید که منجر به حذف حداقل حقوق مسافران یک شهرستان 300 هزار نفری گردید!

اما پیامدها:

این گفته شاید نمونه کوچکی باشد از تصمیمات عجولانه و غیر مسئولانه ای که در کشور ما گرفته می شود ولی تبعاتی بزرگ دارد از جمله اینکه پس از اختراع این قانون دیگر در بین رانندگان و صاحبان تعاونی های مسافربری هیچگونه تمایلی برای ارتقا خدمات و افزایش ایمنی و کیفیت اتوبوسهای مسافربری وجود نداشته و اگر مسئولین محترم ناظر بر پایانه ها فقط و فقط در حد چند دقیقه به این پایانه مراجعه کنند از اوضاع آشفته و بی سرو سامان آن مطلع خواهند شد.

فرستنده: مهدی جوکار


«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان «نگاه شما» منتشر خواهد کرد.

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۲۳
سیستم اتوبوسرانی بین شهری نیاز به تغییر درساختار میباشد تا اتوبوسها ازلحاظ ایمنی-راحتی و امکانات و فاصله مبدا و مقصد قیمت گذاری شوند درحال حاضر هیچ استانداردی وجود ندارد یا اجرا نمیشود البته دلیل آن هم مشخص است چون هیچ مسئولی با اتوبوس سفر نمیکند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
راه آهن و ایستگاه قطار ملایر حدود یک سالی هست که افتتاح شده اما هنوزم خبری از قطار تهران نیست. میگم نکنه مافیا اجازه نمیده که قطارش بوق بزنه!!!!!
مثل بقيه تصميماتي كه گرفته ميشه، كسي كه تصميم ميگيره نه از مشكل خبر داره و نه مشكلاتي كه تصميمش ايجاد ميكنه.
نشسته پشت ميزش و مردم رو بدبخت ميكنه.
چيز جديدي نيست!
ما فکر میکردیم فقط در شهرهای بزرگ مافیا داریم . مثل اینکه بقیه جاها هم در امان نماندند.
با تشكر از اطلاع رساني خوب نگارنده.
معضل اين پايانه از قديم الايام وجود داشته و انگار لاينحل است و دود آن به جشم دانشجوياني كه وقت آنها طلاست و افراد يي بضاعت مي رود. اميدوارم مسؤلين اين شهر چاره اي بينديشند
محمود از سامن
با سلام,
بنده روز 14 فروردین قصد داشتم که از ملابر به قم بیام (با اتوبوس های تهران). وقتی به این ترمینال رفتم اونجا کلی مسافر دیدم که هیچ کدوم از این تعاونی ها بهشون بلیط نمیدادند و سرگردان بودند اما یه عده رو هم میدیدیم که به صورت پارتی بازی بلیط میگرفتن.
خود عوامل تعاونی میگفتن که نصف صندلی های اتوبوس در اختیار راننده هست.
اینها در حالی بود که چند ماه از افتتاح ایستگاه راه آهن ملایر میگذره اما هنوزم یک قطار برای تهران نداره!!!!!!!
جانا سخن از زبان ما گويي.
من خود ساكن تهرانم و خانواده ساكن همين شهرستان. سالهاست از اين مشكل در عذابم. بالواقع مشكل فراتر از اين حرفاست واين قانون 1 تبصره هم دارد و آن اينكه بايد تعداد مسافر حداقل به 20 برسد تا آن اتوبوسي كه نوبتش است حركت كند. حال اگر اين انتظار به 2 ساعت هم برسد باكي نسيت، (براي بنده بارها پيش آمده)چون آن تعاوني ميداند ساعت مشخصي وجود ندارد. نوبت اوست و قبل او كسي حق رفتن نداد...
ولي گوش مسئولي بدهكار نيست.
ما که نفهمیدیم مشکلت چیه
کنار ملایر چندین شهر کوچیکتر وجود داره. من ازتون میخوام خودتون اتوبوسها و ترمینال این شهرهارو با ملایر مقایسه کنید تا بفهمید چقدر ترمینال و اتوبوس های ملایر افتضاح هست.
در پایانه مسافربری مشهد این موضوع چند سالی است که اجرا می گردد . ان شاء ا... سطح تحمل شهروندان ملایری هم مثل مشهدی ها بالا برود !
با تشکر از اطلاع رسانی نگارنده محترم.
بنده به عنوان کسی که هر هفته از تهران به ملایر تردد دارم در اعتراض به این بی قانونی مسخره و مضحک، حداقل در مسیر تهران به ملایر که امکان انتخاب وجود دارد به هیچ وجه بلیط اتوبوسهای ملایر را خریداری نمیکنم و به جای آن از اتوبوسهای تهران-نهاوند استفاده میکنم، تفاوتش 500 تومنه. شاید اینجوری گوش شنوایی پیدا بشه!!
پاسخ ها
مینا حسینی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
باز خوبه شما تو تهران حق انتخاب دارید. تو قم که ما باید بشینیم رو زمین فقط زول بزنیم به ماشین های عبوری تا ببینیم آیا ماشین ملایر میاد و اگر میاد آیا جا داره و اگر جا داره آیا قابل نشستن هست و اگر قابل نشستن هست آیا کرایش رو بیش از حد میگیره و ...
شهردار و فرماندار ملایر باید افتخار کنند. درود بر این همه وظیفه شناسی و خدمت به خلق.
بنده پیشنهاد می‌کنم این دو عزیز تشریف ببرند شهرستان های کوچکتر از ملایر و از امکانات انجا بازدید کنند شاید به قسمتی از جوارح سیب‌زمینی نشانشون برخورد!
با سلام خدمت بينندگان تابناك. من از اعضاي هيئت علمي يكي از دانشگاههاي اين شهرم. با مطلبي كه بالا درج كرديد كاملا موافقم . از اين قضيه كاملا در عذابيم. اتوبوسهائي كه فرسوده اند و اكثر مواقع بين راه مي مانند.
چارش فقط یه چیزه

خدا به هممون صبر بده و یه فرصت طولانی واسه زندگی که هیچ وقت نگران دیر کردن و این حرفا نباشیم
متاسفانه وضعيت حمل و نقل خصوصا در حوزه اتوبوس هاي بين شهري بسيار اشفته و نا ايمن مي باشد از تابناك خواهسمند هستيم در اين زمينه گزارشاتي تهيه و اطلاع رساني نمايد. اكثر پايانه ها خصوصا در شهرستانها بدون كمترين امكانات مي باشد اكثر اتوبوسها كمترين حق و حقوق براي مسافرين لحاظ نمي نمايند و .......
من از وقتی از ماشین شخصی استفاده می کنم با ترمینال و اتوبوس و سیستم در پیتش کاری ندارم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
خوش به حالت. البته اگه راست میگی دردسر داشتنش رو هم بگو
بنده از سال 85 تا 89 ملایر دانشجو بودموبعد از 2سال که این اتفاقات رو دیدم تصمیم گرفتم با سواری به قم تردد کنم اما جاتون خالی با سواری باید حداقل 1500تومن بیشتر کرایه بدی و هروز هم شاهد کتک کاری!!! رانندگان محترم واسه 4تا مسافر باشی!!
شبیه همین در شهرستان قزوین مثلا مرکز استان وجود دارد.متاسفانه دولت هم رسیدگی نمی کند.هر سال هم کرایه را افزایش مید هند ولی دریغ از یک سرویس خوب.بعضی اوقات برای یک مسافت دو ساعته دو ساعت می بایست داخل اتوبوس منتظر حرکت اتوبوس بنشینی تا اتوبوس حرکت کند.نه بلیطی نه شماره صندلی که مانند عصر حجر که گاری سوار میشدند تعاونی اداره میشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
والله و قزوین شاید حرکت اتوبوسها دیر باشه ولی معمولا چند تا تعاونی دارند کار میکنند و واقعا هم ترمینال قشنگ و تمیزی ساختند شاید از لحاظ ساختاری نیاز به ترمینال غرب هم باشه ولی در هر صورت مشکل اینجوری نیست که شما میگید
با سلام
با عرض تاسف باید بگم بقیه خدمات شهری این شهرستان که از امکانات بالقوه منحصر بفردی درسطح کشور برخوردار است به محبت و همت مسئولان استان افتضاح است شهرستان ملایر با اینکه جمعیتش از هفت مرکز استان بیشتر است ویکی از قطبهای صادرات محصولات کشاورزی در سطح کشور است با بهمتی وتنگ نظری مسئولان به این روز افتاده
سلام شهرستان ملایر بیش از پانصد هزار نفر جمعیت دارد نه سیصد هزار نفر
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم