از این سخنان بوی امیدواری به مشام می‌رسد؛

زنگنه راهی رفت که بسیاری از گام گذاشتن در آن ترس دارند

بر پایه برآورد‌ها، به ازای هر مسافر که به مسافران متروی تهران افزوده شود، مقداری در سوخت صرفه‌جویی می‌شود و بنا بر قراری که با شهرداری گذاشتیم، پول حاصل از این صرفه‌جویی برای خرید واگن‌های مترو به شهرداری پرداخت می‌شود؛ یعنی اگر به ازای هر مسافر نیم لیتر صرفه‌جویی در بنزین داشته باشیم، در سال رقمی حدود چند صد میلیون لیتر می‌شود و...
کد خبر: ۳۸۲۶۲۸
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۸ 27 February 2014
|
40730 بازدید
|
اینکه مدیری به محصول یک مجموعه دیگر ‌انتقاد کند، شاید گاهی شجاعانه به نظر برسد، ولی قطعا منصفانه نیست؛ اما اگر آن مدیر ابتدا ضعف محصول تولید شده در زیرمجموعه خود را گفته باشد، ماجرا فرق خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، وزیر نفت که روز گذشته در چهل‌و‌هشتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر تهران حضور یافته بود، درباره آلودگی هوای تهران و راهکارهای مقابله با آن سخنانی گفت که در نوع خود مثال‌زدنی خواهند بود.

بیژن نامدار زنگنه‌ با اشاره به اینکه ‌ادامه آلودگی هوای شهرهای بزرگ‌ به ویژه تهران پذیرفته نیست و باید رفع شود، از اجرای طرحی به این منظور در وزارت نفت خبر داد و گفت: یک بحث درباره رفع آلودگی هوا، حمل‌ونقل و اصلاح ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و بحث دیگر در حوزه سوخت است. یکی از زمینه‌های آلودگی، کیفیت سوخت است و البته تنها کیفیت سوخت مطرح نیست، بلکه کیفیت خودروهای تولیدی نیز مناسب نیست و منجر به آلودگی می‌شود.

وی که پیشتر بار‌ها در پاسخ به خبرنگارانی که درباره بهره‌گیری از بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها با صراحت این موضوع را تأیید کرده و آن را ناشی از نیاز کشور به این سوخت پر مصرف خوانده بود، افزود: بنا به گزارش شرکت پالایشگاه و پخش، این بنزین قطعا آلاینده و بیرون از استاندارد است و در دولت نیز توافق شده، در سال ۹۳ هیچ بنزین دریافتی از پتروشیمی نداشته باشیم و بنزین مورد نیاز را از جاهای دیگر مانند واردات تأمین کنیم، مگر اینکه شرایط خیلی حاد باشد. البته در تهران و کرج بنزین پاک و نفت‌وگاز بدون گوگرد توزیع می‌کنیم.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به نشست خود با قالیباف، شهردار تهران و تبادل‌نظر با وی درباره طرح‌های پیشنهادی کاهش آلودگی هوای شهر تهران، به نوعی عزم جدی خود برای کمک به حل این موضوع را نشان داد و در ادامه با درخواست از اعضای شورای شهر تهران برای یاری‌رسانی در این زمینه، پیشنهاد‌هایی داد که ‌اگر قرار بود از ‌ مجاری قانونی ارائه و پیگیری شود، سال‌ها به طول می‌انجامید.

اظهارات و پیشنهاد‌های زنگنه که نتیجه رایزنی او و مجموعه تحت امرش با دیگر دولتمردان، شهردار تهران ـ که چندی پیش برای بر عهده گرفتن مسئولیت کنترل آلودگی هوای تهران اعلام آمادگی کرده بود‌ ـ اعضای شورای شهر پایتخت و احتمالا صاحب‌نظران و کار‌شناسان متعددی، در سه محور سوخت، حمل‌ونقل، و ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود، بدین شرح است:

سوخت

در سال ۹۳ هیچ بنزین دریافتی از پتروشیمی نخواهیم داشت و بنزین مورد نیاز را از جاهای دیگر مانند واردات تأمین می‌کنیم.

در سال آینده در تهران دیگر چیزی به نام اکتان 7 توزیع نخواهد شد.

بنزینی که در حال حاضر در شهر تهران ارائه می‌شود، یورو4 است و به استثنای یک مورد کوچک در ترکیبات آن؛ اما نفت‌وگاز ارائه شده دقیقا بنا بر‌  استانداردهای موجود است.

حمل‌ونقل

از دولت درخواست کردیم که خودروهای گازوئیلی، به ویژه برای تهران ارائه شود.

باید از تردد خودروهای سبک در سطح شهر تهران کاسته شود و حمل‌ونقل عمومی در این شهر توسعه پیدا کند.

باید سبد سوخت کنونی خودروها در شهر تهران را تغییر دهیم و CNG و LPG برای خودروها ارائه شود؛ اما پیش از این، نیازمند ساخت جایگاه‌های ارائه این دو سوخت در تهران هستیم که باید در این زمینه شهرداری تهران کمک کند.

هم‌اکنون جایگاه‌های عرضه بنزین نیز در شهر تهران مناسب نیستند و استانداردهای لازم را ندارند؛ باید تعداد جایگاه‌های عرضه بنزین در شهر تهران افزایش پیدا کند، ولی با توجه به اینکه در بعضی از مناطق قیمت زمین بسیار زیاد است و برای جایگاه داران به صرفه نیست، باید از جایگاه‌های تک تلمبه‌ای به عنوان راهکار این موضوع استفاده کنیم.


وانت‌های نیسان که هر کدام منبع آلایندگی هستند، حداقل از تهران بیرون بروند و وانت‌های جدید وارد شود. ما نیز کمک می‌کنیم‌ با این طرح هم آلایندگی را کم ‌کنیم و هم مصرف انرژی کاهش پیدا کند تا هم منابع کشور هدر نرود و هم با آلایندگی خود را نابود نکنیم.

حمل‌ونقل عمومی

مدیریت شهری هر تعدادی که امکان تأمین و خرید ماشین یا واگن‌های مترو را دارد، ظرفیت حمل و نقل خود را بالا ببرد و ما با یک قرارداد متقابل این هزینه را از طرف وزارت نفت تأمین و بازپرداخت می‌کنیم.

به ازای هر مسافر که به مسافران متروی تهران افزوده شود، بنا بر برآوردها مقداری در سوخت صرفه‌جویی می‌شود و بر پایه قراری که با شهرداری گذاشتیم، پول حاصل از این صرفه‌جویی برای خرید واگن‌های مترو به شهرداری پرداخت می‌شود.

در لایحه بودجه سال آتی، دولت در این زمینه به مجلس طرحی را ارائه کرد که خوشبختانه مجلس نیز علاوه بر پذیرش آن، کمک‌های دیگری به آن افزود. در حال حاضر یک امکان بزرگ برای توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی کشور در سال 1393 به وجود آمده، به گونه‌ای که می‌توانیم تمام تاکسی‌های شهر تهران را تعویض و نوسازی کنیم.

با توسعه ناوگان مترو، می‌توانیم در زمینه مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده و درآمد آن را برای توسعه و نوسازی به‌ کار گیریم.

باید ورود موتورسیکلت‌های برقی و اتوبوس‌های هیبریدی را پیگیری کنیم، زیرا ‌موتورسیکلت‌ها، امروز از مهمترین آلاینده‌سازهای شهر تهران هستند.

آمادگی لازم را برای بازپرداخت بدهی‌ها در خصوص توسعه ناوگان مترو داریم.

در مرحله نخست، باید وانت‌های قدیمی حداقل از شهر تهران خارج شوند و وانت‌های جدید با استانداردهای لازم جایگزین آنها شوند تا ‌هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنیم و هم در خصوص کاهش آلودگی هوا اقدامات مؤثری را انجام داده باشیم.


البته نه اینکه ایرادی متوجه سخنان وزیر کارکشته نفت نباشد که هست؛ آنجایی که تأکیدی دوچندان بر حل معضل آلودگی کلانشهر فوق پر جمعیت تهران و پیرو آن، کرج بزرگ دارد و اشاره‌ای به مشکلات دامنگیر امثال اصفهان، مشهد و چند کلانشهر دیگر کشور ندارد که چه بسا با صداقتی که از زنگنه دیده‌ایم، آن هم دلیلی نداشته باشد، جز اینکه وزیر از محدودیت‌ها آگاه است و برای برنامه خود اولویت‌بندی قائل شده و اولویت‌های بعدی را صرفا بر زبان نیاورده است.

جدای این ایراد، بقیه ماجرا سراسر حسن است و آکنده از امیدواری؛ امیدواری به این جهت که وزیر نفت در کنار امورات سختی که عهده‌دار است و باید لحظه‌ای از آن‌ها غافل نشود، دیگر امور حیاتی را نیز از یاد نبرده و حتی به قدر لحظه‌ای به عملکرد گذشتگان خود ایراد نگرفته است، چه بسا به این دلیل که بهتر از هر کسی می‌داند گرویدن مسئولان سابق به استفاده از بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها، تنها راه ممکن و یا بهترین راه ممکن در میان‌ راه‌های مطرح بوده است.

زنگنه گام‌ در راهی نهاده که بسیاری از رفتن در آن می‌‌ترسند؛ قبول مسئولیتی علاوه بر آنچه مسئولیت ذاتی سمت اوست؛ یعنی می‌توانست به مانند بسیاری از افرادی که همه می‌شناسیم، کنار ایستاده و منتظر بایستد سازمان استاندارد یا محیط زیست و یا حتی مجلس برای سوق دادن وزارت تحت امر وی به کوچک‌ترین هدف از اهداف نامبرده، سال‌ها تلاش کرده و مصوبه، قانون، ریش‌سفیدی و... را به کار گیرد، ولی ترجیح داد به معنای واقعی کلمه مسئولانه کار کند.

اینجاست که می‌توان به روزهای روشن در آینده امیدوار بود و به بهانه این امیدواری‌، از دیگر مسئولان خواست‌ با همه قوا به میدان آمده و کاری کنند که عزم جزم شده مسئولان ‌‌برای شکستن شاخ غول آلودگی هوا به ثمر بنشیند.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۷۲
انتشار یافته: ۱۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
نمونه يك مسئول دلسوزه. خواهشا دوستان بذارن ايشون به كارش ادامه بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
از آنجا که ایشون تلاش می کنه که مشکلی رو از کشور حل کنه پس باید بزودی منتظر موج جدیدی از سوالات و استیضاح ایشون از طرف مجلسی ها باشیم !!!
حتما اون ها بهتر میدونن دیگه ... !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
مجلس طرحی واسه استیضاح زنگنه نداره عجیبه
ناشناس
| Austria |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
البته ما خوشحال میشیم حتی گوشه ای از ایران به هر دلیلی آباد بشه ولی لطفا فراموش نکنید ثروت آن مملکت فقط برای یک تهران نیست!!
سربلند باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
با تشكر از سايت تابناك به دليل ارائه اين تحليل
فقط اين نكته رو توجه داشته باشين كه خود آقاي وزير هم در اين جلسه اشاره داشتن كه در جلسه شوراي شهر تهران حضور دارن و مسائل تهران رو با اعضاي شوراي شهر بررسي ميكنن نه مسائل كل كشور
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
این آلودگی هواوبنزین بی کیفیت زاییده فکراون آقایی بودکه تحریم ها روکاغذپاره نامیدودرآن زمان دستوردادازهمین فردای آن روز پتروشیمی ها بنزین تولید کنن.واقعاً هزاردلیل وجودداره که این آقا مسؤل این اوضاع نابسامان هست.پس چرانباید دربرابرقانون پاسخگو باشه و....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
برخي وزرا خودشان در يك رييس جمهور هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
بابا ما تو اصفهون خفه داریم میشیم یکی هم به فکر ما باشه!
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مهندس نامدار زنگنه وزیر محترم و متین نفت ؛ از شنیدن این خبر بسیار مشعوف شدم ؛ بینهایت از جناب وزیر تشکر میکنم و ای کاش دیگر مسولین کشوری و لشکری یه ذره فقط یه ذره نیت و همت و دلسوزی وزیر محترم نفت را داشتندـ خدا قوت جناب مهندس زنگنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
همشهری بزرگوار ما، مدتها بود منتظر شما بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
ایران شهر ماست.......نه همشهریان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
با اینکه همشهری من نیست ولی به داشتن همچین وزیری افتخار میکنم .
حبیب الله هزاره ای
|
Sweden
|
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
دولت تدبیر و امید یعنی دولت آقای روحانی دارای اعضای واقعا دلسوز و کارآمد داره.
نمونه ها هم می بینیم آقایان ظریف و همین آقای زنگنه از جمله کسانی است که بسیاری مورد احترام هستند و امیدوارم که همواره حالشون خوب باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
به اين ميكن وزير نفت.:)
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
حالا بگذارید انجام شود بعدا تشویق کنید
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
چرا وزير محترم هيچگونه اشاره اي به ساخت پالا يشگاه كه هزاران سود براى كشور دارد را در اولويت قرار نداده و قول واردات بنزين را ميدهد.
پاسخ ها
ابرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
فعلا پول نداريم بنزين خوب بخريم اونوقت انتظار داريد با چيني ها يا هندي ها پالايشگاه بسازيم اين چنين تكنولوژيهايي بهتره اصلا وارد ايران نشوند
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
آخه تا پالایشگاه ساخته بشه باید این نیاز از یه جایی تامین شه خب!! ضمنا الان مسئله بر سر کیفیت سوخته ن کمیت اون، با ساخت پالایشگاه توسط خودمون فقط میتونیم کمیت رو ببریم بالا ن کیفیت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
چون واقع بینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
اینها بر می گرده به مسائل مدیریت اقتصاد، در حال حاضر هزینه برای موارد گفته شده بهتر است از هزینه برای ساخت پالایشگاه، جون مردم در میون هست و باید سریع انجام بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
دوست عزیز! در ایران به دلیل قیمت بنزین پالایشگاه بنزین خیلی اقتصادی نبوده و بجای آن می توان پالایشگاههای محصولات پر مصرف دیگری تاسیس کرد که در دست اقدام هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
به دروغ عادت کرده ای؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
تابناک واقعا سایت جالبی هستی وقتی بقیه سایت های اصولگرا به همه بدنه دولت میتازند ولی شما نقد ها و تعریف های منصفانه جالبی را دارید برای همین صدها بار از خبرگذاری های دیگر جلوتری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
خداشفات بده
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
خدا خودته شفا بده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
متشکرم از تابناک که مثل همیشه منصفانه نظر می دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
مثل همیشه نه، بعضی مواقع! که این از همان بعضی مواقع است
علی ک
|
United States of America
|
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
ممنونم از وزیر نفت فهیم کشورم و همینطور نویسنده ی این مقاله بابت تحلیل فوق العاده ای که داشته
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
در کشورمان بشکر خدا پر است از این مدیران دانا ، دلسوز و لایق
فقط لازم است با یک اقدام شجاعانه این مدیران لایق و باتجربه را وارد صحنه کنیم

برای دست یابی به اقتصاد مقاومتی چاره ای جز پیمودت این راه نداریم

فبل از اینکه از معادن غنی کشور استخراج کنیم باید نسبت به استخراج وخارج کردن مدیران لایق ، دلسوز و با تجربه از داخل کوی جمعیت کشور اقدام کنیم
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟