دنیای اقتصاد نوشت:
آنچه شنبه گذشته از سوی رئیس شورای رقابت بهعنوان دلایل افزایش قیمت خودرو مطرح شد به نوعی درک مشتری از قیمتگذاری خودرو را بهچالش گرفت.
چراکه مشتری از خود پرسش میکند خودرویی که چندین سال با آپشنی همچون ایربگ تولید میشده و این آپشن نیز از ملزومات قانونی تولید خودرو بوده چرا هم اکنون باید بهایی بیشتر پیدا کند. مگر نه اینکه خودروسازان هزینه این آپشن را از ابتدا از مشتری اخذ میکردند، پس چرا حالا ایربگ 2میلیون تومان به قیمت خودروها افزوده است. بهعنوان مثال خودرو 405 اس ال ایکس سال گذشته با تمامی آپشنهای نصب شده قیمتی معادل 25 میلیون تومان داشت، اما حالا این خودرو با همان آپشنها قیمتی معادل 30 میلیون و 300 هزار تومان پیدا کرده است .
اینکه به یکباره قیمت نصب آپشن یاد شده از سال گذشته تاکنون چنین رشدی یافته این ابهام را به وجود میآورد که یا خودروساز سال گذشته از حق خود گذشته و به ضرر وزیان تولید خودرو با آپشن تن داده یا هم اکنون قصد جبران خسارات وارده از مشتری را دارد. در هر صورت آنچه مشخص است وزیر صنعت همواره بر اجباری بودن آپشن کیسه هوا و استاندارد یورو 4 تاکید و بارها عنوان کرده که نباید بابت این استانداردها، از مشتری هزینهای اخذ شود این در حالی است که هزینههای مذکور نه تنها به پای مشتری نوشته شده؛ بلکه امسال قیمتی گزاف نیز پیدا کرده است.
بر این اساس هر چند ابهامات وارده به فرمول قیمتگذاری زیاد است، اما در این بین عملکرد خودروسازان در توجیه شورای رقابت برای افزایش قیمت نیز در خور توجه است.
حال آنکه مشخص نیست آیا شورای رقابت تنها به صرف اعلام هزینه خودروسازان به تعیین قیمت پرداخته یا از ابزارهای نظارتی دیگری نیز در صحت اعلام هزینه خودروسازان استفاده کرده است؟