یک دکترای روانشناسی کودک گفت: کودکانی که رسم و نقاشی آنها با تناسب بر روی کاغذ رسم شده، کودکانی آرام هستند و کودکانی که فضا را بهتر از دیگران حس میکنند، دارای قابلیت درک بهتری هستند.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد زارع نیستانک با اشاره به اینکه معنای خطوط در نقاشی کودکان متفاوت است گفت: کودکان خطها را به اشکال مختلف میکشند. خط ضخیم، نازک، خط نقطه، خط مداوم، عمودی، افقی، زاویهدار و مارپیچ.
وی با تاکید بر اینکه خطوط ممکن است براق، مات و یا شفاف باشند گفت: این بدین معنا است که خط به تنهایی توانایی آن را دارد که حالتهای روانی مختلف مانند غم، شادی، بوالهوسی، عصبانیت، اعتماد به خود و یا نمادهای مختلف را نشان دهد.
زارع نیستانک یادآور شد: برای تحلیل و تعبیر خطوط و یا خط نوشتاری قواعد ساده و معتبری وجود دارد. وقتی راحتی و خوشحالی باشد، حرکات را وسیع و پردامنه میکند، نتیجهاش خطوطی بازتر و بلندتر است.
وی افزود: نیروی زندگی با علائم و خطوط بلند که به طرف بالا میروند؛ بیان میشود ولی پرخاشگری کودکان با قطعه قطعه کردن و بهم پیچیدن خطوط، نشان داده میشود.
این دکترای روانشناسی کودک گفت: تجربه نشان داده، خطهایی که با نیروی زیاد و پر رنگ شروع میشوند و به صورت بیرنگ به پایان میرسند، نشانگر کمبود جوش و خروش و عدم قابلیت کودک برای به پایان رساندن فعالیت در دست انجام و به طور کلی نشانگر آن نیروی درونی است که نتوانسته است محل مناسبی برای اظهار وجود پیدا کند.
زارع نیستانک تصریح کرد: کودکانی که همیشه میخواهند اظهار وجود کنند و در عین حال اغلب بیش از دیگران تحت فشار قرار دارند، اشکالی با خطوط پراکنده ترسیم میکنند.
شناسایی مشکلات عاطفی کودک از روی خطوط نقاشی
وی گفت: اگر قسمتهایی از ترکیب نقاشی بر اثر چندین بار خط خوردن مخفی مانده باشد، بیانگر مشکلات عاطفی و دلهره، ترس خالق آن از شیء یا شخصی است که با خط خطی مخفی شده است.
زارع نیستانک افزود: اگر قسمتی از نقاشی با خطوط بیرنگ مخفی شده باشد، نشان دهنده امنیت و سازگاری کودک است. خط برانگیخته و خشنی که تا حد پاره کردن کاغذ پیش میرود، نارضایتی و پرخاشگری را نشان میدهد. خط کمرنگ نشان دهنده حساسیت، ملایمت و ظرافت است و گاهی نیز کمرویی، فقدان اعتماد به نفس و تردید آزمودنی را برجسته می کند.
اعتماد به نفس کودک با کشیدن خطوط استوار
این دکترای روانشناسی کودک با تاکید بر اینکه خطوط استوار و مستقیم حاکی از اعتماد به نفس، مصمم بودن و در عین حال تأثیر ناپذیری آزمودنی هستند گفت: بالعکس خطوط منقطع در افراد تأثیرپذیر، مردد و کمال جو دیده میشود.
وی گفت: خطوط موازی، سایهها و چهار خانهها در افراد مضطرب دیده میشوند. سایهها و رنگهای خاکستری نشانه افسردگی هستند، اما ابعاد سایهها، مدت زمانی که کودک به سایه زدن اختصاص میدهد و از سرگیری آنها بیش از سایهها به خودی خود اهمیت دارند، هر چند توضیح در باره خطوط در اینجا خاتمه پیدا نمیکند و مبحث تفسیر خطوط، گستردهتر و پیچیدهتر از اینها است.
زارع نیستانک خاظر نشان کرد: کودکانی که رسم و نقاشی آنها با تناسب بر روی کاغذ رسم شده، کودکانی آرام هستند و کودکانی که فضا را بهتر از دیگران حس میکنند، دارای قابلیت درک بهتری هستند.
وی با اشاره به اینکه بکارگیری فضا نشاندهنده ارتباط و طریقه واکنش کودک و محیط اطراف وی است گفت: خارج شدن نقاشی از کادر کاغذ، میتواند نشان دهنده عقبماندگی ذهنی، کمبود محبت، کمبود اعتماد به نفس و جلب توجه اطرافیان باشد.
این دکترای روانشناسی کودک در پایان یادآور شد: کودکان خجالتی و کمرو نیز در گوشه کاغذ و یا در قسمت محدودی از فضای کاغذ و یا بر روی کاغذ کوچکی نقاشی میکنند، زیرا در مقابل سطح کاغذهای بزرگ خود را گم میکنند و این نیز میتواند نشانگر عدم اعتماد و اطمینان به خود باشد.